sön 02 aug 2009, 22:07#64431
Dagens prestation, tja vi får väl börja med torsdagens prestation som var att fälla björk med motorsåg i 14 timmar!
Jag var helt slut efter det, man är ju inte van så tungt arbete, sågen var uppdragsgivarens Hva 450 X-torq, Mkt fin.
Dagens var mer i min smak, först gjorde jag iordning tippvagnen som inte använts på nåt år, bytte hjul från
gödselvagnen så det blev mer bredd och höjd på dem.
Sedan kopplade jag den efter NH L85 och ställde vid gårdsinfarten där jag fyllde den med jordmassor som
jag skottade från andra sidan byvägen där jag ämnar anlägga en parkeringsplats för diverse maskiner.
Jag körde 4 överfulla lass med prima matjord och la på hög för framtida behov.
Nu är det bara att sas köra på grus och jämna till så har jag en kanonfin parkeringsplats.
L85 gjorde ett fint jobb och hade bra tryck i hydraulen, jag hittade dessutom en funktion som omnämns
lite diffust i manualen, nämligen att hydrauluttag nr 3 har flytläge, det framgick inte riktigt men nu är det
prövat och det var trevligt.
Jag provkörde även PTOn första gången nu när jag hade fram gödselvagnen, det gick bra och nu har jag
konstaterat att det funkar som det ska, det är 3 växlar 540-540E-1000 samt drivhjulsberoende/oberoende
Det gör ju att jag funderar på om man skulle skaffa en hydraulmotor att montera på PTOn för hydrostatdrift
när man sen har skogsvagnen efter.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.