fre 06 jun 2025, 15:14#883228Jag har en Valtra A75n 2004 där lyftarmarna sjönk och hoppade upp då något redskap var inkopplat.
Jag tog mig för att byta tätningarna i lyftkolven. Lite bökigt, den sitter under stolen i hytten i oljebad och är tung att lyfta ur. Det syntes att någon tidigare ägare mekat där för hyttmattan var uppskuren vilket underlättar mycket. Jag fick hissa upp hytten lite för att få loss alla skruvar till hydraultanklocket. Jag valde att pumpa ut oljan med luckan öppen i st.f. att lossa urtappningspluggen. Det gick i alla fall bra att byta kolvtätningarna men det hjälpte inte. Armarna sjönk ändå vid belastning.
Så jag samlade mod och tog loss allt igen inkl. ventilen som sitter fast i änden på lyftcylindern. Ventilen är likadan som i Fredi's bild i inlägget ovan. Jag kollade att backventilkulan pos 5 såg bra ut. Men käglan pos 4 var fläckig som av korrosionsangrepp. Så jag polerade försiktigt tätningsytorna med slippasta tills den lilla ytan var ren. Återmontage. Nu sjunker lyftarmarna inte som tidigare.
Det var dock en del problem på vägen. Skruvarna till pos 5 och pos 8 m.fl. är limmade. Pos 5 fick jag loss efter en del besvär men då jag skulle lossa pos 8 för att kolla om pilotventilen såg bra ut så gick skruven av en bit under skallen. Lantmännen sa att de hade delar att sälja men jag såg ingen möjlighet att få ut resterna av den avbrutna skruven. En komplett ventil kostar 33.000:- Så jag limmade tillbaka skruvskallen efter noggrann rengöring med epoxi, hoppas det tål att ligga i oljebad över tid. Men det är inga stora belastningar på skruven. I verkstadshandboken står det att man absolut inte ska meka med ventilen, det finns fog för det påståendet.
Valtra A75n-04 Kesla 92HD+204T Honda TRX350