Arbetskläder för skogen

Kängor

28 inlägg 2505 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Kängor

axwell  
Skog10 skrev:Någon som har erfarenhet av kängor från Lupriflex? De har även kängor i sågskyddsklass 3: https://skogma.se/p/lupriflex-sportive- ... 9382195490
Stihl Function Active-kängan ser ut också ut att vara tillverkad av Lupriflex.

Vi som uppskattar lite mer utrymme på bredden har hittat rätt med Lupriflex.
Köpte först ett par till mig själv och blev så nöjd att det blev ytterligare ett par storlek 46 till bonussonen.

Oregon håller ännu lägre priser men går bort efter ett tillbud med kängor utan spiktrampskydd, hittar ingen modell där som sägs ha det.

Användarvisningsbild

Skog10  
axwell skrev:
Skog10 skrev:Någon som har erfarenhet av kängor från Lupriflex? De har även kängor i sågskyddsklass 3: https://skogma.se/p/lupriflex-sportive- ... 9382195490
Stihl Function Active-kängan ser ut också ut att vara tillverkad av Lupriflex.

Vi som uppskattar lite mer utrymme på bredden har hittat rätt med Lupriflex.
Köpte först ett par till mig själv och blev så nöjd att det blev ytterligare ett par storlek 46 till bonussonen.

Oregon håller ännu lägre priser men går bort efter ett tillbud med kängor utan spiktrampskydd, hittar ingen modell där som sägs ha det.

👍 Ja, jag är också ute efter en sko med skyddssula och då i stål då de mest kommer att användas i röjning. Hur är greppet på dessa kängor? Är gummit tillräcklig mjukt för att man skall få ett bra fäste mot underlaget? Hur är de i storlekarna?
Harzkängan som verkar tillverkas av Elten är lätt med bra grepp, men min erfarenhet efter en säsong är också att de slits snabbt. Crispi är ett märke jag helt undviker p g a priset och deras garantiprocess där en reklamation innebär återskick till fabrik vid läckage och en hel säsong därmed försvinner vid fel. I det här fallet (vandringskänga) uppvisade de samma problem igen efter att de sytt om innerkängan. För att få den utbytt mot en ny känga så ville de ha en mellanskillnad på ett par tusen.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906895Jag skaffade ett par Meindl för något år sedan, eftersom jag varit så nöjd med deras vandringskängor.
Tycker huggarkängorna är lika bra och bekväma, så de tar jag på när jag vill ha ett par kängor med stålhätta oavsett vad jag skall göra.

Kanske kan vara ett alternativ?

Användarvisningsbild

Williamm  
#906896Jag har haft de oranga från hva. De tappade en hake för snörningen och har lite dålig dämpning i sulan annars gillade jag dem.
jag har meinds klass 3 utan fordring. Riktigt bra kängor lite mjuka åt vandrigskängehållet för min smak och dålig dämpning i sulan.
En delvis nackdel är att den kräver lite tjockare strumpor för att bli bekväma, så jag har dem mest på vintern.
Jag gillar pjäxiga huggakängor så man kan trampa runt utan att bry sig om underlaget.

Nyligen köpte jag Pfanners Zugspitze Alpine. Dem är nog de bästa huggarkängor jag haft. Riktigt bra dämpande sula, lätta, stabila och svala, dock för kalla när marken är frusen eller det ligger snö.

Dock så är alla dyra.

axwell  
Skog10 skrev:👍 Ja, jag är också ute efter en sko med skyddssula och då i stål då de mest kommer att användas i röjning. Hur är greppet på dessa kängor? Är gummit tillräcklig mjukt för att man skall få ett bra fäste mot underlaget? Hur är de i storlekarna?
Harzkängan som verkar tillverkas av Elten är lätt med bra grepp, men min erfarenhet efter en säsong är också att de slits snabbt. Crispi är ett märke jag helt undviker p g a priset och deras garantiprocess där en reklamation innebär återskick till fabrik vid läckage och en hel säsong därmed försvinner vid fel. I det här fallet (vandringskänga) uppvisade de samma problem igen efter att de sytt om innerkängan. För att få den utbytt mot en ny känga så ville de ha en mellanskillnad på ett par tusen.

Beträffande storlekarna; dom är rymliga, har själv 43 och där skulle jag få plats med extra strumpa. Nu har det inte varit något behov av det, hittills har jag klarat mig med vanliga ankelsockor.
Bonussonen behöver storlek 46/47 och här är 46 rätt storlek.
Jag köpte till skodubb men dom har jag inte monterat än, har inte haft anledning men osvuret är bäst.
Sulorna har betydligt bättre fäste än mina gamla kängor och även Original Powerbots- stövlar.

Bond.J  
#907010Svårt att rekommendera eftersom alla har olika fötter. Är viktigt att gå runt lite med kängorna i butiken innan man köper.

På min fot fungerade de billigaste från Stihl bäst, så jag har köpt två par. Ett med en större storlek för de kallaste dagarna och en med "rätt" storlek för varmare, och röjning. Mina söner har Oregon och dyrare Stihl, för de passade deras fötter bäst. Frun har huggarstövlar om hon röjer eller ska såga något.
Tänk om det funnits huggarkängor på 80-talet, så man sluppit förfrysa fötterna i de svinkalla huggarstövlarna!

Användarvisningsbild

Skog10  
axwell skrev:
Skog10 skrev:👍 Ja, jag är också ute efter en sko med skyddssula och då i stål då de mest kommer att användas i röjning. Hur är greppet på dessa kängor? Är gummit tillräcklig mjukt för att man skall få ett bra fäste mot underlaget? Hur är de i storlekarna?

Beträffande storlekarna; dom är rymliga, har själv 43 och där skulle jag få plats med extra strumpa. Nu har det inte varit något behov av det, hittills har jag klarat mig med vanliga ankelsockor.
Bonussonen behöver storlek 46/47 och här är 46 rätt storlek.
Jag köpte till skodubb men dom har jag inte monterat än, har inte haft anledning men osvuret är bäst.
Sulorna har betydligt bättre fäste än mina gamla kängor och även Original Powerbots- stövlar.

Skogma säljer ut en del Lupriflex-kängor så det blev ett inköp av deras vinterkänga. Det är rejäla kängor som verkligen känns som skyddskängor. Det är lite mer pjäxkänsla jämfört med t ex Harzkängan från Engelbert Strauss och ingen känga för omfattande vandring, men skyddsfaktorn känns högre. Ett bra val som huggarkängor, men kanske inte lika självklara som röjkängor även om de säkert fungerar för det också. De är rejält breda i lästen. Det är svårt att avgöra om det är innerfodret och innersulan som gör det, men på längden känns de snarare som en halv storlek mindre än förväntat. Med tanke på reapriset känns de mycket prisvärda och som ett bra köp.
https://skogma.se/p/lupriflex-sagskydds ... 2415016021

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:
Töre skrev:
1771780014_1000049898.jpg[/attachment
[attachment=0]1771780022_1000049897.jpg

Har haft ett par Husqvarna känger i 15 -20 år och har funkat väldigt bra ,men nu är dom slut .
Var på skogsdag och köpte mig ett par nya ,kosta 4000 tyckte det var häftigt dyrt,men dom gamla har hållt en länge så tänkte så får det bli .
Prova dom i affären och tyckte dom satt bra på foten , i dag tänkte jag ta dom till skogen ,som tur var så börja jag gå med dom inne ,och då märkte jag att herregud det var som att gå med ett par slalomkänger .Herregud så klumpiga Nån mer som testat ,ska gå tillbaka med dom i morgon , men nu vet jag inte vad jag ska köpa .Om jag fick tag i ett par av dom gamla skulle jag köpa dom direkt.

Att kängorna känns likt ett par slalompjäxor går över inom några dagars användning. Den enda känga som inte känns likt sådana är Harzkängan som säljs av Engelbert&Strauss. Kängorna är såpass mjuka och följsamma i sulan att de påminner om ett par gymnastikskor, nackdelen är att den mjuka sulan gör att de är utslitna efter något års daglig användning, men med tanke på det låga priset så kan detta göra detsamma.

Jag sliter ut lädret på 2-3 säsonger, tyvärr. Och nu säljs de inte av E & S längre.

Men säljs direkt av Elten:
https://www.amazon.de/ELTEN-Arborist-Sa ... 31BNQ?th=1

Användarvisningsbild

Skog10  
Mangan skrev:
anersimyra skrev:
Töre skrev:
1771780014_1000049898.jpg[/attachment
[attachment=0]1771780022_1000049897.jpg

Har haft ett par Husqvarna känger i 15 -20 år och har funkat väldigt bra ,men nu är dom slut .
Var på skogsdag och köpte mig ett par nya ,kosta 4000 tyckte det var häftigt dyrt,men dom gamla har hållt en länge så tänkte så får det bli .
Prova dom i affären och tyckte dom satt bra på foten , i dag tänkte jag ta dom till skogen ,som tur var så börja jag gå med dom inne ,och då märkte jag att herregud det var som att gå med ett par slalomkänger .Herregud så klumpiga Nån mer som testat ,ska gå tillbaka med dom i morgon , men nu vet jag inte vad jag ska köpa .Om jag fick tag i ett par av dom gamla skulle jag köpa dom direkt.

Att kängorna känns likt ett par slalompjäxor går över inom några dagars användning. Den enda känga som inte känns likt sådana är Harzkängan som säljs av Engelbert&Strauss. Kängorna är såpass mjuka och följsamma i sulan att de påminner om ett par gymnastikskor, nackdelen är att den mjuka sulan gör att de är utslitna efter något års daglig användning, men med tanke på det låga priset så kan detta göra detsamma.

Jag sliter ut lädret på 2-3 säsonger, tyvärr. Och nu säljs de inte av E & S längre.

Men säljs direkt av Elten:
https://www.amazon.de/ELTEN-Arborist-Sa ... 31BNQ?th=1

Det är inte samma känga även om de ser ut att vara likadana. Elten Arborist har högre sågskyddsklassning än vad den från Engelbert Strauss hade och den har dessutom en mellansula i stål.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909321Ajdå, vet du om elten fortfarande gör Harz?

Användarvisningsbild

Skog10  
Mangan skrev:Ajdå, vet du om elten fortfarande gör Harz?

Jag har tyvärr ingen aning. Det kan väl inte uteslutas att det var en känga som de tillverkade endast åt Engelbert Strauss enligt deras specifikation. En av Stihls kängor är väldigt lik de som Lupriflex säljer under eget namn. Det är nog vanligt med legotillverkning.

Användarvisningsbild

Raggarö  
#909348Tack för tipset angående Lupriflex, de blir perfekta till vinterns övningar. Går det att slå in ett gäng dubb i sulorna blir det ännu bättre.

Raggarö

axwell  
Raggarö skrev:Går det att slå in ett gäng dubb i sulorna blir det ännu bättre.

Skogma har en sats skruvdubb som jag köpte till.
Små med spets, verkar fungera på blank is.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).