Sida 1 av 2

Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 18:00
av Kallekimmi
Hej. Har klurat på varför vissa monterar framdäcken i samma rotationsriktning som bakdäcken medan andra monterar dem i motsatt rotationsriktning. Är det någon som har koll på vad de olika monteringssätten har för fördelar och nackdelar?

Bild


Bild

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 18:08
av fendt311
Det beror på att bild1 vill man ha dragkraft. Tex på åker. Bild2 kör man mycket efter väg. Då slits däcken mindre.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 18:11
av fendt311
Ha ha.. tvärt om. Skrev nog fel.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 18:13
av ananders
fendt311 skrev:Det beror på att bild1 vill man ha dragkraft. Tex på åker. Bild2 kör man mycket efter väg. Då slits däcken mindre.


Det med mer dragkraft stämmer nog så länge du inte har jord som klibbar vid däcken för då mister däcken sin självrensande förmåga.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 19:41
av Hema
I lumpen hade vi framhjulen "felvända" för att få lite bättre grepp vid backning när man kört fast. Detsamma borde gälla traktorer. Så en skogstraktor på mark med mjukare partier, fördel felvända fram. Rätt/fel det är frågan.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 19:45
av ss0803
Det är anledningen jag också ser @Hema.

Med TwinTrac kör man mer bakåt än framåt i skogen, därav framhjulen ”felvända”.

Dessutom blir det mer vikt på framaxeln när man backar och därmed skjuter skogsvagnen ”framför” sig istället för att dra den efter traktorn.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 20:08
av fendt311
Ha ha. Måste ut och vända fram hjulen på traktorn. Jag kör ju mest framåt. Kör bara på vägen och i skogen, framåt. Annars så är det faktiskt så att man sliter mindre på däcken/ transmision (4wd) på vägen.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 20:22
av rokon
Jag har rejäla piggkättingar så väl fram som bak numera, tror ej jag behöver vända dem fram för bättre fäste :wink: när jag backar, funkar bra med att backa upp även från skogen upp på vägbanken i snön ändå.
Nu dessutom underkylt regn i kväll.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 20:25
av JohannesG
Den primära orsaken till att många felvänder framhjulen är minskat däckslitage vid vägkörning.
Ett rättvänt framdäck (styrande) slits fortare än ett rättvänt bakdäck. Ett felvänt framdäck slits långsammare än ett rättvänt bakdäck.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 20:40
av Norske_Trond
Min erfaring. Ofte så kan dekkene bli lite Ojamt slitna"Trappade' så iallfall på gårdn jag er I från så har vi snudd om på dekkene foran og feks kjørt en summar med dom fel veg før å få slitt dom til lite igjen å så satt dom riktig veg igjen efter et halvår feks. Men har og merkad dom gangorna dom står fel at det gir bettre grep ved bakking så lite smart ved mye kjøring med feks twintrack å bare ha dom fel veg hele tiden. Sikkert lite todelad mening om detta vil jag Tro :-b

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 20:57
av fendt311
Norske Trond har så rätt. Förut brukade jag göra likadant. Men det var när traktorn gick i jordbruket. Då brukade jag vända framdäcken efter man var klar med plöjning på hösten. Sedan vände man däcken på våren. Men nu går den bara på vägen och skogen. Sliter inte på twindäcken lika mycket. Det har jag konstaterat. Det jag märkt är att den brukar dra åt något håll. Om luften läkt ut lite grann under vintern. Från något hjul.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 22:52
av Hema
JohannesG skrev:Den primära orsaken till att många felvänder framhjulen är minskat däckslitage vid vägkörning.
Ett rättvänt framdäck (styrande) slits fortare än ett rättvänt bakdäck. Ett felvänt framdäck slits långsammare än ett rättvänt bakdäck.

Men då på en traktor med lika stora däck fram&bak och med 4wd i konstant?

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 23:27
av JohannesG
Hema skrev:Men då på en traktor med lika stora däck fram&bak och med 4wd i konstant?

Ja den referensen jag har närmast är ju Mercorna med lika stora hjul runt om. På en konventionell traktor kanske felvända framdäck slits lika fort eller bara lite långsammare än bakdäcken i och med storleksskillnaden. Men skillnaden är ändå klart märkbar. Bra att du poängterade det.

Permanent fyrhjulsdrift är fel. Kör inte med fyrhjulsdriften i vid vägkörning annat än vid behov.
Går ju välja mellan:
• enbart bakhjulsdrift
• fyrhjulsdrift
• fyrhjulsdrift med differentialspärr både fram och bak.

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 23:27
av tallen100
Mindre framdäck snurrar ganska många fler varv än dom större bakdäcken och slits normalt fortare, fast dom har åkt lika långt :mrgreen:

Re: Rotationsriktning framdäck 4wd traktor

Postat: sön 29 dec 2019, 23:44
av JohannesG
Skiljer enligt mina beräkningar omkring 30% i rullomkrets på en konventionell traktor. Och jag är ganska säker på att vändning av däcken kan minska slitaget med 30%.
Vi bytte plats på fram och bakdäck på en av Mercorna just för att det hade slitit så mycket mindre på framdäcken.