mån 08 feb 2010, 17:06#81423
Hej Boksson!
Som några andra frågat är det helt beroende på omfattning inriktning och ambition.
Men att du bestämt dig för Traktor är helt rätt med den volymen du nämnt.
100-150m3 är inte så lite alls.
4Wd är absolut nödvändigt. Jag vet inte precis var du är men jag har en markbit 25 Km upp i Dalsland NV om Vänersborg med terräng som liknar din beskrivning. Jag kör bara undantagsvis med annat än 4wd inkopplat i skogen.
Jag har en 8,5ton Mowi m 300-kran och radiostyrd winsch. Mycket smidigt och effektivt, speciellt för oss hos inte kör varenda dag. Det finns en uppsjö med vagnar (Vreten Källefall, Palms Farma mm mm) Leta reda på nån beg som inte har för många år på sig.
Traktorn bör vara nån där du lätt kan få tag på service, delar filter o. dyl. Tänk lite på vilka handlare du har i närheten av hemma så du slipper åka 10 mil för att köpa ett oljefilter eller en handbromsvire. Glöm inte service och underhåll på gamla traktor, lite service kan förlänga lvslängden fantastiskt myckt. För att inte tala om driftsäkerheten.
Se'n var det en grej till... Angående prisnivå. Du skulle kanske satsa lite mer pengar nu annars blir det lätt så att grejorna är lite för gamla/slitna å mycket pengar går till reparationer.
Lycka till med valet.
Anders
Hellre krypa på alla fyra än sitta i leran å sörja /AJ
Valtra A83 HiTech
Mowi 300
Husqvarna 345FR 346 å 1640