Traktorn i skogen

Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

33 inlägg 7321 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

sman9k  
#785698 Hej,
Jag har ett par mindre traktorer, ca 70hk, de börjar bli antika så jag behöver skaffa en nyare beg.
Har en 22 ton grävmaskin som jag skulle vilja kunna flytta själv. Funderar på att ta en lite större traktor än jag eg behöver till allt annat för att den då kan dra trailer+grävare. Grävaren ska inte några längre sträckor, max nån mil. Gräver bara för husbehov.

Ekonomiskt är det garanterat bättre bara beställa en lastbil men skenar det inte kostnaderna fullständigt så är det värt en del att kunna flytta precis när jag vill. Har märkt att jag använder grävaren till mycket mer än jag tänkte mig när jag köpte den, och det beror till mycket stor del på 100% tillgänglighet. Senast användes den som bockmaskin :-D

Känner till en kille med grävare i samma strl. Han har en JD på 120 hk som han dragit sin trailer och grävare med.
Rätt trött på mina nuvarande traktorer som saknar kopplingsfri fram/back och steglöst. Blir ett väldigt vevande i växellådan vid tex snöskottning på gården. Typ 115-120 hk känns lite som max, för redan vid den storleken börjar de bli klumpiga. Jag har inget problem med att köra sakta de få gångerna grävaren flyttas, bara det går utan livsfara eller är olagligt.

Låt oss säga trailern väger 3 ton, det är max att lägga på traktorns krok (om den klarar 3t) då återstår 22t för trailern.
Är det lagligt dra 22 ton med en traktor i den strl, eller hur stor krävs?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

ananders  
#785705
sman9k skrev:Hej,
Jag har ett par mindre traktorer, ca 70hk, de börjar bli antika så jag behöver skaffa en nyare beg.
Har en 22 ton grävmaskin som jag skulle vilja kunna flytta själv. Funderar på att ta en lite större traktor än jag eg behöver till allt annat för att den då kan dra trailer+grävare. Grävaren ska inte några längre sträckor, max nån mil. Gräver bara för husbehov.

Ekonomiskt är det garanterat bättre bara beställa en lastbil men skenar det inte kostnaderna fullständigt så är det värt en del att kunna flytta precis när jag vill. Har märkt att jag använder grävaren till mycket mer än jag tänkte mig när jag köpte den, och det beror till mycket stor del på 100% tillgänglighet. Senast användes den som bockmaskin :-D

Känner till en kille med grävare i samma strl. Han har en JD på 120 hk som han dragit sin trailer och grävare med.
Rätt trött på mina nuvarande traktorer som saknar kopplingsfri fram/back och steglöst. Blir ett väldigt vevande i växellådan vid tex snöskottning på gården. Typ 115-120 hk känns lite som max, för redan vid den storleken börjar de bli klumpiga. Jag har inget problem med att köra sakta de få gångerna grävaren flyttas, bara det går utan livsfara eller är olagligt.

Låt oss säga trailern väger 3 ton, det är max att lägga på traktorns krok (om den klarar 3t) då återstår 22t för trailern.
Är det lagligt dra 22 ton med en traktor i den strl, eller hur stor krävs?


Belastningen på kroken avser trycket på kroken vertikalt och är den samma på alla traktorer oavsett storlek.
Så länge du har broms på vagnen så får du dra i stort sett hur mycket du vill bakom din traktor, det är bara axeltryck som begränsar. Den mesta av tyngden från grävaren ska ju belasta vagnens hjul.

På jobbet har vi också en 22 tons grävare som vi flyttar med en fyraxlad trailer enligt länken. Den minsta traktorn vi då drar den med är på 215 hk och mindre vill inte jag ha då det inte är någon viktöverföring från trailern till traktorn, tror traktorn väger mellan 9 - 10 ton. Skjuter på duktigt i nerförsbackar och hänger efter bra i uppförsbackar.

https://chieftaintrailers.com/product/2 ... e-trailer/

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Ferguson system  
#785707 7 HK pr. tonn er en god regel for å finne størrelsen på traktoren (noe som også er ett krav i norge på traktorer og lastebil med hastighet over 30 km/h). Med traktor, henger, graver og litt utstyr så kommer du fort opp i 35+ tonn hvis graveren i seg selv veier 22 tonn.
Med 35 tonn x 7 så bør du minimum ha en traktor på 245 HK.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

zeetorg  
#785726 Att hitta en traktor som är både smidig i snöskottning och lämplig att dra grävaren kan nog bli lite svårt.

För att dra tungt vill man ha en stor och tung traktor med lång hjulbas för att det ska gå stadigt och framförallt säkert.
Styrkan har mindre betydelse så länge traktorn orkar och det inte gör något om det går sakta.

Jag anser kanske att du bör ha en traktor som väger minst 7-8 ton och har 150+ hästar men har du bra förhållanden, få och korta flyttar så kanske ca 120hk och runt 6ton skulle räcka men det är nog inget jag skulle rekommendera om du flyttar ofta.
Bra bromsar på vagnen är alltid viktigt när det är så tungt.

P.S
Jag vet inte om du redan har lämplig trailer, annars får du tänka på att den kan fort bli lika dyr som traktorn...

Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Bax  
#785733 Jag tänker en lastbil omreggad till A-traktor, med trailervagn till grävarn, åsså en valfri smidig traktor till snöröjning och sånt.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785739 Större tyngre traktor är att föredra såklart men jag har dragit en 12 tons grävare på 2-axlad trailer
med en Ford 4100 som har 54hk, 2wd och väger endast 3 ton.
Det var broms på trailerns framaxel och i lyftarmarna en balk som man kunde lyfta mot dragstången
och på det viset få viss viktöverföring till drivhjulen.
Det gick bra men inte snabbt och det var tvunget att vara bra friktion för att köra uppför backar.
Idag skulle jag nog inte gjort om det, den traktorn var alltför lätt.
I ditt fall skulle jag nog leta efter en New Holland TL90 och skaffa frontvikter samt hjulvikter till den
som jag hängde på inför trailing.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

hlb  
#785743 Min salig bror körde en volvo 240 BLC , ca 24 ton, på trailer efter traktor. I början med en trimmad BM 2654, men den ville riva upp oljegrusen i uppförsbackarna, så han bytte till en grön, amerikansk gjutjärnsgalt på ca 300 hkr. Rätt mäktigt ekipage att segla fram med på små, krokiga grusvägar i Småland.
Rensa vägen-bil framför var att rekommendera. Hydrauliskt manövererad "öka vikten på draget-kit" och luftbromsar fanns installerat på trailern.
I Småland följer vi lagar och regler, så gott det nu går.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

sman9k  
#785749 Tack för alla bra synpunkter!

För dra vettigt lutar det åt 200+ hk. Rätt många som säger den storleken, inkl en traktorsäljare jag pratade med.
Det handlar om ett fåtal gånger och kort sträcka den behöver flyttas så det är OK om det går långsamt. Heller lite långsamt att flytta grävaren nån enstaka gång, än att den är så att säga "oanvändbar" till allt annat.

Jag kör ganska lite. Det är mest skogskran (varav liten del i skogen), snöröjning på gården, rotorslåtter. Blir några transporter med tippkärra. Förutom flytta grävaren så kan jag köra allt med de andra två så jag behöver inte den större till det egentligen, men är den smidig så kan jag kanske sälja en av de andra.

Får kolla lite på hur klumpiga 200hk är. Kanske runt 150hk kan vara en OK kompromiss.
Hänga på rejält med vikter låter som en bra ide då traktorn sannolikt blir lite lätt.


Jo jag har upptäckt att trailer är inte direkt billiga, och beg utbud i 24t klassen är obefintligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Bax  
#785750 Det kom ut en Scania-epa med trailer på Blocket idag. I Skåne.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

JohannesG  
#785757 Finns ju många aspekter på detta. Bland annat vilka vägar du tänkt åka på. Är det plant och inga backar går det med mindre maskin än om det är kuperat. Inte primärt för hastighetens skull men för att få ner kraften i vägen. Det spelar ingen roll hur stort vridmoment du kan få ut till hjulen om friktionen mellan dessa och vägen inte är tillräcklig, och detta uppnås med hög vikt och stora däck.

I tillägg till hög vikt vill man som nämnts även ha en lång hjulbas. Detta för att bland annat få en stabilare gång. En traktor med kort hjulbas (exempelvis Valtra 6850) kommer vid minsta gupp i vägen kasta föraren ur stolen. Med en hög vikt bakom kan detta i sin förlängning om man inte bromsar i tid göra att traktorn näst intill bokstavligen hoppar av vägen. Skulle man däremot köra över samma hinder och ha en traktor med längre hjulbas lägger man knappt märke till guppet.
Nackdelen med lång hjulbas är givetvis en större svängradie, men säkerheten måste värderas högst.

Gällande onödigt stor traktor bör du tänka på att du med en stor traktor oftast kan utföra de små jobben med bibehållen säkerhet. Men att med en liten traktor försöka sig på de stora jobben kan vara en direkt livsfara både för människa och maskin.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Blondin 750  
#785763 Många bra poänger Johannes! Du har ju förmånen att ha två riktigt bra traktorer, både för jobb och njutning!😄

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Blondin 750  
#785766 Den här transporten är ganska otäck att köra men den är nog ganska bra balanserad med tanke på gällande regler. Kanske 3 ton på kroken och resten på boggin. Traktorn väger ca 4,5 ton och skotaren ca 8,5 ton. Ekipaget kräver vakenhet då traktorn är alldeles för lätt enligt mig. Vid dåligt väglag lastar jag åt andra hållet men då blir det för mycket vikt på kroken, men säkerheten först!

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

Tralsmo  
#785767 Vi trailade våra skogsmaskiner ett tag me ett ombyggt lastbilssläp å en volvo Valmet 2105 framför.

Dåva de en gremoskördare 1050 å en Valmet skotare 840.2.
Dom väger inte mycke.

På plan väg va de inga problem men i vinterlag me lite backar opp å ner så va de inte bra.

En 2105 väger enligt spec 6.5 ton har ja för mej. De ä för lite.
160 hk ca. De räckte utan vidare men de va ju gammla hästar.

Vi provade me min 25 tonnare Åkerman åde va långt utanför gränsen.
Sakta å plant kan de nog va acceptabelt men inte mycke mer.

Vi köper den tjänsten numera.
Köpa eget ekipage te det blir för dyrt å kära år andra har vi inte tid me.
Vi sysslar med de vi är bra på.

Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

sman9k  
#785778
Bax skrev:Det kom ut en Scania-epa med trailer på Blocket idag. I Skåne.


Hade inte en aning om att sådana fanns!
Ytterligare ett alternativ att kolla upp =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Storlek på traktor för att dra 22 ton grävare?

sman9k  
#785782
Blondin 750 skrev:Den här transporten är ganska otäck att köra men den är nog ganska bra balanserad med tanke på gällande regler. Kanske 3 ton på kroken och resten på boggin. Traktorn väger ca 4,5 ton och skotaren ca 8,5 ton. Ekipaget kräver vakenhet då traktorn är alldeles för lätt enligt mig. Vid dåligt väglag lastar jag åt andra hållet men då blir det för mycket vikt på kroken, men säkerheten först!


Det där är ganska nära vad jag tänkt mig som trailer, fast tyngre traktor då.
Lite konstigt att så "lätt" last ändå blir så otäckt.

Jag har haft grus/stenlass efter min lilla JD som måste vägt 10-12 ton.
Tyngden märktes, men det kändes inte farligt ut.
Det gick förvisso rätt sakta, körde bara på väg inom gården.
Dubbla traktorn-strl och dubbla lasten kan man tro skulle skala rätt ok.
Iofs så går tyngdpunkten upp rätt avsevärt med en stor grävare jmf gruslass.
Senast redigerad av sman9k fre 23 dec 2022, 20:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).