Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 164818 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99183 1) Får man köra med kedjor på asfaltsväg nu?
2) Bör man ta av kedjorna om det är ett alternativ, under barmarkstid?
3) Är det svårt att få på kedjor själv?
4) Växlar man med bibehållen gas (har handgas)?
5) Hur bör man ha frontskopan när man kör - så man ser framåt eller finns det nåt idealläge?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99185 jag svarar

NEJ (beror på om det bara är en liten bit, hur det är enl lag vet ja ej men tippar på NEJ;))
NEJ (man kör bara fast då;))
NEJ (man drar ut dom på gårdsplanen, kör över me hjulet, knyter fast ett snöre i kedjan å drar över hjulet, sen kör man vidare då dras kedjan på av sej självt... ja skulle hunnat visa idag, ja åkte förbi dina hemtrakter;))
på en med osynkad låda måste man väl släppa gasen för att kunna växla? på en modern släpper man gasen;)
lågt

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Skogstomte  
#99208
Uvskogen skrev:1) Får man köra med kedjor på asfaltsväg nu?
2) Bör man ta av kedjorna om det är ett alternativ, under barmarkstid?
3) Är det svårt att få på kedjor själv?
4) Växlar man med bibehållen gas (har handgas)?
5) Hur bör man ha frontskopan när man kör - så man ser framåt eller finns det nåt idealläge?


1) Vet ej, men kedjorna slits mest där de behöver vara som skarpast - dålig affär att köra asfalt med kedjor - äter snabbt upp det bästa bettet från ett par nya kedjor.
2) Ja, om det är torrt så har man lika bra fäste och minskar risken att tända eld på skogen. Men det räcker med lite nattfukt så blir det halt igen... Själv skulle jag hellre kosta på mig ett par bra däck än att hoppa runt med kedjor på sommaren. När däcken har 20 - 30% mönster kvar är de rätt "ofarliga", ekonomi att byta enl. mig.
3) Nej, att få på dem brukar gå bra som "Nutte" säger, men att sträcka dem så de inte hänger som en säck kan vara värre. Ofta får man spänna dem efter någon dags körning.
4) Det gör man inte, men det går att köra nästan lika bra med handgas, bara att träna :smile:
5) Håller med "Nutte", så lågt det går. Ofta ser man folk som måste ha skopan en meter över marken, tyder på att de inte kan köra. Man ser sämre plus att skopan kommer lägre fram. Tänk att möta en sådan med bil... På väg räcker det med 20 - 30 cm över backen, om det går lätt upptiltad så att skopan inte hugger om det skulle hoppa till oväntat mycket...

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#99216 Angående fråga fyra om handgas, kör man sakta på åkern så växlar jag med bibehållen gas om jag har handgasen i ett visst läge, men det beror ju också på på situationen, ikväll när jag pressade halm ca sex km/h och 1500 rpm så blir det ju att man stannar ibland utan att sänka gasen, likaså skulle jag kunna växla då (om jag inte hade haft tre kopplingsfria växlar).

Om frontskopan, kör man på vägen vill man att lysena ska synas, kan man inte ha lastaren så lågt att det går får man antingen höja den så att man kan se under. Det medför en svajigare och något ostabilare gång iom den högre tyngdpunkten. Det frestar ju också något mer på traktorn när det svajar så.
Som lägst kör jag nog med lastaren 15 - 20 cm över marken vid vägkörning för att lysena ska synas, kör man omkring hemma är det inte så noga bara man har tillfredsställande sikt

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#99221 Att köra med lastaren högt upplyft är farligt, även om du inte höjer tungdpunkten så väldigt mycket så blir det stora dynamiska sidkrafter högt upp om du kör ner i en grop med hjulet. Och ävn om du inte välter så får det traktorn att pendla i sidled, upplagt för manövrer som är klart hälsovådliga både för dig och traktorn. Måste man köra med upplyft skopa så måste man ta det mycket försiktigt.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

stegmaster  
#99227
totte skrev:Att köra med lastaren högt upplyft är farligt, även om du inte höjer tungdpunkten så väldigt mycket så blir det stora dynamiska sidkrafter högt upp om du kör ner i en grop med hjulet. Och ävn om du inte välter så får det traktorn att pendla i sidled, upplagt för manövrer som är klart hälsovådliga både för dig och traktorn. Måste man köra med upplyft skopa så måste man ta det mycket försiktigt.

Prescis, en annan sak er ju att höjden på hela traktoren blir högre, då skopan brukar komma över hytten om man skal se ordentlig, med den föjld att man kjör ned kablar och hakar i annat som finns i höjden. Som i detta fallet.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#99229 På en del traktorer är det stört omöjligt att få lyse framåt med skopan nere, särskilt med en stor snöskopa. Råkar man ut för det så finns det bara ett förnuftigt sätt att lösa problemet, montera extra lysen som sitter högre.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99238 Tack alla för alla goda råd. :smile:

En fråga till: Vilken växel brukar man starta på när man kör med traktorn tom/olastad? Motorn verkar vara så stark att det inte är nödvändigt att göra som med bilen, dvs börja längst ner och sen växla sig upp. Känns som om man borde kunna starta på 4H direkt. Eller finns det risk man skadar något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

valtra a 72  
#99240
Uvskogen skrev:Tack alla för alla goda råd. :smile:

En fråga till: Vilken växel brukar man starta på när man kör med traktorn tom/olastad? Motorn verkar vara så stark att det inte är nödvändigt att göra som med bilen, dvs börja längst ner och sen växla sig upp. Känns som om man borde kunna starta på 4H direkt. Eller finns det risk man skadar något?

Är 4h högsta växeln så tar kopplingen stryk om du startar på den.Vi är nyfikna på vilken traktor du skaffat.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99241
valtra a 72 skrev:
Uvskogen skrev:Tack alla för alla goda råd. :smile:

En fråga till: Vilken växel brukar man starta på när man kör med traktorn tom/olastad? Motorn verkar vara så stark att det inte är nödvändigt att göra som med bilen, dvs börja längst ner och sen växla sig upp. Känns som om man borde kunna starta på 4H direkt. Eller finns det risk man skadar något?

Är 4h högsta växeln så tar kopplingen stryk om du startar på den.Vi är nyfikna på vilken traktor du skaffat.


En Nuffield 10/42 (du kan se den i bloggen, men det kommer mer bilder efterhand) :smile: . Ok, inte starta på högsta, men det är inte nödvändigt att starta lägst och växla sig upp?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Skogstomte  
#99242 Jag startar normalt alltid på 1H, om det är gynnsamt möjligen 2H, detta för att spara lamellerna

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

valtra a 72  
#99243 Du behöver ej börja på lägsta, kanske börja på hög tvåan och sen växla till fyran men det är ju beroende av vilken belastning du har på traktorn, ett släp tex.eller om du startar i uppförsbacke.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99259 :lol: Ja nog är jag nybörjare alltid, kom på varför den gick så embameligt sakta 1:an. Hanninte dra ner gas, växla innana den stannde. Därav fråga 4. Jag hade lågväxeln i, hade inte tittat på den spaken när jag skrev frågorna igår :oops: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#99261 Det där med växel för start lär du dig snart att känna, du märker när du måste slira med kopplingen för att den skall orka igång utan att tappa varv för mycket. Tvåan är ofta en lagom växel på en fyväxlad om det inte är mycket tungt lastat. Helt plant eller lätt nerför obelastat så kan du starta på trean kanske. Startar du på tvåan med måttlig belastning så kan du som regel växla direkt till 4:an sen.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99380 Det där med att köra med skopan högt på väg.
Tänk på hur bra det skulle bli att krocka med en lastbil!
Ha skopan lågt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).