Traktorn i skogen

Kinavärmare i traktorn

15 inlägg 2567 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kinavärmare i traktorn

Sture Andersson  
#794609 Va tror ni om att montera en en kinavärmare i traktorn .
När jag är i skogen och hugger har jag alltid traktorn med mig ,brukar fika i den .brukar starta den under fikan för att få lite värme , men det skulle ju vara gott om det var varmt i traktorn hela tiden, så man kunde ha ett ombyte och så när man blivit svett och kall och ta på sig som är varmt . man skulle ju kunna ha traktorn i gång ,men den slukar ju rejält med diesel ,
och sen har jag lärt mig att det inte är bra att ha en dieselmotor gå på tomgång .
En kinavärmare tar ju väldig lite diesel .
Bra eller dålig ide?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

Sture Andersson  
#794611 kolla förbrukning ,och den var 0,45 l/tim på högsta fart ,läge 6 , finns 6 läge .Och i hytten borde det räcka med halvfart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

hfab  
#794619
Sture Andersson skrev:Va tror ni om att montera en en kinavärmare i traktorn .
När jag är i skogen och hugger har jag alltid traktorn med mig ,brukar fika i den .brukar starta den under fikan för att få lite värme , men det skulle ju vara gott om det var varmt i traktorn hela tiden, så man kunde ha ett ombyte och så när man blivit svett och kall och ta på sig som är varmt . man skulle ju kunna ha traktorn i gång ,men den slukar ju rejält med diesel ,
och sen har jag lärt mig att det inte är bra att ha en dieselmotor gå på tomgång .
En kinavärmare tar ju väldig lite diesel .
Bra eller dålig ide?

Jag har en Kina värmare i traktorn, blir ordentligt varmt och skönt.
Har dock aldrig provat att ha den igång längre stunder utan att traktorn är igång.
Dom vill ha ganska mycket ström....

Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

Sture Andersson  
#794632 ok han kanske tömmer batteriet på ett par timmar ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

hfab  
#794634
Sture Andersson skrev:ok han kanske tömmer batteriet på ett par timmar ?

Förmodligen.

Med oftast ingår en fjärrkontroll till värmarn... 🤔
Det blir fort varmt i en traktorhytt.

Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

tallen100  
#794657 Du kan nog räkna med att den tuggar batteri som en dieselvärmare i en bil.
Använder du den och bara kör kortsträckor så har du snart slut på startström, tror du ska köra minst lika länge som värmaren varit igång för att batteriet ska ladda igen den förlorade strömmen. 🤔
Men en traktorhytt blir ju snart varm..

Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

Sture Andersson  
#794660 Det är ju inget större arbete hänga på underhållsladdare ,över natten när man kommer hem .
Nån som har kolla på vilken värmare man ska välja .
Fjärkontroll vore ju bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

Sture Andersson  
#794667 Kolla på det finns ju en del som man får sätta tanken och sånt för sig ,verkar ju lite onödigt ,bäst måste väl vara ha allt i ett paket ,man kanske vill ha det på nått annat ställe nån gång . Verkar som dom som har allt i ett är lite onödigt stora kw ,men det går ju ställa ner dom .

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

hfab  
#794676 Jag har komplett paket med tank. Värmaren ger 5kw och jag kör oftast med bakrutan öppen för att det blir så varmt.

Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

Sture Andersson  
#794687
hfab skrev:Jag har komplett paket med tank. Värmaren ger 5kw och jag kör oftast med bakrutan öppen för att det blir så varmt.

kan du ställa ner kw på den , har du handdosa på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinavärmare i traktorn

Fredi  
#794698
Sture Andersson skrev:Kolla på det finns ju en del som man får sätta tanken och sånt för sig ,verkar ju lite onödigt ,bäst måste väl vara ha allt i ett paket ,man kanske vill ha det på nått annat ställe nån gång . Verkar som dom som har allt i ett är lite onödigt stora kw ,men det går ju ställa ner dom .


Varför värmare med skild tank då det går att koppla så den tar bränslet från traktorns tank?

Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

hfab  
#794730
Fredi skrev:Varför värmare med skild tank då det går att koppla så den tar bränslet från traktorns tank?

Enkel installation.
Sture Andersson skrev:kan du ställa ner kw på den , har du handdosa på den.

Det går att ställa ner effekten med hjälp av fjärrkontroll.

Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

Sture Andersson  
#794765 hfab har du nån bild eller nån länk till den du har .

   TS
Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

hfab  
#794772
1678012809_20190314_111345.jpg

En sådan har jag

Avatar Fallback

Re: Kinavärmare i traktorn

Sture Andersson  
#794782
hfab skrev:
1678012809_20190314_111345.jpg

En sådan har jag

👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).