tis 28 okt 2014, 17:57#295920
anersimyra skrev:Jalas ( Jonsered ) med tjock socka av 100 % ull..Tack vare ullsockan är kängorna helt torra trots 120 timmars arbete i blötan. Billig känga med ullsockor är alltså oändligt bättre än " dyrkängor " i HI TECH material..
Så är det!
Tror jag har skrivit detta tidigare men efter har fått slänga två par vikingkängor på två år kommer jag aldrig mera att ha gore tex i en känga!!
Gore tex är enkelt uttryckt bara ett nät som är så finmaskigt att det släpper igenom vattenånga, men inte "vattendroppar". Har man textil på kängan och går i lera/smutsigt vatten så släpper textilen in partiklar som sätter igen membranet.
Är membranet igensatt slutar kängan att fungera, svett gör att den blir blöt, alla som har haft blöta tex kängor vet hur jävligt det är att få dom torra!!
Torkar dom inte snabbt nog "ruttnar" membranet och förutom att dom luktar skit, är dom lika vattentäta som ett par strumpor!
Denna förklaring har jag fått av en försäljare på naturbolaget, om det är sant eller inte vet jag inte, men det stämmer bra på mina egna erfarenheter.
OBS!! Detta gäller textilkängor, rena läderkängor borde inte släppa in lika mycket skit till membranet..
Själv har jag sthils comfortkänga som jag tycker är helt suverän!!
Jag är dock noggrann med dom och rengör samt fettar in dom med jämna mellanrum, är inne på tredje året nu och då använder jag dom även när jag jagar.
...