tor 20 feb 2014, 17:08#266559Nån som vet om man kan tvätta huggarbyxor,och i så fall hur,hittar ingen tvättlapp i min oregonbyxor
Arbetskläder för skogen
Huggarbyxor tvätt
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tor 20 feb 2014, 17:24#266561Chefen tvättar dem i 40 grader, tar någon dag extra för dem att torka. Har inte märkt av att impregneringen försvunnet. Osvuret är kanske dock bäst.
Riktigt rena (som nya) blir de dock inte, slutar i alla fall att lukta som s**an.
Stövlarna sköljer jag ur med klorin 1 ggr månad - fotsvetten är inte att förakta, samma med röjselen.
Riktigt rena (som nya) blir de dock inte, slutar i alla fall att lukta som s**an.
Stövlarna sköljer jag ur med klorin 1 ggr månad - fotsvetten är inte att förakta, samma med röjselen.
tor 20 feb 2014, 17:31#266564Jag kör mina Husqvarna technical extreme i tvättmaskinen 60 grader efter varje vecka i skogen.
Valtra A82 -11 + Ålö Q35, Moheda M91+ K35
BM Buster 400 -66 + Ålö 2000 + Star vajerkran + Hydr.tippkärra 8t, Rottneboggi 6t -66, Logosol M7 eldrift o matn., Grizzly 550
BM Buster 400 -66 + Ålö 2000 + Star vajerkran + Hydr.tippkärra 8t, Rottneboggi 6t -66, Logosol M7 eldrift o matn., Grizzly 550
tor 20 feb 2014, 17:33#266566Byxor med sågskydd måste tvättas för att bevara eller återfå skyddande egenskaper som försämrats av klibbig kåda. Konstigt att det inte finns något tvättråd. I de Oregon-byxor jag har sett så finns det en grupp av lappar på ett ställe, bl.a. med tvättråd och specifikation av skyddsklass och design.
Motorsågskörkort ABC, 346 XPG med 15" svärd och 21BPX
tor 20 feb 2014, 18:24#266573
Vilken Oregon-byxa är det du har? Fiordland skall enligt tvättrådet tvättas i 60 grader. Viktigt att inte torktumla, eftersom det försämrar skyddsegenskapen.
Sture Andersson skrev:mmm nu minns jag, det var nog som du skriver det satt nog lappar där,men tyckte dom var i vägen rev dän dom.
Vilken Oregon-byxa är det du har? Fiordland skall enligt tvättrådet tvättas i 60 grader. Viktigt att inte torktumla, eftersom det försämrar skyddsegenskapen.
Motorsågskörkort ABC, 346 XPG med 15" svärd och 21BPX
tor 20 feb 2014, 19:21#266582Det är främst sågkedjeoljan som försämrar skyddsegenskaperna hos byxorna, stinkande kängor/stövlar lägger man med fördel i frysen något dygn.
tor 20 feb 2014, 19:43#266585Huggarstövlarna i frysen?
Nä då blir man nog inte populär här hemma!
Nä då blir man nog inte populär här hemma!
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
tor 20 feb 2014, 21:57#266638Tvättmaskin utan centrifugering brukar jag köra.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
tor 20 feb 2014, 22:13#266644
Bockahorn i frysen är juh standard det ingår liksom i frysboxen...... nedersta hylla/facket ska alltid hållas ledigt när hösten nalkas
Det är skrivet i sten.
Vedmaskin skrev:Blivande snickare skrev:Huggarstövlarna i frysen?
Nä då blir man nog inte populär här hemma!![]()
![]()
Nä. Det kommer synpunkter om det skulle ligga ett bockahorn där.
Bockahorn i frysen är juh standard det ingår liksom i frysboxen...... nedersta hylla/facket ska alltid hållas ledigt när hösten nalkas
Det är skrivet i sten. Valmet, Mowi, Husqvarna, Suzuki!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
tor 27 feb 2014, 21:52#268284
Det ligger två hela bockhuven i frysen som en av tonårsdöttrarna hittade med påföljande illtjut om att pappa dräpt bambi.
Ot 60 gr tvättmedel + några droppar diskmedel som tar hand om oljan inget sköljmedel. Därefter in i tumlaren och dom är som nya.
stektlök skrev:Vedmaskin skrev:Blivande snickare skrev:Huggarstövlarna i frysen?
Nä då blir man nog inte populär här hemma!![]()
![]()
Nä. Det kommer synpunkter om det skulle ligga ett bockahorn där.
Bockahorn i frysen är juh standard det ingår liksom i frysboxen...... nedersta hylla/facket ska alltid hållas ledigt när hösten nalkasDet är skrivet i sten.
Det ligger två hela bockhuven i frysen som en av tonårsdöttrarna hittade med påföljande illtjut om att pappa dräpt bambi.
Ot 60 gr tvättmedel + några droppar diskmedel som tar hand om oljan inget sköljmedel. Därefter in i tumlaren och dom är som nya.
tor 27 feb 2014, 21:55#268286
Nästa gång ska du lugnt och sansat berätta för dem att bambi var en vitsvanshjort så det har du visst inte gjort
Månskensbonnen skrev:Det ligger två hela bockhuven i frysen som en av tonårsdöttrarna hittade med påföljande illtjut om att pappa dräpt bambi.![]()
Nästa gång ska du lugnt och sansat berätta för dem att bambi var en vitsvanshjort så det har du visst inte gjort
/Daniel Sidenbladh
tor 27 feb 2014, 22:02#268291
Precis vad jag gjorde men ungen lyckades googla fram att i den tyska orginalberättelsen så är bambi en råbock. Mao så är pappa en elak gubbe och Google inte alltid din vän
Sidenbladh skrev:Månskensbonnen skrev:Det ligger två hela bockhuven i frysen som en av tonårsdöttrarna hittade med påföljande illtjut om att pappa dräpt bambi.![]()
Precis vad jag gjorde men ungen lyckades googla fram att i den tyska orginalberättelsen så är bambi en råbock. Mao så är pappa en elak gubbe och Google inte alltid din vän

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).