Arbetskläder för skogen

EN 20471, bara ny benämning, eller...?

6 inlägg 3465 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

EN 20471, bara ny benämning, eller...?

Tinna  
#386038 Jag hittar inte riktigt info om nya märkningen, är det bara nytt nummer eller är det en ny typ av extra fantastik synbarhet man måste ha? Får man fortsätta att såga på i sin svindyra 471 jacka ett tag till eller måste man bara byta? :surp:



   TS
Användarvisningsbild

Re: EN 20471, bara ny benämning, eller...?

Jeep  
#386041 EN 20471 kom under 2013 och är en ändring av EN471 map materialkrav och reflexplacering. Finns nog inget krav att byta ut 471 plagg pga detta.

Avatar Fallback

Re: EN 20471, bara ny benämning, eller...?

bgl  
#386051 http://reflectil.com/sv/norm-facts-qual ... iso-20471/

Detta är en länk för "paragrafnördar", jag orkar bara inte tolka texten, men vi måste väl kunna jobba vidare i våra jackor med den äldre beteckningen!

Avatar Fallback

Re: EN 20471, bara ny benämning, eller...?

bgl  
#386059 Nu har jag försökt läsa på om ämnet.
Den nya beteckningen verkar avse plagg för verksamhet som omfattar "högrisksituationer"!
Om detta ska gälla skogsarbete generellt får vi väl besked om från något håll, kanske Säker skog.
I så fall räcker det inte med reflexvästar, utan ärmarna måste också vara av rätt material ???
Hur som helst, övergången kommer att ske långsamt, "de närmaste åren".

Användarvisningsbild

Re: EN 20471, bara ny benämning, eller...?

Göt  
#386066 Det är väl så att när man jobbar på annans mark att man skall ha reflexer men vad jag förstod så duger det med en vanlig reflexväst från clas ohlson för en 50 lapp eller liknande. Man säljer ju fortfarande gamla skogskläder men det är kanske mest för oss som är självverksamma. Sen kanske det är bra om man lyckas fastna under ett träd och dom får ut och leta efter en att man har bra reflexer och kläder som syns bra

Avatar Fallback

Re: EN 20471, bara ny benämning, eller...?

Tinna  
#386073 Tack för svar! :)

Hopps! Hade den funnits SÅ länge! Jag såg det av en slump nyligen! :oops: :surp:
Ja...det är en snårskog med alla märkningar och regler... Jag hade faktiskt tolkat det som att alla som sågar måste ha 471 oavsett var man jobbar.. Men nä, håller med, i vilketfall är det ju kanske inte regeln i sig som gör att man har det, utan för sin egen säkerhet! Och stihls kläder är enligt min mening värda varenda krona ändå, skulle nog haft dom ändå. :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).