boksson skrev:Jo, det är en obebygd skogsfastighet, men det finns en del skogsbilvägar som ska underhållas. Någon vettig timmpeng räknar jag inte med att få ut, utan det blir mer som hobby. Att ekonomiskt räkna hem ekipaget går förmodligen inte, därav den något snåla budgeten, men grejerna behövs. Mitt arbete ger mig gott om tid till att sköta skogen.
Bra tips det där att börja med en gamal 2wd och en bättre griplastarvagn, i så fall får jag vänta med de blöta partierna något år
eller är det bättre att börja med en bättre 4wd traktor och lite sämre griplastarvagn?
fredde
Bengt.Svensson skrev:Vi driver ett litet jord/skogsbruk. 1996 köpte vi en Farmakärra som gått som demoex i ett år. Den hängde jag bakom en gammal 2wd John Deere från 1967 och det fungerade fint i ca 10 år. Efter Gudrun uppgraderade jag traktorn till en nyare 4wd med bukplåt. För min del har det varit helt rätt att köpa en bra kärra och sedan lägga undan till traktorn som trots allt är dyrare i inköp och drift.
Jag påstår att ekipaget absolut går att räkna hem - man får mer gjort i skogen om man kan köra själv. Jag vet inte hur mycket jag kört ut under åren men jag vet att jag inte gjort alls lika mycket utan vagnen. Hugger man under vintern och hyr in en skotare ett par dagar så blir garanterat en del kvar som man antingen glömmer eller struntar i. I stormfällen så är dessutom en griplastare ett bra hjälpmedel som ökar säkerheten när man ger sig in i brötar.
halvproffs skrev:Jo det är ditt inlägg. Blev ingen markering förutom det där quote-markeringen. Måste bara fråga? Har du kört i skogen med lastare och skopa/gafflar? Har man väldigt släta marker går det kanske men är inget att föredra då man kopplar ifrån och sätter på lastaren på 10 minuter. Kör jag med fullt rattutslag kan inte vagnen ta den radien utan att gena, så egentligen behövs det mindre radie
halvproffs skrev:Jo det är ditt inlägg. Blev ingen markering förutom det där quote-markeringen. Måste bara fråga? Har du kört i skogen med lastare och skopa/gafflar?
boksson skrev:Nu kommer nästa fråga; vad är en lämplig längd på kranen på griplastarvagnen?
boksson skrev:Nu kommer nästa fråga; vad är en lämplig längd på kranen på griplastarvagnen?
boksson skrev:Nu när jag ska köpa en begangnad griplastarvagn så är det säkert så att vissa delar av vagn och kran är mer utsatta för slitage än andra, dvs vad ska jag kolla närmare på så att jag inte köper ett vrak?
axwell skrev: halvproffs skrev:Om du har en stor traktor så kan lastaren vara i vägen då vändradien inte brukar vara så bra på de med 4wd. En minitraktor vänder på 65% av vad en bra Atv behöver. Lastaren kan sitta på med liten skopa eller pallgafflar, blir det trångt är det bara att höja lastaren till maxhöjd och då blir inte minitraktorn märkbart längre än utan lastare.
Atv-maskinerna har en fördel som de delar med minitraktorerna, de kan komma in i ett garage med normal porthöjd.
Det ser ut som mitt inlägg, även om en del försvann.