Traktorn i skogen

John Deere 6230 i skogen?

24 inlägg 20261 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

John Deere 6230 i skogen?

skogsmullenn  
#103322 Just de, hur kan en sådan tänka sig fungera i skogen? :wink:


Och palms huggarvagnar, enkelbom då, är de nåt att hänga i granen? Har absolut noll erfarenhet utav dessa så dela för guds skull med er om ni råkar ha nåt hum om de :mrgreen:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103350 Den funkar säkert. Själv körde jag Deutz i skogen och det funkade. Valmet verkar vara hållna för att vara bästa skogstraktorn, har ingen erfarenhet av dem. Det beror till stor del på vilken terrräng samt hur mycket det ska köras.

Vad menar du med enkelbom? Att det är en vanlig vikarmskran? Å andra sidan har jag inte sett att Palms har parallellkranar...kan du mena kran utan utskjut? Palms verkar ha ganska bra grejer, jag har aldrig kört nån, men de ser gediget gjorda ut. Utskjut klarar man sig bra utan, men man bör nog sträva efter en kran som är minst 4,5 meter, annar får man ta omtag, framförallt när man lastar av.

Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

skogsmullenn  
#103354 med enkelbom menar jag att det är en bom som man kan förflytta boggien efter, istället för att ha dubbelram då boggien inte kan förflyttas alltså. mina erfarenheter är att dubbelramen blir "för styv" och att svetsningar snabbare ger med sig i en sådan? de är ju "proffsmaskiner" då som pulats med ganska hårt då förstås, men har aldrig varit med om att svetsning eller något gått på den vagn med enkel bom som jag haft tidigare


exempel på vagn med dubbelram http://www.kellfri.se/se/images/Skogsva ... 350PIX.jpg
exempel på vagn med enkel bom http://img182.imageshack.us/i/kranfca5.jpg/

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 6230 i skogen?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103365 aldrig dyra fina traktorer i skogen. Hellst inte en grön fin JD. Den ska va på åkern.

Användarvisningsbild

Re: John Deere 6230 i skogen?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103366
JF skrev:Utskjut klarar man sig bra utan, men man bör nog sträva efter en kran som är minst 4,5 meter, annar får man ta omtag, framförallt när man lastar av.


4,5 anser jag vara i minsta laget, har det på våran vagn och jag skulle vilja ha den lite längre...
Sen beror det ju på hur mycket man skall köra... skall man bara köra ut en årsved så funkar det ju fint.

Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

alias  
#103387
Zixten skrev:
JF skrev:Utskjut klarar man sig bra utan, men man bör nog sträva efter en kran som är minst 4,5 meter, annar får man ta omtag, framförallt när man lastar av.


4,5 anser jag vara i minsta laget, har det på våran vagn och jag skulle vilja ha den lite längre...
Sen beror det ju på hur mycket man skall köra... skall man bara köra ut en årsved så funkar det ju fint.


Det kvittar hur lång kran man har på ekipaget så tycker man alltid att det fattas en halvmeter. :lol: Gick från 4 till 6,7 meters kran vid förra maskinbytet och det tog någon månad innan man började tycka att även denna kran var i kortaste laget.

I skogen ska det vara Valmet och Moheda, i.a.f. om prislappen inte spelar någon roll.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

josip  
#103405 Jag har en 6200 med powerquad låda. Har inte just kört så mycket i skogen med den, eftersom jag bedömer den som litet väl dyr och ömtåligt. Med bukplåtar går det säkert bra.

Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

skogsmullenn  
#103510 Haha, lite delade meningar här ser jag! :mrgreen:


Någon som förresten vet hur det fungerar att ha ett grävaggregat monterat bak på trepunktslyften på en 6230? Det är mest tänk att rensa upp diken då som är i åtanke.

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

josip  
#103513 Glömde säga att jag har tyckt om att köra jd i skogen pga hytten och kopplingsfri fram-back mm. bra komfort! Sen är väl inte en ny valtra av motsvarande modell heller direkt billigare (och kanske lika ömtålig också? känner inte så bra till hur de nyare valtrorna ser ut undertill).

Hade litet planer på grävaggregat ett tag till min traktor, men snubblade över en lännen, så blev det som det blev... JD har ju som de flesta traktorer idag dragkraftsregleringen i hydraularmarna så någon stor risk att köra sönder denna borde ju inte finnas. Om man har avkänning i tryckstångsfästet så är det ju lätt hänt att denna tar skada. dvs på äldre traktorer då..

Bäst är förstås jake-fäste eller liknande direktinfästning. Är det frågan om ett tungt aggregat så skulle jag nog rekommendera denna lösning (+ skogs / industridäck)

Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

skogsmullenn  
#103515 Okay, tackar för svar


Ska försöka skaffa mig lite mer kött på benen inom detta område, skulle vara himla smidigt att kunna fara och utföra lite mindre grävarbeten på skogsfastigheten med traktorn isf (=

   TS
Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103576
Zixten skrev:
JF skrev:Utskjut klarar man sig bra utan, men man bör nog sträva efter en kran som är minst 4,5 meter, annar får man ta omtag, framförallt när man lastar av.


4,5 anser jag vara i minsta laget, har det på våran vagn och jag skulle vilja ha den lite längre...
Sen beror det ju på hur mycket man skall köra... skall man bara köra ut en årsved så funkar det ju fint.


Japp, jag håller med till fullo. Men skriver man minst 5m så blir urvalet genast mycket mindre tror jag. Så minst 4,5 m, då slipper man iaf en FMV 1600 med 3,6m räckvidd som jag började med:-) Men förutom räckvidden var det en bra kran:-)

Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103578
skogsmullenn skrev:med enkelbom menar jag att det är en bom som man kan förflytta boggien efter, istället för att ha dubbelram då boggien inte kan förflyttas alltså. mina erfarenheter är att dubbelramen blir "för styv" och att svetsningar snabbare ger med sig i en sådan? de är ju "proffsmaskiner" då som pulats med ganska hårt då förstås, men har aldrig varit med om att svetsning eller något gått på den vagn med enkel bom som jag haft tidigare


exempel på vagn med dubbelram http://www.kellfri.se/se/images/Skogsva ... 350PIX.jpg
exempel på vagn med enkel bom http://img182.imageshack.us/i/kranfca5.jpg/


Aha, ok, då är jag med. I stort sett alla nya kärror, utom möjligtvis Möre, har centrumrör, eller enkelbom om de är dimensionerade för 9 ton eller mindre. Med andra ord så behöver du inte vara mer skeptisk mot Palms än mot Farma, Kesla, Moheda eller nåt annat märke. Sen är de ju naturligtvis i skiftande dimensioner och kvalite, men det är ju mer märkesberoende än beroende av att man valt centrumrör som konstruktion. Tycker för övrigt att Palms verkar vara fina grejer. För årsved, något lass timmer och nån gallring tror jag de duger utmärkt.

Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103579
skogsmullenn skrev:Okay, tackar för svar


Ska försöka skaffa mig lite mer kött på benen inom detta område, skulle vara himla smidigt att kunna fara och utföra lite mindre grävarbeten på skogsfastigheten med traktorn isf (=


Vissa märken kan du köpa frävutrustning till skogskranen, exempelvis KTS. Nu vet jag iofs inte hur mycket de duger till att gräva med, men ska du ändå köpa huggarvagn så kan du ju undersöka den möjligheten så slipper du kanske köpa ett grävaggregat också. Men pengar kanske inte är ett problem? :wink:

Avatar Fallback

Re: John Deere 6230 i skogen?

skogsmullenn  
#103618
JF skrev:
skogsmullenn skrev:Okay, tackar för svar


Ska försöka skaffa mig lite mer kött på benen inom detta område, skulle vara himla smidigt att kunna fara och utföra lite mindre grävarbeten på skogsfastigheten med traktorn isf (=


Vissa märken kan du köpa frävutrustning till skogskranen, exempelvis KTS. Nu vet jag iofs inte hur mycket de duger till att gräva med, men ska du ändå köpa huggarvagn så kan du ju undersöka den möjligheten så slipper du kanske köpa ett grävaggregat också. Men pengar kanske inte är ett problem? :wink:




Det hade ju varit ekonomisk om de gick att lösa på det viset, men blir de inte klumpigt att ha vagnen med sig när man ska gräva då? Om man ska backa ner mot ett dike tex? Eller finns de kranar som sitter på vagnen, som går att ta lös och montera på 3-punktslyften också?

Har kollat runt lite och sett att ett grävareaggregat kostar ju inte så svettigt mycket, iaf inte de jag kollat på. Men de har ju varit sådana historier så att man ska gå ut ur traktorhytten och sitta utanför traktorn när man gräver. Jag vill ju ha nåt så att de går att styra grävaggregatet inne ifrån traktorn, är ju skogshytt vi snackar om så man sitter ju bakochfram när man ska gräva alltså :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: John Deere 6230 i skogen?

Elias  
#103649 Om man ska ha någonting sådant då blir priset ett annat. Dock går det ju att köpa billigt aggregat och sedan byta ventilpaketet. Vi har ett nordigg grävaggregat som man sitter bakanför traktorn och kör.
Det har inte gått sönder men ventilpaketet är under all kritik, finns inget smygläge på spakarna utan det är mestadels allt eller inget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).