Inomgårdsmaskiner

Slet av startsnöret på Klippon

10 inlägg 1208 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slet av startsnöret på Klippon

Amatörhuggare 62  
#843959 Startapparaten är ju popnitad ihop, skall man borra loss nitarna för att komma in i den.
För å byta snöret. Bökigt, verkar det som. Men den stått hela vintern, å första rycket gick den igång.
Det är bra, tycker jag.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Slet av startsnöret på Klippon

Brorsan  
#843984
Amatörhuggare 62 skrev:Startapparaten är ju popnitad ihop, skall man borra loss nitarna för att komma in i den.
För å byta snöret. Bökigt, verkar det som. Men den stått hela vintern, å första rycket gick den igång.
Det är bra, tycker jag.


Original sitter den med plåtskruv har jag för mig, hålen brukar bli för stora.
Eventuellt kan det finnas andra hål om du vrider startapparaten, då går det med nya plåtskruv men korta så det inte tar i svänghjulet, i såfall är det lättast att borra ur popnitarna.
Briggs motorerna är fantastiska, kan väl bara bli 2 fel på dom. Startapparaten eller svänghjulskilen.
Service verkar dom inte heller behöva när man sett all gammal olja på dom man servat.

Användarvisningsbild

Re: Slet av startsnöret på Klippon

Rotvältaren  
#843986 Beroende på motormodell men du borde kunna skruva loss toppkåpan av plast och sedan lossa hela plåtkåpan som startaggregatet sitter i och på det sättet komma åt att sätta i nytt snöre underifrån.

Avatar Fallback

Re: Slet av startsnöret på Klippon

Amatörhuggare 62  
#843989 Tack tack, kollar i morn. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Slet av startsnöret på Klippon

Amatörhuggare 62  
#844335 Om man skruvar loss kåpor å tank, sen lossar man hela kåpan som är kvar. Å vänder upp å ner. Sen var d enkelt få i snöret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slet av startsnöret på Klippon

Rotvältaren  
#844336 Bra jobbat! Eller var det så bra egentligen, nu får du klippa gräs hela jäkla sommaren! 😀

Avatar Fallback

Re: Slet av startsnöret på Klippon

Amatörhuggare 62  
#844339 😀 👍 ja både bra å dåligt

   TS
Avatar Fallback

Re: Slet av startsnöret på Klippon

Lindveden  
#844348
Brorsan skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:Startapparaten är ju popnitad ihop, skall man borra loss nitarna för att komma in i den.
För å byta snöret. Bökigt, verkar det som. Men den stått hela vintern, å första rycket gick den igång.
Det är bra, tycker jag.


Original sitter den med plåtskruv har jag för mig, hålen brukar bli för stora.
Eventuellt kan det finnas andra hål om du vrider startapparaten, då går det med nya plåtskruv men korta så det inte tar i svänghjulet, i såfall är det lättast att borra ur popnitarna.
Briggs motorerna är fantastiska, kan väl bara bli 2 fel på dom. Startapparaten eller svänghjulskilen.
Service verkar dom inte heller behöva när man sett all gammal olja på dom man servat.


Har oxå ett par gamla Klippo klippare som startar varje år efter högst 2 ryck i snöret när dom stått över höst/vinter säsong. Bara att serva dom o köra 😉.
Gäller även en gammal Stiga Park åkklippare ja har. Servar den lite på vårkanten sen går den som en klocka hela gräs säsongen 👍

Avatar Fallback

Re: Slet av startsnöret på Klippon

tallen100  
#844355
Lindveden skrev:Gäller även en gammal Stiga Park åkklippare ja har. Servar den lite på vårkanten sen går den som en klocka hela gräs säsongen 👍

Motorerna är ju driftsäkra, men håller resten måste det vara tämligen unikt. Såvida det inte är en annan klippare som är förklädd till stiga 😉

Avatar Fallback

Re: Slet av startsnöret på Klippon

Lindveden  
#844358
tallen100 skrev:
Lindveden skrev:Gäller även en gammal Stiga Park åkklippare ja har. Servar den lite på vårkanten sen går den som en klocka hela gräs säsongen 👍

Motorerna är ju driftsäkra, men håller resten måste det vara tämligen unikt. Såvida det inte är en annan klippare som är förklädd till stiga 😉

Har bytt klippbordet 1 gång visserligen o några remmar då o då men det tycker ja hör till. Blåser alltid av klippbordet me kompressor luft efter varje gång ja klippt o märker att det håller livslängden uppe pga av det på speciellt klippbordet. annars tycker ja både motor o växellåda har fungerat klockrent genom åren... Ta i trä😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).