Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

13 inlägg 4808 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Lelukage  
#772625 Hjälper dotter och mågämne att få igång en snöslunga som följde med husköpet.
Vet någon vilken olja den vill ha och vilket bränsle som behövs?
Fyllde på lite aspen tvåtakt och lyckades starta upp motorn.
Det är en spak nere till höger märkt snöfläkt + inmatare på/av.
Kan den endast manövreras när motorn är i drift?
Det tycks vara 5 växlar fram och två back. Dock saknas avgränsning mellan 1 och 3. Antar dock att det inte spelar någon roll.?
Synpunkter om denna modell och tips på vad jag bör se över/serva inför kommande vinter tas tacksamt emot.

Ska försöka ladda upp några bilder och en video.


Senast redigerad av Lelukage tis 27 sep 2022, 21:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Lelukage  
#772627 Video

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772628 Aspen 4T skulle jag ha och en vanlig 10W/30 olja i motorn. Beroende på modell kan det ett dödmansgrepp till som du ska hålla ner på styret då fläkten startas, annars lägger den av. Ser det inte ut att vara en Tecumseh-motor? Det är en indianhövdings huvud i profil i loggan i så fall

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Lelukage  
#772635 Antar att det är en Tecumseh eftersom att det är 10 hkr.
Spaken jag skriver om ser man på bild 3. Lyckas inte manövrera den från läge av

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Erre  
#772636 @totte

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Elis76  
#772637 Jag körde den största modellen av Gilson hemma hos mor och far tidigt -80 tal och den tankades med ren bensin.

Eftersom det kunde vara en bit under -20 °C vintertid, var det en motorolja med viskositet därefter. Man drog igång den för hand på fyra eller fem drag trots den stränga kylan.

Här nedan lite information.
https://www.gilsonsnowblowers.com/

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

totte  
#772642 Ja det är en Tecumseh. Den skall ha fyrtaktsbensin. Antingen 4T alkylat eller vanlig 95 oktan. Du bör använda 5W-40 syntetolja av god kvalitet i motorn. SAE 30 används ofta för Tecumseh och Briggs & Stratton, men bör absolut inte användas för snöslungor. Den här motorn är kinkig med att man inte låter oljenivån bli för låg, bör kollas ofta. Annars kan vevstaken komma ut genom vevhusväggen och det blir lite knepigt att klistra ihop den sen.

Den har 5 växlar, skiljeväggen mellan 1 o 2 är tydligen borta. Det är i själva verket en steglös transmission. Men det kan förstås hända att spaken inte vill stanna i läge för respektive växel. Sen är det så att när man växlar så skall spaken dras tillbaka så långt som de där skiljarna är innan man för den åt sidan. Det är därför de långa skiljarna finns där, så bäst vore om du kan få dit nåt.

Det nedfällbara trycket på vänster handtag kopplar in driften och snöfläkten. Den senare endast om spaken nere till höger är i läge för inkopplad. Om du tar av remkåpan framför motorn ser du att där finns två remmar och en tryckrulle för varje. När du pressar ner drivhandtaget så dras båda tryckrullarna ner, men om fläktspaken är i urkopplingsläge så hindras rullen för fläkten att trycka. Den spaken kan manövreras när som helst.

Du bör alltså kolla remmarna. ser de slitna ut är det dags att skaffa nya och byta. Lite knepigt att veta vad det skall vara för längd, enda säkra är att mäta de gamla remmarna.

Lite joxigt att byta remmarna. Då ställer man slungan rakt upp på kåpan. Lite olika modeller, kan behöva några klossar för att den skall stå. Och bara lite bensin i tanken. Sen kan du skruva bort bottenplåten.

1664320271_121022_06.jpg


Här ser du också drivkedjorna som kan behöva lite smörja. Och så ser du friktionsskivan mot vilken friktionshjulet går. Axeln som friktionshjulet glider på skall smörjas försiktigt. Mycket noga med att det inte kommer någon olja på skivan eller hjulets gummikant. Gummit på hjulet bör vara minst 6 mm tjockt. Hjul finns att få tag på t ex här: https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... ungor.html. Står för Ariens men passar också Gilson.

Annars är det att olja leder, lager och länkar. Kan behöva justera växellänkaget så att det blir rätt hastigheter, men det märker man när man börjat köra med den.

För bästa resultat så skall utkastet vara blankt och fint. Är rostigt och fult, putsa och lacka. Utkastet bör alltid vaxas med bra bilvax med teflon eller silikon.

Elis har redan länkat till siten, källan till allt vetande om Gilson.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Lelukage  
#772648 Tack Totte!
Mycket bra och nyttig information!
Hur tungt ska det gå att föra spaken nere till höger i läge ”på”?
Upplever inte att den går att rubba när slungan inte är igång.
Har förvisso endast provat förflytta den när slungans motor ej var drift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Lelukage  
#772650 En tanke dök upp!
Kanske föregående ägare satt dit för kort rem?
Får kolla det.
Såg i ett annan tråd för en Gilson 10hk att remmar specificerats.
Nylen - Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

totte  
#772673 Om spaken inte går att rubba är det nåt knas. Jag har exakt samma transmission och min kan jag lägga i o ur när som helst, igång eller ej. Kan ha nåt att göra med remlängden, kanske det spänner på nåt sätt. Skulle tro att du hittar problemet om du börjar granska maskinen ordentligt.

Var försiktig med specifikationen på remmarna, kan stämma, men i allt för många fall har det visat sig att angivna remmar inte alls har passat. Det har varit en djungel av remlängder på Gilson genom åren.

Tips på hur man kan mäta remlängd. Tryck fast änden på en tejp, maskeringstejp funkar, på remmens utsida. Vrid sedan fram remmen och mata på med tejp till den kommit runt. Skär av och rulla sen av den. Då har du ytterlängden. Där dom säljer remmar finns tabeller så man kan översätta till nominell eller innerlängd.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Lelukage  
#772718 Tack Totte,
Det stärker min misstanke om att föregående ägare satt dit för kort rem.

I denna tråd Nylen - Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.
är det samma modellnummer och då borde remmen som identifierades i den tråden även passa dottermågens maskin.
Eller hur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

totte  
#772735 Ja, det är väl väldigt sannolikt. T o m för Gilson är nog två maskiner med samma modellnr lika.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson 10hkr model no. 55258

Magnus al’a Götet  
#831719 Hej.
Vet inte om det är samma rem som min slunga med växellåda. Axelcentrum är 134 mm från undersidan. Köpt en ny rem. 43 tum är min. Min heter 4L4301/2 x 43. 13 mm x 1092 mm. Tydligen är alla remmar som får ett spännhjul mot sig för spänna är kevlarförstärkta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).