lör 06 jun 2009, 00:39#60314
På ELMIA i Arbetsmiljöverkets monter (nr 637) fanns det en uppsågad skyddsbyxa av en troligtvis elastisk modell. Efter att ventilerat frågan med gubbarna på arbetsmiljöverket, så fick jag tillstånd att testa min nya Haglöf röjyxa (mässpris 150 kr) på dessa byxor. Så jag tog av eggskyddet och gjorde ett kraftfullt hugg, som gick rakt igenom sågbyxan och vidare ca 1 cm i den klena björkstammen (som var instucken i det ena byxbenet). Sedan gjorde jag ett referenshugg direkt i björkstammen och då stannade röjyxan ca 3 cm in i stammen och var nästan hopplös att få loss.
Jag misstänker att ett motsvarande test med en min vedyxa så skulle motsvarande mönster skulle upprepas, men att yxan inte skulle gå riktigt lika långt in i stammen. Slutsatsen blir då att en vanlig sågskyddsbyxa förvisso minskar skaderisken vid vedhuggning, men ger långt ifrån tillräckligt skydd vid ett kraftfullt hugg i benet.
Dock hittade jag ett intressant huggskydd från Ochsenkopf (monter 347 på ELMIA). Detta huggskydd består av ett finmaskigt nät i rostfritt stål, som finns i Ochsenkopfs mässkatalog på sidan 15. Så ett bra huggskydd bör nog bygga på principen om ett finmaskigt metallnät, gärna i rostfritt stål.
/Niklas
/Niklas