Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11417 inlägg 2472501 visningar 393 följer Svara, dela mm...   

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Ent  
#846276 Precis, på industri är det vanligt med genomgående trefas så att man belastar alla tre faserna så jämnt som möjligt. Men där är det kontaktorstyrning så att antingen är alla armaturer spänningssatta eller så ingen. Risken med genomgående fasledning vid vanliga knappmanövrerade enfasiga installationer är att någon slår av strömbrytaren och tror att armaturen är spänningslös. Och börjar pilla, tex för att byta armatur och får sig en pärla. Det är av den anledningen sk sparkoppling av trappströmbrytare inte ansågs OK. Om reglerna ändrats under senare år kan jag dock inte säga.

Elmia

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846278 Då har inte personen nödig kännedom av vad han håller på med och ska inte hålla på med byta armaturer
Sparkoppling är en riktig lurig djävel för där blir de svårt att kontrollmäta, de är de inte med en genomgående fas i en armatur där nollan finns att mäta mot

#846280 För den som undrar vad en sparkoppling är så är de en variant där man kör in fas och nolla i bägge trappomkastarna och då kan de när lampan är släckt vara nolla på bägge trådarna till lampan ELLER fas på bägge!

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846281 Finns en bra bild på https://www.lommarp.se/Util/sparkoppling.htm men där är det alltid nolla på en av lampans ledare.

th skrev:Finns en bra bild på https://www.lommarp.se/Util/sparkoppling.htm men där är det alltid nolla på en av lampans ledare.

De är inte den sparkopplingen som inte är önskvärd utan som jag skrev i mitt tidigare inlägg, tror inte den jag syftar på varit ok efter 60 talet

#846285 Snabb kladd och i detta läge lyser inte lampan då den har fas bägge trådarna.
Med denna koppling kan du inte mäta mellan stiften i ett lamputtag då en multimeter kommer visa noll pga de är samma spänning på bägge.
En riktig spänningprovare kommer däremot pipa direkt när du sätter i den i första mätpunkten

Ent  
gnisten83 skrev:Då har inte personen nödig kännedom av vad han håller på med och ska inte hålla på med byta armaturer
Sparkoppling är en riktig lurig djävel för där blir de svårt att kontrollmäta, de är de inte med en genomgående fas i en armatur där nollan finns att mäta mot

Instämmer om sparkopplingen🙂 Men menar du att det är godkänt att i övriga, strömbrytarstyrda enfasinstallationer gå via armatur med en fasledare, tex till ett vägguttag? (Jag vet att det är vanligt, men nu tänker jag på den heliga (före)skriftens bud).

#846307 De har funnits på elritningar i projekt jag haft.
I modulhus från hustillverkare har de t.o.m. varit utdraget 3fas grupper i takdosorna som sen splittats efterhand i huset, vilket jag inte tycker är en vettig lösning.
Har hållit mest mej till industrin de senaste 20åren så jag har inte koll om de praktiseras än.
Annars i industri o affärs o kontors lokaler är de normalt att splittra trefasgrupper till uttag

#847345 Blev ett lyftbord på auktion förra veckan.
Köptes som repobjekt men funkade efter nån timmes pysslande 😎
Frågan är vad de kan vara för fabrikat o modell då typskylt saknas

Ent  
#847355 Jaaa, mina vänner... glödstift, gasolmunstycke och dito regulator till Mosquito Magnet myggfångare. Och så fylla tuben på nån dag och inhandla mer tabletter. 12-1500 innan det är färdigt. Det känns som väldigt onödiga utgifter, men det blir lite trivsammare ute på kvällarna, speciellt om man ska få nåt gjort i bygget. På pluskontot är att den nya WiFi-routern jag beställde får gå tillbaka, med hjälp av Asus support fick jag ordning på den befintliga. Och telefonen som följde med jobbarbrallorna några varv i tvättmaskinen verkar ha klarat sig, peppar peppar... Annars hade det blivit lite väl mycket att redovisa i denna tråd 🙃 Over and out.

Användarvisningsbild

Raggarö  
#847366 Stihl lättviktssvärd
Stihl mallar (jag brukar köpa dessa för bortskänkning till behövande, det är inte alla som har koll på delning, mått på svärdsspår mm).
https://www.maskinklippet.se/skog/skogs ... -sagkedjor
Keps
Filar 4,8 mm

Raggarö

Ent  
gnisten83 skrev:De har funnits på elritningar i projekt jag haft.
I modulhus från hustillverkare har de t.o.m. varit utdraget 3fas grupper i takdosorna som sen splittats efterhand i huset, vilket jag inte tycker är en vettig lösning.
Har hållit mest mej till industrin de senaste 20åren så jag har inte koll om de praktiseras än.
Annars i industri o affärs o kontors lokaler är de normalt att splittra trefasgrupper till uttag

Om man splittar på det viset du beskriver och säkrar vardera fasen med 10 ampere, men det är en och samma nolledare som ska hantera alltihop... Drar man 2,5 mm2 nolltråd eller hur gör man?

#847392 Nej de är bara 1,5 på nollan med, belastningen på nollan blir inte 10+10+10 utan lasten ligger 120graden förskjuten per fas när man splittar en 3fas grupp.
Hade du däremot kört in 3säkringar från samma fas hade de blitt 10+10+10 på nollan o då går de åt skogen

hfab  

Som jag har letat!

hfab  
Jag fick ju med lite järn på köpet.
Eller om det var tvärtom

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).