Traktorn i skogen

Valtra A75 Skogshytt.

9 inlägg 7663 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valtra A75 Skogshytt.

Björnliden  
#689689 Jag har en Valmet 555-4 med lastare och en skogskärra Kesla 92HD med PTO-pump och servospakar. Då jag körde i skogen satt jag på ratten och hade armstöd då jag manövrerad kranen. Inte så bekvämt och det är ju lite omständigt att koppla på kärran då man vill ut och skota.
Så jag köpte en Valtra A75-4 skogshytt att ha framför kärran. Det finns flera trådar på forumet där skogshytten kommenteras, den är ju ganska trång. Jag gjorde en del anpassningar så nu går det bra att snurra runt stolen mellan ratt och kranspakar.

- Till stolen gjorde jag ett underrede som höjer stolen 67 mm och flyttar den 40 mm fram och 40 mm åt höger.
Stolen är ju höjbar i tre steg och jag använder mittenläget så underredet hade inte behövt vara så högt. Jag tog bort skyddsbälgen runt stolpelaren och gjorde en mindre skrymmande kjol runt. Kapade även låsspakarna för stolsnurr och fram/bak så de inte krockar med huggarkängorna. Tog även bort fjädern till stolsnurrspaken så att jag inte behöver röra den då jag snurrar stolen. Stolen är bekväm men stor så jag bytte stol med gamla traktorn och fick då en nättare stol som är lättare att snurra runt.
1609085652_1_stolhoej.jpg
1609085665_2_gamlastol.jpg
1609085671_3_nystol01.jpg
1609085914_4_nystol02.jpg


- Det är ganska gott om plats till höger då det inte är någon manöverpanel där. Endast fram/bak växelspaken krockar med stolen då den snurras. Jag tog bort spakknoppen och lägger växeln i fram då jag stannar för att köra kranen. Kanske kapar eller bockar jag spaken senare.

- Jag köpte en bakrutekil för att kunna montera servospakarna inne i hytten. Jag byggde in servospakarna så att det nu är stora fack i kilens nederkant. Jag sitter ganska bra, trots långa ben, med armarna vilande mot knäna då kranen körs. Kanske snyggar jag senare till kablarna till kärrdriftens ventil, nu hänger kärrans strömbrytare för fram/back i fönsterlådan.
1609085819_5_kranspakar01.jpg
1609085897_6_kranspakar02.jpg


- Jag har även köpt skydd till växellådans oljefilter. På 555:an har jag grova plankor undertill bredvid växellådan som skydd för allt smått som är där. De blev till efter att jag fått en pinne genom oljefiltret. Kanske gör jag liknande på A75:an eller så skaffar jag en riktig bukplåt.

- T-spaken till hitchens lås var i vägen för fötternaså den tog jag bort. Jag har shimsat en del runt hitchen med dragkroken för att minska glapp. Och lyftstängerna till hitchen har jag spänt så det inte glappar i kopplingen med lyften i högsta läge. Nackdelen är ju bl.a. att kärran då hänger i trepunktslyften som sakta sjunker ner då traktorn är avstängd.
1609085906_8_vaensterbak.jpg


- Slangarna från pumpen på PTO passar bättre då jag låter dem gå uppåt i en båge. Nu då kärran är ständigt monterad på traktorn så kanske det hade varit bättre med ett vanligt ventilpaket inne i hytten och att ta hydraulik från traktorn. Då blir ju kärran billigare och med färre grejer i vägen men jag hade redan kärran och pumpen ger bra flöde.
1609085911_9_hoegerbak.jpg


- Sen är det ju roligt med hyttinredning med, det fanns inga fack i skogshytten. Fotstöd med fack så jag kan ha grejer på golvet utan att de skramlar runt. Fönsterlådor med nödvändiga småsaker. Fingrar i högerdörrens handtag som matsäcksväskan kan stå på. Tog även bort skramlande låset till takluckan så att den fjädrar då jag slår huvudet i, låsets skruvskallar var inte mjuka.
1609085902_7_hoegerdoerr.jpg


- Snökedjorna 16,9/34 brodd 9 har jag inte provat ännu. Det kanske inte blir frost denna säsong heller.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A75 Skogshytt.

jolagri  
#693781 Kul att se enkla och billiga förbättringar 👍

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 Skogshytt.

molnia  
#693801 Menar du att du tagit bort spärrfunktionen på hitchen eller bara spaken. För att köra omkring med vagnen olåst tycker jag låter oklokt?
Hydraliken borde ju behöva jobba i det "fördolda" när den aktivt ska hålla hitch en uppe?

Vi har hängt upp lyftarmarna på dubbar för att man kommer lätt åt spaken till lyftarmarna och råkar sänka dem. Riskerar att ta dragstången.. Och då inte ha hitchen låst skulle inte funka för oss..

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 Skogshytt.

Fredi  
#693825 Jo hitchen och lyftlänkarna är gjorda för att hänga på låset. Lyftlänkarna skall inte bära upp vikten från vagnen det skall låset göra.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 Skogshytt.

Björnliden  
#695304 Jag har bara tagit bort T-handtaget till hitchen så spärren är i orginalfunktion. Dessvärre så sjunker lyftarmarna så hitchen sjunker ner och lägger sig på spärren då jag stänger av motorn. Lyftarmarna sjunker inte längre än så eftersom jag använder sprintarna i lyftlänkarna för att förhindra att armarna sjunker, kanske det är en Valtra special med de sprintarna.
Det gör inte så mycket att hitchen sjunker dessa centimetrar men det rycker till då motorn startas då lyften går upp i övre läge om jag glömt sänka innan. Sämst då jag står med kall motor och fullastad kärra och startmotorn måste göra detta lyftjobb.
Jag vet att lasten inte ska hänga i lyftlänkarna men det är mycket mindre rörelse i hitchkroken då och då så skramlar och rycker det mindre i krok och ögla.
Eftersom jag alltid har skogskärran påkopplad så har jag funderat på att ta bort lyftarmarna men de är inte i vägen så länge de stannar uppe.
Bäst är väl att ta bort lyftarmar och hitch och montera ett skogsdrag, det borde gå att öka markfrigången någon centimeter.
MOLNIA - hur har du hängt upp lyftarmarna i dubbar? Jag har testat med att surra hitchen i övre läge med spännband men den lösningen känns inte riktigt proffsig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 Skogshytt.

molnia  
#695318 Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Här är en länk till ett inlägg med beskrivning och bilder. Vi fäste det med en plåt i hytten och plåten verkar vara lite svag då jag sett den böjt sig lite grann.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75 Skogshytt.

jonko  
#696401 det är riktigt snyggt detta. jag byggde egen rutkil (borde ha en ritning på det...) och satt och funderade på just detta med annan stol och smidigare underrede, men kom aldrig i mål. bockade liite på fram back, men det borde bockas massor, och då blir det så konstigt sen... såg en finne som hade kapa av och hade två olika rör han lade på, sommar köra rör och kort vinter skog rör. även byit stolen till en mycket smäckrare.

Fråga, kör du med ratten fullt upp vriden hela tiden eller har du fixat någon snabblåsning till den som fungerar?

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 Skogshytt.

Björnliden  
#696419 Det är orginal en snabblåsning till rattens läge. Men jag kör med ratten längst fram, vågrät, hela tiden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75 Skogshytt.

Björnliden  
#750831 Jag kör kran och kärra med en pump på PTO. Men winschen kör jag på traktorns hydraulik. Det blir två slangar till att koppla i traktorn men flödet blir mer lagom och det större flödet från PTO-pumpen går inte omvägen genom winschventilen då man kör kranen. Så när jag ska winscha så stänger jag av PTO så den pumpen får vila och spaken till hydrauluttaget aktiveras. I stället för snören eller gummiband så fixade jag en låsning.

Frikopplad:
1646244680_hyspakfri.jpg

Winschläge:
1646244748_hyspakkoer.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).