Arbetskläder för skogen

Kängor

28 inlägg 3410 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om erfarenheter och rekommendationer kring olika märken och modeller av huggarkängor för skogsarbete. Töre inleder med att klaga på att hans nya Husqvarna-kängor känns klumpiga och obekväma jämfört med hans gamla. Flera användare delar med sig av sina erfarenheter av olika märken som Oregon, Sievi, Crispi, Meindl, Lupriflex och Harz, där både fördelar och nackdelar diskuteras, exempelvis passform, komfort, slitstyrka och skyddsfunktioner.

Vissa föredrar bredare kängor som passar breda fötter, medan andra uppskattar smidigare eller mer dämpande modeller. Diskussionen tar också upp faktorer som tillverkningsland och pris, där Töre uttrycker en ovilja att köpa amerikanska produkter medan andra påpekar att tillverkningen ofta är förlagd till lågkostnadsländer i Asien. Några användare nämner vikten av att prova kängorna ordentligt innan köp, eftersom fotstorlek och form är avgörande för komfort.

Det finns inga starka konflikter, utan snarare ett erfarenhetsutbyte där deltagarna ger tips och varningar om olika modeller. Någon uttrycker skepsis kring vissa märken på grund av garantihantering och hållbarhet, medan andra lyfter fram prisvärda alternativ. Diskussionen avslutas med rekommendationer om dubbade sulor för bättre grepp på is.

Sammanfattningsvis är det en erfarenhetsbaserad diskussion där flera perspektiv på skogshuggarkängor lyfts fram, utan att någon entydig konsensus nås om bästa märke eller modell.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥 2/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och hjälpsam med respektfulla åsikter
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-04-28 18:05 | data: 1)

Kängor

Töre  
1771780014_1000049898.jpg[/attachment
[attachment=0]1771780022_1000049897.jpg

Har haft ett par Husqvarna känger i 15 -20 år och har funkat väldigt bra ,men nu är dom slut .
Var på skogsdag och köpte mig ett par nya ,kosta 4000 tyckte det var häftigt dyrt,men dom gamla har hållt en länge så tänkte så får det bli .
Prova dom i affären och tyckte dom satt bra på foten , i dag tänkte jag ta dom till skogen ,som tur var så börja jag gå med dom inne ,och då märkte jag att herregud det var som att gå med ett par slalomkänger .Herregud så klumpiga Nån mer som testat ,ska gå tillbaka med dom i morgon , men nu vet jag inte vad jag ska köpa .Om jag fick tag i ett par av dom gamla skulle jag köpa dom direkt.

TS

Re: Kängor

Riga  
#906842Tänkte köpa ett par Sieve men snåltarmen drog till. Blev ett par Oregon Yukon från Amazon, 800 ex moms. Lite pjäxiga men passar mina lite bredare fötter bra. Om de håller får tiden utvisa.

Användarvisningsbild

Staffan123  
#906843Har också testat dom från Husqvarna, fattar inte hur någon kan köpa dom, hemskt obekväma tyckte jag. Köpte också ett par Oregon som inte kostade i närheten och är faktiskt bekväma. Men dom är inte helt täta vid påfrestning.

Töre  
#906845Jag har ju alltid nästan med mig traktorn i skogen , så det får ju inte vara förklupigt , dels köra o hoppa ut o in i taktorn .

TS
Användarvisningsbild

Odalbonden  
#906848Har Yukon nu.Riktigt bra är dom! Hade fiordland före.Yukon är bättre.

Användarvisningsbild

Hypro450xl  
#906849Har haft Crispi skogshuggare kängor i många år, är kanske inte billigaste men otroligt bra.

Användarvisningsbild

Järnoxen  
#906855Personligen så använder jag sågskyddskängor från Sievi, de är väldigt smidiga för att var sågskyddskängor och dessutom fungerar de bra för mig som har lite (mycket) breda fötter.

Jag vet att många som har smalare fötter tycker om Meindl airstream, de är något smalare än Husqvarnas orangea så jag kan av förklarlig askäl inte uttala mig om hur smidiga de är eller inte är.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906856Jag är väldigt nöjd med Oregon Fiordland som jag haft i många år. Har t.o.m köpt ett par och ställt på hyllan utifall de får för sig att sluta tillverka modellen.
Tycker modellen passar breda fötter bättre än många andra.

Användarvisningsbild

generationsskifte  
Riga skrev:Tänkte köpa ett par Sieve men snåltarmen drog till. Blev ett par Oregon Yukon från Amazon, 800 ex moms. Lite pjäxiga men passar mina lite bredare fötter bra. Om de håller får tiden utvisa.

Tack för tipset! Blev en beställning på ett par Oregon för mig med nu👍

Användarvisningsbild

Badger  
#906864Oregons kängor är faktiskt smidigare och lättare än de jag haft från Stihl och Husqvarna. Nästan lite så jag undrar om de verkligen skyddar så bra som de är klassade.

Töre  
#906866Problemet är väl att Oregons kommer från USA , och just nu köper jag inget som kommer från USA , nu köper jag helre saker från Kina .

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#906868Där har du en poäng Töre.

Användarvisningsbild

Skog10  
Töre skrev:Problemet är väl att Oregons kommer från USA , och just nu köper jag inget som kommer från USA , nu köper jag helre saker från Kina .

Det är nog inget du behöver bekymra dig om då Oregon Tool köptes upp av ett riskkapitalbolag som flyttade en stor del av tillverkningen till lågprisländer i Asien. Ett större problem är nog om bolaget överhuvudtaget finns kvar om några år då de har ganska mycket problem.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Töre skrev:
1771780014_1000049898.jpg[/attachment
[attachment=0]1771780022_1000049897.jpg

Har haft ett par Husqvarna känger i 15 -20 år och har funkat väldigt bra ,men nu är dom slut .
Var på skogsdag och köpte mig ett par nya ,kosta 4000 tyckte det var häftigt dyrt,men dom gamla har hållt en länge så tänkte så får det bli .
Prova dom i affären och tyckte dom satt bra på foten , i dag tänkte jag ta dom till skogen ,som tur var så börja jag gå med dom inne ,och då märkte jag att herregud det var som att gå med ett par slalomkänger .Herregud så klumpiga Nån mer som testat ,ska gå tillbaka med dom i morgon , men nu vet jag inte vad jag ska köpa .Om jag fick tag i ett par av dom gamla skulle jag köpa dom direkt.

Att kängorna känns likt ett par slalompjäxor går över inom några dagars användning. Den enda känga som inte känns likt sådana är Harzkängan som säljs av Engelbert&Strauss. Kängorna är såpass mjuka och följsamma i sulan att de påminner om ett par gymnastikskor, nackdelen är att den mjuka sulan gör att de är utslitna efter något års daglig användning, men med tanke på det låga priset så kan detta göra detsamma.

Användarvisningsbild

Skog10  
#906886Någon som har erfarenhet av kängor från Lupriflex? De har även kängor i sågskyddsklass 3: https://skogma.se/p/lupriflex-sportive- ... 9382195490
Stihl Function Active-kängan ser ut också ut att vara tillverkad av Lupriflex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).