Yanmar 1502d skrev:Hej!
Vet någon var jag kan hitta en snöslunga till min Yanmartraktor.
Den ska vara 3-punktsmonterad (bak) och pto-driven.
Max 140 cm bred då motorn endast är på c:a 18 hk.
Jag har letat på nätet och alla jag hittar är frontmonterade.
Tacksam för alla svar eftersom jag är så less på snö.
stegmaster skrev:Norska företaget Tokvam as gör presis va du skal ha. Titta her. Säljas av Lantmännen Maskin AB i Sverige
axwell skrev:Menar man i Norge samma sak som i Sverige, snöslunga till traktor = enstegs och fräs = tvåstegs?
trilla skrev:Kan du inte köpa en gammal v slunga och bara kapa ner vingarna till lämplig bredd? En v slunga får man väl för 3 tusen ungefär.
Jag är inte säker på om det räcker med att kapa ner vingarna på en v slunga, aggregatet vill kanske ha mer än 16 hp som pto ger.
axwell skrev:Yanmar 1502D vart tog du vägen?
axwell skrev:Stegmasters förslag är traditionellt dragna snöfräsar.
totte skrev:Många frontmonterade slungor till småtraktorer är enstegs, dvs dom har ingen extra impeller som slänger ut, utan det sitter vingar i mitten på skruvrotorn som skall kasta ut. Ofta dålig kastlängd och eftersom det krävs rätt högt varv på rotorn så är dom känsliga för sten och andra främmande bitar, t ex tappade vedträn och sånt.
stegmaster skrev: axwell skrev:Stegmasters förslag är traditionellt dragna snöfräsar.
Det var ju det han efterfrågade i starten av tråden.
totte skrev:Borde ha skrivit också att jag inte har nån större koll på utbudet för dom här traktorerna som ni pratar om, men värt att hålla koll på vad det är för typ av slungor, enstegare är för små garageinfarter, på sin höjd.
Yanmar 1502d skrev:Jag är imponerad av alla svar. Har varit på resande fot ett tag så det är därför jag inte svarat.Jag har ett sneblad bak som Axwell skrev om men vallarna blev så djävulskt höga att det inte gick bra att trycka ut snön. Den ramlade bara tillbaka. Till slut la jag all snö i mitten och gick med vanlig snöslunga och kastade bort snön. Fungerar men människan är lat av naturen och jag sitter gärna och röjer snö.
Skulle gärna titta förbi Axwell. Kommer att fara en del norrut från Sundsvall och då kanske men kan få kika in?
Visst har du en lastare på din lille traktor. Det kanske blir samma pris som på en norsk snöfräs och då är en lastare mer användba