Traktorn i skogen

Kompakttraktor... bra eller?

46 inlägg 58725 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#147617 JD,

Tre trappsteg in gör den genast apstor! Vad skall jag med ett så stort härke till på mina futtiga hektar?
Dessutom 11 tusen timmar och 18 år gammal gör att jag backar direkt innan mina naglar definitivt är ett minne blott.
Så tack men nej tack!

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Nordbrukare  
#147633 Min Branson är reg i sverige sedan 2010. Har importerad själv.
Tror det fins ingen åf, med det behövs inte. Det gå lätt att vårda traktorn själv.
Allt tillbehör som fins i sverige som klippare kran mm passer brå.
Hejdå

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

agvg  
#147839 Ser at den norske importøren av Jinma har gitt opp pga for dårlig kvalitet på produktene, de ville rekruttere meg som salgsagent i mitt distrikt men jeg fikk ingen god følelse når de på det sterkeste fremhevde at jeg ikke på noe vis måtte finne på og tilby produktet til profesjonelle eller semiprofesjonelle brukere.

Användarvisningsbild

Mycket för pengarna

traktorz  
#148050 Helst skulle vi vilja ha en traktor med riktig hytt, fast soltaket ger hyfsat skydd ändå. Vintertid är en hytt praktisk, fast vi klarade oss ju utan med gamla traktorn också, som var en Ferguson Grålle. Tyvärr är vårt garage inte tillräckligt högt för att rymma en traktor med hytt. Extra monterat cigarettändaruttag och en elektrisk sittdyna är vår enda lyx idag.

Nya Foton 50hk är ett alternativ till 40hk modellen, till en merkostnad av 25000 kr. Vår FT404 modell, två och ett halvt år och ~320 timmar, har varit ett bekymmerslöst ägande hittills. Inte ett läckage, traktorn är fortfarande torr och fin, fast vi ibland har lerat ner den ordentligt på våra väg/gräv-jobb.

Gillar dess rejäla/starka/bränslesnåla dieselmotor skarpt (första intrycket som jag sedan blev såld på hos Kellfri i Skara), skulle egentligen ha bytt olja och filter inför vintern, men oljan ser fortfarande mycket fräsch ut, så den får hänga med ett tag till. Kör med K-Dieseltillsats i bränslet, syftet är att vår europeiska diesel är så mager att lite mer smörjning av pump & spridare skadar inte.

Någon smidig skogstraktor är vår Foton inte, markfrigången är ändå hyfsad, mest utsatt är hydraulslangarna från snabbuttagen bak och fram till frontlastarens väljarventil. Vi har skaffat en ATV i år som komplement, för att kunna ta oss över myrmarker, eventuellt med en bandsats så småningom.

Beträffande bukplåtar får du nog tillverka sådana själv. Traktorns lägsta punkt är en tvärbalk för frontlastaren som spänner ihop ramverket, skyddar dessutom oljetråget.

Växellådan är mycket rejäl och osynkad, men blir smidigare med att de raka kuggarna slits in. Byt transmissionssolja efter inkörning och observera all järnfilspån som samlats på den magnetiska bottenpluggen. Kopplingen är dubbelverkande, först till transmission, sen till kraftuttaget, vilket funkar bra.

Motorvärmare finns inmonterad på kylarslangen, bra när det är -25 grader kallt. Hydrauliken kunde må bra av ISO VG32 hydraulolja vid dessa norrländska gradtal, kör på Agrol Turbo Classic kombiolja i hela traktorn.

Frontlastaren är guld värd på en traktor, där vi har en överdimensionerad skopa som är bra till snön. Fast ett aktermonterat schaktblad gör nytta också sommar som vinter.

Skulle köpa en Kina-traktor igen om det vore aktuellt, uppskattar hur mycket funktionalitet man får för pengarna. Sen gillar jag rena motorer som är väl skötta, som går rent och vet där olja och filter bytts exemplariskt. Är dock medveten om att det är bruksgrejor som kan gå sönder, har väl varit mest orolig över hur mycket framaxlarna tål vid extrem belastning (sten, grus, jord) ibland.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#149215 En sak är säker Traktorz... Kellfri, eller de som säljer Foton i detta land, de borde ge dig rabatt för du gör förbålt bra reklam för din 404a!
Jag är mycket glad för de bilder där jag kan se hur mycket jobb ni kunnat utföra med den lilla uppstickaren till traktor.
Skall titta på en till Jinma (denna gång av årets modell) på onsdag. Dock hade ägaren inte jättegott att säga om den. Det bådar litet illa att tre av varandra oberoende personer sagt att de är så ojämna i kvaliteten.
Jag skall ändå glo på den.

Jag har ringt runt, gluttat på nätet och intervjuat olika människor och det ser ut som att Fotonen ligger bäst till. Dock har jag inte klämt på den än men planerar ett besök så snart jag kan få till det.

Något som jag gillade var att man tydligen utvecklat de små 254orna så där har man växelspaken på höger sida, inte heller så hög kardantunnel men framför allt -spakfritt, så man slipper slå ihjäl sig när man skall klättra in bakom ratten. För mig blir det verkligen klättra eftersom jag måste ha stolen så långt fram den bara kan komma för att nå till pedalerna.

404an är i mitt tycke riktigt snygg. Dock kommer de inte med hytt och maken propsade på just hytten, han vägrar att jag sitter i traktorn och blir blöt/kall. Och rent praktiskt klarar vi oss på den mindre varianten.

Jag har en litet, smått igenvuxet, vägnät på skogen sedan gammalt. Gubben som ägde plejset var enbent så han skruva på träbenet och tog en tur varje dag med sin gamla grålle. Vi röjer nu som bäst upp de gamla traktorstigarna från sly och terrängen skulle nog betecknas som "piece of a cake" för den erfarne.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

foton  
#149276 Ett tips om du köper traktor med bara tak montera en framruta och grenavskiljare av 45mm. avgasrör från Biltema. Det har jag och det funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#149437 Mmm vi var överens om att en "fattigmansruta" är ett absolut måste att tillverka om man köper en traktor utan hytt. Och i mitt eget tycke tror jag att jag skulle klara mig utan hytt.
Eftersom det alltid är jag som kör traktor i vårt hushåll så är det ju upp till mig att trivas med spakar, reglage och funktioner.
Dock är gubben härhemma litet petig med att han inte vill att jag skall bli dålig för att jag blivit kall eller blöt, så just nu är det 1-0 till honom i hyttdiskussionen.

Jag får väl ge mig på den sistnämda punkten, det är ändå han som får lägga upp stålarna :)

   TS
Användarvisningsbild

Fattigmansruta

traktorz  
#149541
Bakhjulet skrev:Mmm vi var överens om att en "fattigmansruta" är ett absolut måste att tillverka om man köper en traktor utan hytt.


Ett bra och talande namn, blir faktiskt intresserad själv av att snickra till en sådan.

foton skrev:Ett tips om du köper traktor med bara tak montera en framruta och grenavskiljare av 45mm. avgasrör från Biltema. Det har jag och det funkar bra.


Imma på rutan blir det förmodligen inte på en öppen kaross. Enda olägenheten kanske vid regn och snö, då en elektrisk torkare vore bekvämare än en manuellt vevande hand på utsidan. Går din ruta hela vägen upp från instrumentpanelen och upp mot soltaket? Var får man tag i en lämplig ruta, glasmästaren eller blocket? Vore kul att se en bild.

Användarvisningsbild

Många funktioner till ett bra nypris

traktorz  
#149545
Bakhjulet skrev:En sak är säker Traktorz... Kellfri, eller de som säljer Foton i detta land, de borde ge dig rabatt för du gör förbålt bra reklam för din 404a!
Jag är mycket glad för de bilder där jag kan se hur mycket jobb ni kunnat utföra med den lilla uppstickaren till traktor.


Tack för snällt omdöme, uppskattas!

Som ett tips inför en eventuell traktoraffär, försök att får prova olika traktorer, helst i en liknande miljö som din egen och helst i ett par dar också. Kanske även säljarna kan tipsa om att besöka andra kunder som nyss köpt en liknande traktor i din närhet. Från de senare, kanske du kan få höra en mer nyanserd åsikt om vad som är bra eller dåligt.


Många funktioner till ett bra nypris

Vi försöker skriva om våra egna erfarenheter så ärligt och så gott vi kan.

Minns att det var just inlägg på svenska och internationella (mest amerikanska) forum som handlade om praktisk användning av traktor och redskap som gav oss förtroende för att även vi skulle bli nöjda med en kommande investering i en ny kina-traktor.

Bilder och erfarenheter, numera alltmer YouTube-klipp från verkligheten, väger förmodligen tyngre än de ibland negativa foruminlägg med tyckande från icke-ägare av kina-traktorer.

Tyvärr påverkas man starkt av framför allt de negativa foruminläggen, i alla fall innan man har en egen erfarenhet att stödja sig på.

Själv har jag varit nojig över (och är fortfarande i viss mån) risken att knäcka någon framaxel vid inkopplad fyrhjulsdrift och med överbelastad frontlastare, en koppling som behöver bytas så småningom vilket kräver att man klyver traktorn, eller brända ventiler i topplocket.

Med över trehundra bekymmersfria timmar nu körda med vår traktor, så förväntar vi oss (även om vi inte kan sia) ett likaledes relativt bekymmersfritt fortsatt ägande. Jag kommer dock att plocka bort frontlastarens bärram för att kunna justera kopplingen och samtidigt kontrollera ventilspelet hos motorn vid ca 500h.

Tills dess räcker det med att då och då tvätta ren traktorn, smörja framför allt lastaren med Swedols långtidsfett, viktigt att årligen byta olja+filter i motorn, blanda i K-diesel tillsats då och då, underhållsladda batteriet med CTEK-laddaren, samt byta olja i transmission/växellåda enligt det rek. service-intervallet. Grafitoljesmörjning av gas- och handbromswire rekommenderas inför vintern. Anpassa lufttrycket i däcken, beroende på om grävaggregatet är på eller inte, frontlastaren används till jord eller till snöröjning... Avslutningsvis med en sprejburk Zinkgrund, samt en burk svart Hammerite-färg, så håller man rosten borta och finishen fortsatt acceptabel.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#149579 Här är ett bra sida från en kille som gjorde en fattigmansruta till sin Jinma

http://www.halsius.net/thomas/jinma_mod.html

Beträffande negativa tyckanden från "de med stortraktor" så har jag haft tillräckligt många gamla stora amerikanska bilar för att veta att alla som har såna alltid har en massa negativa synpunkter på småbilar från andra länder.
Det underliga är att det oftast går lika bra med en Fiat eller någon annan liten skruttbil. Det man måste se till är behovet.

Personligen sålde jag min gamla Valmet för två veckor sedan för att nu titta närmare på en liten kines. Det finns de som anser att jag är tokig. Men jag är jävligt less på läckande. Läckande hydral på lastaren, Läckande kylarvatten, blött golv för jämnan, inga instrumet som funkar, en hydralpump som gjort sitt, en hoppande koppling, läckande grenrör, strömlöst av och till och en tankmätare som gett upp så man alltid måste hålla koll på dieseln, jättekul att köra soppatorsk på byvägen så ingen jävel kan passera... Hydralslangar och kopplingar som är av tveksam natur och div olika bultar som saknas eller ännu bättre rostat fast.

Man kan tycka det blir dyra timmar på en Kines men om jag skulle fixa alla grejjer på min gamla traktor så skulle jag fått betala någon för det och förvisso fått ordning på en massa grejjer men en 40 år gammal traktor är slut, kanske att motorn går bra -ja. Men all runtomkring är definitivt slutkört. Hur mycket orkar man reparera?

Grannen har en gammal Boxer. I söndags skulle han flytta en 120-hösilagebal. Tre näsor var de. Höll på med spännband och grejjer, de hade att göra i 15 minuter att flytta den jävla balen 75 meter. Sen fick han ställa sig och svetsa lastaren. Kul att hålla på med det i ösregnet. Inte ens tak är det över hytten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#150102 Då har jag även kollat på Jinma. Vilken jag gillade bättre än DF men den faller ändå bort. Mycket pga osäkerhetsfaktorn vad gäller den (som det verkar) ojämna kvaliteten samt service och garantier.

Kellfri nästa...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150196 Det är inte självklart att en ny lågpristraktor kommer att funka problemfritt.
Det är inte säkert att en begagnad traktor krånglar jämt. Kan man tänka sig
att betala 100-150 tusen finns det många vettiga objekt till salu.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

Bakhjulet  
#150213 Nej det är sant att en ny lågpristraktor kanske inte går problemfritt men den har åtminstone garanti. Och att köpa en begagnad fyrhjulsdriven traktor med lastare för de pengarna utan att den är slutkörd är nog omöjligt.

En frisk person gör sig inte av med sin gårdstraktor så länge den fungerar bra. En bonde ännu mindre, är den betald så får den hellre stå och används bara till vissa gårdssysslor. Man säljer bara när traktorn verkligen gjort sitt och då "passar utmärkt på den lilla hästgården"

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

axwell  
#150249
Bakhjulet skrev:En frisk person gör sig inte av med sin gårdstraktor så länge den fungerar bra. En bonde ännu mindre, är den betald så får den hellre stå och används bara till vissa gårdssysslor. Man säljer bara när traktorn verkligen gjort sitt och då "passar utmärkt på den lilla hästgården"


Då måste jag ha haft tur, eller valt bort de exemplar som du oroar dig för.

Hade under minst fem år en MF135 -67 med Bergsjölastare, enda felet orsakade jag själv.

Använde jordskopan lika brutalt som jag nu gör med den japanska Yanmar, kolvstången för tilten kröktes, hittade en beg. av högre kvalitet för ca 100 kr.
Den nya hydraulcylindern gav jag en smartare infästning, sen höll även den.

Den beg. minitraktorn från 1986 har under min ägo även den haft ett självförvållat fel, ett skavsår på en hydraulslang sedan jag slarvat med att klamra slangarna efter en modifiering.
Yanmartraktorn har jag haft i närmare 15 år.

Nytt är visserligen nytt men över en längre tidsperiod är jag övertygad om att en beg. japansk minitraktor ger dig mer glädje.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor... bra eller?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150334
Bakhjulet skrev:Nej det är sant att en ny lågpristraktor kanske inte går problemfritt men den har åtminstone garanti. Och att köpa en begagnad fyrhjulsdriven traktor med lastare för de pengarna utan att den är slutkörd är nog omöjligt.

En frisk person gör sig inte av med sin gårdstraktor så länge den fungerar bra. En bonde ännu mindre, är den betald så får den hellre stå och används bara till vissa gårdssysslor. Man säljer bara när traktorn verkligen gjort sitt och då "passar utmärkt på den lilla hästgården"



Jag vet flera bönder som har sålt rätt så nya traktorer. Dels finns det många bönder
som avvecklar för de är för gamla och ingen vill ta över. Dels de som har mycket
skog och huggt mycket och "måste handla". Men man måste få nys om dom innan
dom annoseras ut, på Blocket gör man inga bra affärer.
Jag vet även en som har köpt en Kellfritraktor (70hk) och den har funkat bra men
han har visserligen inte kört många timmar på två år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).