Inomgårdsmaskiner

Snöslunga

18 inlägg 6367 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöslunga

Peter. B  
#787662 Hej. Ska iväg och titta på ett par slungor och undrar vad ni har för tankar om dessa. Blir första slungan för mig så lite tips skadar inte.
Har inte jättemycket att röja, garageuppfart, ingång till entren + lite till.
1. Toro 828 Powermax 2010.
2. Al-ko Snowline 760 2012.
Båda slungorna ska ha gått väldigt få timmar och har samma pris.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

Elis76  
#787677 Den här är klart bäst. Krånglar sällan, billig i drift och allsidig.

https://www.auktionet.se/objekt/38444-snoslade-med-tipp

Avatar Fallback

Re: Snöslunga

hfab  
#787678 Står det Al-ko på någonting så ska man inte köpa.
Framförallt inte begagnat.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

Elis76  
#787687 Jag kommer ihåg när jag kom till Korea 1993 för att jobba tillsammans med Samsung. Kvalitén på det de tillverkade var bedrövlig. Kompisen sa att han inte ens skulle köpa en vattenkokare av märket Samsung. Men nu 30 år senare har de skärpt sig rejält.

@hfab: vad är Dina erfarenheter av Al-ko:s kvalité - vari består bristerna?

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

JensSkoog  
#787691 Skulle aldrig köpa något som det står Al-ko på.
Toro,därimot, är en av de bästa du kan köpa.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga

hfab  
#787692
Elis76 skrev:
hfab: vad är Dina erfarenheter av Al-ko:s kvalité - vari består bristerna?

Har en bekant som köper allt möjligt billigt skit. (gärna al-ko)
Sedan tror hon att jag ska laga eländet då det faller sönder.
Det är skit prylar med uselt material i nästan allt.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

toker72  
#787800 Toro ska väl vara bra grejer enligt ryckte har aldrig haft nån själv kör själv med Honda och den är bra.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga

axwell  
#787865 Honda och Yamaha är i en klass för sig.
Toro Ok.
Al-ko kan vara vad som helst, omöjligt att veta vem tillverkat det som har skylten Al-Ko

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

Peter. B  
#788123 Tack för svaren. Toron som skulle vara en årsmodell 2010 visade sig vid en koll av serienumret vara en 05a så jag skippade den då jag blev skeptisk till antalet gångtimmar som skulle var ca 10. Diffar det på 5år så vete fan hur många timmar det diffar. Har inte köpt nån än men har fått syn på en Ariens Pro. Lite dyrare men det kanske det är värt eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

toker72  
#788149 En slunga av bra kvalite och som är privatkörd går inte många timmar per år gissar att dom håller länge jag skulle inte haka upp mig på årtalet kolla skicket i stället.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

DennisCA  
#789107 Har en Toro 828 LE och är väl ganska nöjd med den, liknande årtal som din tror jag.

Jag skulle gärna vilja hamna på en gammal Gilson eller Ariens nån gång. Jag har dock en förkärlek för gamla grejer.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

bmbamse  
#807990 Jag har en Gilson 26" från 1980 som just fått en genomgång inför vintern så det ska bara vara att rycka igång den när behovet uppträder. Eftersom det nästan inte finns delar att uppbringa till Gilson, mer än möjligen remmar och friktionshjul, så är jag fanatiskt noga med att se över och smörja min mellan säsongerna för att förlänga livet på den så länge det går.

Har också just hittat en TORO 826 från -81 som jag nu plockar ner (har bl.a. inte gnista för närvarande, vi får väl se vad jag hittar).

I övrigt är motorerna nätt och jämnt slitna i någon av dom, så 39-40 år gamla slungor som ser bra ut, är antagligen bra också, förutsatt att tidigare ägare haft vett att kolla oljan då och då och gärna också byta den emellanåt.

Något att verkligen se upp med är vinkelväxeln mellan fläkten och skruven. Till Gilson finns det, så vitt jag vet, bara begagnade drev kvar åt, medan TORO's låg på 3500kr sist jag kikade i Sverige. På Ebay har jag sett runt halva priset (Svärfar har en TORO 521 med knäckt vinkelväxel som jag försökt hjälpa honom med).

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

toker72  
#807996 Hade en Gilson från -67 en gång den kastade snön typ 2 meter långt och var svårstartad och tvär om man inte hade ställt det justerbara munstycket exakt rätt hyffsad skillnad mot Hondan jag har nu den kastar långt och brukar starta bra trots att den står väldigt mycket skottar det mesta med traktor numera.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

Elis76  
#807998
bmbamse skrev:Jag har en Gilson 26" från 1980 som just fått en genomgång inför vintern så det ska bara vara att rycka igång den när behovet uppträder. Eftersom det nästan inte finns delar att uppbringa till Gilson, mer än möjligen remmar och friktionshjul, så är jag fanatiskt noga med att se över och smörja min mellan säsongerna för att förlänga livet på den så länge det går.

Har också just hittat en TORO 826 från -81 som jag nu plockar ner (har bl.a. inte gnista för närvarande, vi får väl se vad jag hittar).

I övrigt är motorerna nätt och jämnt slitna i någon av dom, så 39-40 år gamla slungor som ser bra ut, är antagligen bra också, förutsatt att tidigare ägare haft vett att kolla oljan då och då och gärna också byta den emellanåt.

Något att verkligen se upp med är vinkelväxeln mellan fläkten och skruven. Till Gilson finns det, så vitt jag vet, bara begagnade drev kvar åt, medan TORO's låg på 3500kr sist jag kikade i Sverige. På Ebay har jag sett runt halva priset (Svärfar har en TORO 521 med knäckt vinkelväxel som jag försökt hjälpa honom med).


Du har möjligtvis inte några bilder på Din Gilson att visa?

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga

toker72  
#808002 Nej tyvärr den var egentligen inte min utan lånad den var i princip skrotad men jag fixade till den och körde några år sen lämnade jag tillbaka den och nu vete tusan vart den finns men det var i alla fall en briggs motor på den det minns jag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).