Traktorn i skogen

Piggkätting

13 inlägg 2773 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Piggkätting

sveakatten  
#749446 Vad gör jag för fel när ena kättingen åker snett över däcket hela tiden, den andra sidan fungerar?
Fungerar det att köra med en mf35a i skogen utan ha någon tyngd bak?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Piggkätting

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749447 Olika spänt på insida/utsida av däcket?

Mf35:a i skogen går som en dröm. 😀

Avatar Fallback

Re: Piggkätting

fri  
#749450 35an kan väl gå bra om det inte är för mycket sten och stubbar, jag tycker att den är väl låg men funkar acceptabelt vid körnig framåt med lass på kärran, att backa 'tomme' är svårt.
Jag har aldrig haft nån maskin som lastat mer i förhållande till sin vikt och med ordentliga skarpskor var den duglig i skogen.

Avatar Fallback

Re: Piggkätting

sveakatten  
#749453 Mange, ska kolla det, såg att en länk satt fel, kan ju vara så enkelt.
Ok, då får jag testa lite i skogen, en liten smidig traktor, mot Zetorn, blev lite förvånad bara när den inte gick att backa hemma på gården, fast jag hade piggkätting.

   TS
Avatar Fallback

Re: Piggkätting

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749457 Vad är det för typ av kätting? De behöver vara symmetriska för att inte dra snett så passa in länkarna som ligger på slitbanan först innan du spänner upp kedjan med sidolänkarna.

Användarvisningsbild

Re: Piggkätting

Göt  
#749590 tror nog att du spänt kättingarna för dåligt, ett tips är att släppa ur lite luft ur däcken spänn kättingarna och pumpa sen.

Avatar Fallback

Re: Piggkätting

sveakatten  
#749620 Konstigt, jag släppte på kättingen i går kväll, eftersom den andra sidan var sämre spänd, och när jag skottade i morse, så fungerade det, nu har jag inte åkt mer än 40 minuter, så få se om det funkar.
En annan fråga, det rycker i hydrauliken när jag använder fåntlastaren, precis som det är för lite olja, men jag har lite mer än det ska vara, kan det bli dessa tendenser om oljan är dålig, full i vatten tex?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piggkätting

Bert1  
#749626 Förutom det du räknar upp så kan du va nåt filter som är dåligt.Borde väl iallafall sitta en sugsil

Avatar Fallback

Re: Piggkätting

sveakatten  
#749674 Ja, det trodde jag också, så jag har bytt filter, men den bär sig precis lika dant åt efter bytet.
Men vatten eller dålig olja, skulle pumpen hugga så där då?
När den gör så på Zetorn, är det alltid oljan som börjar ta slut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Piggkätting

tallen100  
#749680
sveakatten skrev:Ja, det trodde jag också, så jag har bytt filter, men den bär sig precis lika dant åt efter bytet.
Men vatten eller dålig olja, skulle pumpen hugga så där då?
När den gör så på Zetorn, är det alltid oljan som börjar ta slut.

Går lastaren på pumpen i växellådan, har lastaren eget ventilpaket?
I så fall bör du ha lyftarmarna bak så lågt som möjligt, = släppa ur trycket så mycket som möjligt när du skiftar från baklyft till lastaren med ventilen/tipputtaget.
Och lyftspaken till armarna ska vara uppe i topp så pumpen går för fullt.
Står det fel kan det bli ryckigt.

Avatar Fallback

Re: Piggkätting

sveakatten  
#749693 Tack för svaret, det ska jag testa nästa gång,jag har ju bakvikt i dragarmarna, och har ju haft den ganska högt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Piggkätting

Fredi  
#749717
sveakatten skrev:Konstigt, jag släppte på kättingen i går kväll, eftersom den andra sidan var sämre spänd, och när jag skottade i morse, så fungerade det, nu har jag inte åkt mer än 40 minuter, så få se om det funkar.


Funkar bättre om dom inte är för spända, Inte alls spändare än att knytnäven ryms mellan däck och sidokedja. Själv har jag så lösa att det hänger en stor "påse" bakom hjulen när jag kör och aldrig haft problem med att dom vandrar på sned.

Avatar Fallback

Re: Piggkätting

sveakatten  
#750274 Jag var ut och öste lite snö kring vedmaskinen i dag, och testade att inte lyfta lyftarmarna så mycket med bakvikten, och då hugger inte frontlastaren, Tack, tallen100, det hade jag aldrig tänkt på. 👍 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).