Traktorn i skogen

Volvo Bm T430

7 inlägg 2387 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Volvo Bm T430

volvo430  
#810712 Hejsan. Under över en grej med styrsnäckan på traktorn.
Den har frontlastare och är väldigt tungt att styra åt vänster. Samt att det gnisslar lite .
Utan servostyrning är ju den så det skall vara motstånd i styrande, men den har blivit sämre hela tiden.
Är det olja i styrsnäckan på dessa eller?
Och i så fall vilken sorts olja .

TS
Lantmännen Maskin

Re: Volvo Bm T430

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810716 Ja, det är olja i styrväxeln. Finns nog inget krav på oljan. Påfyllning och kontroll nivå via en plugg på framsidan (tar man bort batterierna ser man bättre)

volvo430  
#810718 Tack 👍

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#810724 Styrsnäckan på BM 400 och 430 är den samma och det är inte ovanligt att underhållet är eftersatt där, det finns plugg för att fylla på olja.
Har du mycket glapp vid vridning av ratten innan det styr?
Jag hade en BM 400 till för för ca 15 år sedan då var jag i samtal med Olsson i Ellös angående reservdelar till styrsnäckan, dvs hela inkromet då min var för utsliten.
De sade att dessa delar fanns ej längre att få tag på, men att de hade funderingar på att få till en tillverkning av dem, men det blev tydligen inget med det så det blev lyckligtvis en möjlighet att anskaffa en som ej var så sliten från en traktorskrot.
Jag minns nu ej länge exakt hur stort spelet i ratten var innan styrningen reagerade men det var väl ett halft varv till 3/4 varv ca.
Var rädd om era styrsnäckor!

volvo430  
#810732 Där är nog glapp i "ratten" . Det är ju lite svårt till få delar säkert . Åt minston är alla 4 ändor helt glappa så måst nu byta se om det något bättrar.
Samt kolla oljan. Och hoppas det går något år till

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813471 Smörjt det som ska smörjas i framaxel? Ha den upphissad.

Användarvisningsbild

Bert1  
#813474 Kan va lagret i botten på spindeln som börjar bli dåligt

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).