Traktorn i skogen

Traktor eller ATV?

49 inlägg 31101 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller ATV?

halvproffs  
#82050 Jo det är ditt inlägg. Blev ingen markering förutom det där quote-markeringen. Måste bara fråga? Har du kört i skogen med lastare och skopa/gafflar? Har man väldigt släta marker går det kanske men är inget att föredra då man kopplar ifrån och sätter på lastaren på 10 minuter. Kör jag med fullt rattutslag kan inte vagnen ta den radien utan att gena, så egentligen behövs det mindre radie

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82055
boksson skrev:Jo, det är en obebygd skogsfastighet, men det finns en del skogsbilvägar som ska underhållas. Någon vettig timmpeng räknar jag inte med att få ut, utan det blir mer som hobby. Att ekonomiskt räkna hem ekipaget går förmodligen inte, därav den något snåla budgeten, men grejerna behövs. Mitt arbete ger mig gott om tid till att sköta skogen.
Bra tips det där att börja med en gamal 2wd och en bättre griplastarvagn, i så fall får jag vänta med de blöta partierna något år :grin:
eller är det bättre att börja med en bättre 4wd traktor och lite sämre griplastarvagn?
fredde

Jag hade en bra traktor och en dålig vagn som jag blev vansinnig på. Sen bytte jag till en, i mina ögon, bra vagn och det blev mycket bättre. Hellre dålig traktor än dålig vagn. Om du har skaplig mark tror jag inte det är så stor skillnad på 2wd med kedjor på vs 4wd utan kedjor, det påståendet får jag säkert mothugg på:-)

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82057
Bengt.Svensson skrev:Vi driver ett litet jord/skogsbruk. 1996 köpte vi en Farmakärra som gått som demoex i ett år. Den hängde jag bakom en gammal 2wd John Deere från 1967 och det fungerade fint i ca 10 år. Efter Gudrun uppgraderade jag traktorn till en nyare 4wd med bukplåt. För min del har det varit helt rätt att köpa en bra kärra och sedan lägga undan till traktorn som trots allt är dyrare i inköp och drift.

Jag påstår att ekipaget absolut går att räkna hem - man får mer gjort i skogen om man kan köra själv. Jag vet inte hur mycket jag kört ut under åren men jag vet att jag inte gjort alls lika mycket utan vagnen. Hugger man under vintern och hyr in en skotare ett par dagar så blir garanterat en del kvar som man antingen glömmer eller struntar i. I stormfällen så är dessutom en griplastare ett bra hjälpmedel som ökar säkerheten när man ger sig in i brötar.
¨

Jag håller helt med om att man får mycket mer gjort i skogen. Man tar ju inte hem en skotare för 4 vindfällen som ligger i olika ändor av fastigheten. Å andra sidan betalar dessa 4 vindfällen knappast vagn och traktor heller. Man kan leja jäkligt mycket skotning för de 100 000 jag lagt ut på mitt ekipage, och då räknar jag ändå inte förlorad arbetsinkomst den tiden jag kör. Men om man vänder på det, jag vill vara i skogen så jag hade ändå varit där så någon egentlig förlorad arbetsinkomst finns inte. Och så blir det som sagt mer gjort, eller rättare sagt, det blir mer gjort på rätt ställen, du kan ta nån stamtorr här och nåt vindfälle där. Du kan hugga och köra ut vartefter så behöver du inte panikhugga sista veckan innan skotarn kommer etc. Näe, egna grejer är guld värt:-)

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#82059
halvproffs skrev:Jo det är ditt inlägg. Blev ingen markering förutom det där quote-markeringen. Måste bara fråga? Har du kört i skogen med lastare och skopa/gafflar? Har man väldigt släta marker går det kanske men är inget att föredra då man kopplar ifrån och sätter på lastaren på 10 minuter. Kör jag med fullt rattutslag kan inte vagnen ta den radien utan att gena, så egentligen behövs det mindre radie


Som du ser på mitt förra inslag så fick jag inte heller med markeringarna för citat, de skrev jag dit. Ja, bara utan gafflar om jordskopan behövts för att ta med några speciella redskap. Eftersom jag bara har wirekran kopplar jag av vagnen och lossar lasset (om det är timmer eller annat tyngre) med gafflarna, annars blir det för jobbigt att få någon höjd på avlägget. Lastaren har inte parallellföring så vid maxhöjd får man tänka på att inte tilta upp för mycket, för då kan innehållet hamna långt in på motorhuven.
Sista meningen uppfattar jag som ett frågepåstående. Visst är det bra att kunna svänga tvärt man behöver ju sällan köra ett helt varv, vilket jag tidigare lovat testa om det går med fullt rattutslag.

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller ATV?

halvproffs  
#82067 Blev lite fel för mig där. Ska vara: så egentligen behövs det INTE mindre radie.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#82119
halvproffs skrev:Jo det är ditt inlägg. Blev ingen markering förutom det där quote-markeringen. Måste bara fråga? Har du kört i skogen med lastare och skopa/gafflar?


Det låter kanske konstigt, men allt på en minitraktor är mini. Använder bara i nödfall den "stora" snöskopan som är 150 cm bred, stickvägarna är inte dimensionerade för att backa några längre sträckor med vagn och en skopa som är bredare än traktorn. Gafflarna är bara 90 cm långa och den aktuella skopan är 55 cm djup, 95 cm bred och den väger inte mer än att, jag som är pensionär, kan lyfta den för hand. "Don efter fordon"

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#82279 För mej är det här mycket "lyssna och lär" av er visdom för att kunna bilda mej en egen uppfattning, så jag kommer inte att komentera alla tips och råd, men jag läser allt med stort intresse.

Nu kommer nästa fråga; vad är en lämplig längd på kranen på griplastarvagnen?

Nu när jag ska köpa en begangnad griplastarvagn så är det säkert så att vissa delar av vagn och kran är mer utsatta för slitage än andra, dvs vad ska jag kolla närmare på så att jag inte köper ett vrak?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

Bengt.Svensson  
#82287
boksson skrev:Nu kommer nästa fråga; vad är en lämplig längd på kranen på griplastarvagnen?



Jag har ganska stenig mark och är väldigt beroende av vinschen, därför spelar inte kranlängden så stor roll. Jag har en Farma-kärra med 4,5 m kran. Den räcker gott men hade jag fått välja fritt skulle jag köpt en kran på drygt 5 meter för att lättare kunna plocka bakom vagnen och framför traktorn (det går nu också med lite trixande). Huvudsaken är dock att med stödben och 4,5-meters kran behöver man inte ta "omtag" när man lastar stock. För min del skulle jag inte välja utskjut. Dels är det en funktion till som kan krångla och dels känner jag att det bara vore en tidfråga innan jag skulle trä in utskjutets hydraulslangar i en klyka och dra sönder alltsammans.

Jag brukar dra ihop 3-meters massaved med vinschen på ATVn. Jag fäller träden mot stickvägen, kvistar och drar sedan hela stammen med vinschen. När stammen är framvinschad vid stickvägen kapar jag två 3-metersbitar och drar fram en gång till och kapar. På så vis får jag två högar med massaved efter varandra och eftersom kranen är 4,5 m når jag båda högarna utan problem.
Det går inte så mycket fortare än att dra ihop manuellt men det är betydligt lindrigare. Man kan på samma sätt hugga klentimmer utan att jobba sig fördärvad, massaveden hamnar närmast stickvägen och klentimmerhögen bakom den.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82436
boksson skrev:Nu kommer nästa fråga; vad är en lämplig längd på kranen på griplastarvagnen?

Spelar ingen roll hur lång kran du köper, den kommer ändå vara för kort i vissa lägen:-) Precis som Bengt skriver så är en vinsch guld värd och minskar behovet av lång kran. Dock, jag hade en som riktigt kort, 3,6 m och det som var väldigt störande med den var att det var i princip omöjligt att lasta av utan att ta omtag. Jag skulle tippa på att du måste minst upp på 4,5 meter för att kunna lasta av utan omtag.

boksson skrev:Nu när jag ska köpa en begangnad griplastarvagn så är det säkert så att vissa delar av vagn och kran är mer utsatta för slitage än andra, dvs vad ska jag kolla närmare på så att jag inte köper ett vrak?

Det enda som är riktigt dyrt och inte helt enkelt att fixa själv är vridhuset och ventilpaketet.
I övrigt så är det väl mest att gå på det allmänna intrycket. Lite glappa leder här och där kan man väl anta att det är på gamla grejer, men det är ju bara att byta bussningar. Dock är det ju ett argument för prutning:-)
I övrigt är ju en huggarvagn en enkel konstruktion som är lätt att inspektera. Allt går ju att se med blotta ögat.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#82618 Tack för era svar. Nu blir det till att ut och leta traktor och griplastarvagn :).

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

dcdc  
#82628 http://www.myvideo.de/watch/1987578/Wal ... _Harvester om du inte redan sett den. vad den kostar? drömma är ju gratis. men den här gör nog mindre avtryck än säg en häst. himla häftig är den då.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

boksson  
#82632 Hmm. ser ut som en jättinsekt,
Är det här som är framtiden innom skogsbruket :) ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#82639 Djärvt gjort att satsa pengar på dess utveckling!

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

dcdc  
#82677 Walking timberjack vilken grej. Undrar hur snabb den är:) det finns nog ingen terräng som den inte klarar. Skulle vara vatten kanske 3 m djupt. :)

Avatar Fallback

Re: Traktor eller ATV?

axwell  
#83773
axwell skrev: halvproffs skrev:Om du har en stor traktor så kan lastaren vara i vägen då vändradien inte brukar vara så bra på de med 4wd. En minitraktor vänder på 65% av vad en bra Atv behöver. Lastaren kan sitta på med liten skopa eller pallgafflar, blir det trångt är det bara att höja lastaren till maxhöjd och då blir inte minitraktorn märkbart längre än utan lastare.
Atv-maskinerna har en fördel som de delar med minitraktorerna, de kan komma in i ett garage med normal porthöjd.


Det ser ut som mitt inlägg, även om en del försvann.

Maxhöjd.jpg


Tycker inte att den blir så mycket längre trots lastare och skopa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).