Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11417 inlägg 2472486 visningar 393 följer Svara, dela mm...   

Re: Vad var det senaste ni köpte??

jannee  
#846082 Nää, tacka vet jag en Weber kolgrill, dessutom för halva priset, men inte minst SMAKEN, nog f*n tycker jag det man grillar blir godare från en hederlig kolgrill.
Kanske ensam att tycka så, men det accepterar jag 😀
Annars strongt gjort att få ihop grillen, 👍 tycker jag hade fullt sjå med att få ihop vår grill som vi köpte för styvt 5 år sedan och än så länge är allt väl.

Elmia

tallen100  
#846084 Håller med om det ska vara kol, det blir inte det samma smak med el eller gasol, men det är väl smidigare.
Dessutom är väl gasol alldeles för dyrt för en smålänning 🤔 😉

Tralsmo  
#846087 Njaaa, bytte den lilla tuben idag som suttit i grävaren.
Kostade 370 spänn ink.

Lite kvar i den stora så de räcker nog i morrn.

Joo, ja gillar när de är lite kolat på korven ochså men de är så smidigt me gasol åsså slipper man leta efter bra kol.
Kolen ä inte billig heller om den ska va bra.

Blondin 750  
#846088 Utifrån aspekten brandfara så har jag börjat fundera på gasolgrill, jag bor vid en sjö där vinden oftast kommer från sjön och drar mot huset och då känns gasol som det säkraste. Som det är just nu så har jag två grillar som flyttas beroende på vindriktningen och bägge kan eldas med både kol eller ved. Att grilla med björkved kräver mer av grillaren men fungerar alldeles utmärkt, dock så räcker inte glöden lika länge som vid kol, eller briketter för den delen som nog är det bästa för bra och långvarig glöd. Gasolen känns som säkrare men inte ”riktigt rätt”.
Det är väl precis som vanlig, man kan aldrig ha tillräckligt med prylar… 🙂

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
Blondin 750 skrev:Utifrån aspekten brandfara så har jag börjat fundera på gasolgrill, jag bor vid en sjö där vinden oftast kommer från sjön och drar mot huset och då känns gasol som det säkraste. Som det är just nu så har jag två grillar som flyttas beroende på vindriktningen och bägge kan eldas med både kol eller ved. Att grilla med björkved kräver mer av grillaren men fungerar alldeles utmärkt, dock så räcker inte glöden lika länge som vid kol, eller briketter för den delen som nog är det bästa för bra och långvarig glöd. Gasolen känns som säkrare men inte ”riktigt rätt”.
Det är väl precis som vanlig, man kan aldrig ha tillräckligt med prylar… 🙂

En pelletsgrill är trevligt om man vill ha lite mer bbqfeeling över grillningen.
att "grilla" med gasspis ger jag inte mycket för , funkar för snabbkörning av en korv men inte mycket mer

Blondin 750  
#846090 Hur fungerar det? Behövs tändvätska? ”Bismak”?

jannee  
#846091 Kan inte annat än att hålla med Tallen, smaken men självklart är det både priset på grillen men sedan gasolen, detta får bägaren att rinna över för en smålänning.
Även om jag mot all förmodan skulle få en gasolgrill, skulle jag först inte vara byxad att över huvud taget kunna montera ihop den sedan skulle jag inte ha "råd" att nyttja den 😀
Fick en elgrill i 50 års present, frugan ville ha en sådan i husvagnen eftersom hon oftast var där själv och var rädd för att nyttja en kolgrill.
En gång nyttjade hon den, eftersom smaken inte alls blev som vid RIKTIG grillning blev den liggande tills jag en gång körde den till återvinningen.

Blondin 750  
#846092 Ni smålänningar kanske borde fokusera mer på kokkorv, en burk med Bullens på instrumentbrädan i bilen löser nog tillagningen på ett kostnadseffektivt sätt då. 😉

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
Blondin 750 skrev:Hur fungerar det? Behövs tändvätska? ”Bismak”?

Inga bismaker ingen tändvätska.
Ett element som pillar igång glöden och en fläkt som håller det levande, krävs dock spänning för att hålla fläkten igång.
har en som funkar på 12v.

https://youtu.be/9kAeZwATadM?t=36

Blondin 750  
#846094 Såg onekligen ganska enkelt ut, men… för mig så är ju grillning något som triggar grottmänniskan i mig så jag har nog en ganska lång startsträcka när det gäller att ha fläktstyrd grillning. Tar dock tacksamt emot erfarenheter från er ”nytänkare”, det kan kan kanske finnas en strimma hopp om utveckling även för den här neandertalaren. 🙂

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
#846096 Jag kör alla typer, pelletsen används mycket som långgrillare, men grillas även över öppen eld med muurika på .
men den som oftast körs är kolgrillen , en broilking keg. inga gratisgrillar men ruggigt bra. finns ju kamado joe mfl.
Grillade med både keg och pelletsgrill i lördags , gick bra att förse nästan 40 pers med allt från revben,kyckling fläskkött m.m

jannee  
#846097 Vi varken äter eller grillar någon djävla korv, om du visste vad som finns instoppat i korvarna du köper skulle du heller inte äta korv 😀
Här grillar vi egenuppfött kött, både gris och nöt, inget djävla stressat industrikött man kan köpa i dagligvaruhandeln.
Frugan marinerar köttet under flera dagar sedan får jag äran att sköta grillningen - kan inte annat än att bli helt perfekt. 👍
Ps. till nöds kan jag grilla även korv till barnbarnen trots mitt veto 🤬

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
#846098 bara för lite info så betyder inte korv att det är denniskorv :)
jag har fårfjälster och gör min egen. har slarvat ett tag nu men försöker vara vilterian.
när jag inte är det handlar jaga av grannar.
Jag sköter mina egna saltningar och marinader, sånt kan man inte släppa till nån annan :)

Blondin 750  
#846104 ’Härligt att höra att det finns ett kvalitetstänk när det gäller vad som stoppas i magen! 👍 Det var länge sedan som medvetenheten om ”korvens” innehåll gjorde mig en smula skeptisk till att äta dessa produkter med ursprung från Närkes största korvmakare. Numer är det i princip enbart viltkött på grillen, alternativt mindre lokala korvmakare med råvara som är närodlad och spårbar som hamnar på mitt grillgaller. Innehållsdeklarationen på en ”random” grillkorv kan få vem som helst att få svårt att sova. 🙀

Användarvisningsbild

simonarvestrand  
#846129 det händer att vi köper "vanlig" grillkorv men då används det som hundgodis :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).