Inomgårdsmaskiner

Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

25 inlägg 17162 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

hlb  
#763384 Hur lång var teststräckan Anersimyra? Svårt att mäta små skillnader. Mackägarens siffror luktar skrönor, men någon procent är det säkert. När vi mätte med och utan Eco-box ställde vi traktorn på exakt samma vågräta plan och fyllde med mätglas. Temperaturen på bränslet och vid körningen ska vara samma. Vi noterade 5% skillnad till Ecoboxens fördel, om jag nu minns rätt. Meen den stora fördelen med blankdiesel är ju att man kan ha den länge i tanken utan problem.🌲
Senast redigerad av hlb lör 09 jul 2022, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

hlb  
#763392 Läste igenom den gamla tråden "Ecobox för lägre dieselförbrukning" Intressant info fortfarande. Skulle vara roligt att på liknande sätt jämföra mackdiesel och blankdiesel. Vad lärde jag mig förra gången?
1. Man måste vara väldigt noggrann.
2. Man blir inte alltid trodd även om man har bra fakta.
3. Glöm inte den stackars munken, som brändes på bål för att han sa att jorden var rund.

Avatar Fallback

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765867 Finns det ingen tapp med alkylat i närheten, det lönar sig fort att tanka på tapp.

Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#765873
hlb skrev:Hur lång var teststräckan Anersimyra? Svårt att mäta små skillnader. Mackägarens siffror luktar skrönor, men någon procent är det säkert. När vi mätte med och utan Eco-box ställde vi traktorn på exakt samma vågräta plan och fyllde med mätglas. Temperaturen på bränslet och vid körningen ska vara samma. Vi noterade 5% skillnad till Ecoboxens fördel, om jag nu minns rätt. Meen den stora fördelen med blankdiesel är ju att man kan ha den länge i tanken utan problem.🌲

Teststräckan var 20 mil motorväg med farthållare och vädret var vackert sommarväder utan någon märkbar vind.

Avatar Fallback

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

jannee  
#765880 Var förra året nere i Italien, tankade där diesel, tankade även i Österrike.
Nu är vägarna ganska kuperade i norra Italien men även Österrike, trots detta var dieselförbrukningen lägre än vid liknade körning i Sverige.
Men framförallt märktes det tydligt på Autobahn när vi körde norrut med österrikisk diesel i tanken hade vi nästan 1 dl lägre bränsleförbrukning än när vi körde ned (söderut).
Vi körde ganska lugnt, snittade runt 130 km/tim.
Europas diesel sägs innehålla mer svavel och kol än den svenska, sant eller inte är jag osäker på.

Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#765885
jannee skrev:Var förra året nere i Italien, tankade där diesel, tankade även i Österrike.
Nu är vägarna ganska kuperade i norra Italien men även Österrike, trots detta var dieselförbrukningen lägre än vid liknade körning i Sverige.
Men framförallt märktes det tydligt på Autobahn när vi körde norrut med österrikisk diesel i tanken hade vi nästan 1 dl lägre bränsleförbrukning än när vi körde ned (söderut).
Vi körde ganska lugnt, snittade runt 130 km/tim.
Europas diesel sägs innehålla mer svavel och kol än den svenska, sant eller inte är jag osäker på.

Då körde du allra troligast på den svavelfria europadieseln..💦💦🙂. https://www.ja.se/artikel/29410/ny-dies ... uropa.html

Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Thomasz  
#793573 Rent kemiskt( tekniskt) så är det inte så stor skillnad vilken typ av alkylat Du köper.

Till skillnad på vanlig handelsbensin ( som finns på macken) så innehåller det i regel en högre andel tillsatser,aromater,olefiner osv.

Men just när det gäller Alkylat så finns det en bestämd standard för detta. Kommer som sagt inte ihåg vad den heter.

Däremot så har jag självt haft en del inkörningsproblem när jag köpte min första Stihl.
Men det berode som sagt på att Stihl hade ställt in förgasaren på vanlig bensin,men när jag ändrade om så gick det som en klocka.

Dock så ska det sägas att min modell hade inget av vad krånglande elektronik heter- Stihl kallar sitt för Autotune/ Injection, och Hva har också något snarlikt.

Det som är fellet med alla dessa system är att dem i regel mer är anpassade för större motorer( med stora bränslevolymer), och att dem i regel också har svårt med att anpassa sig till korta/ höga varvtal.

Så för att citera vad en Stihlhandlare sa till mig ( när det började säljas för en sisådär 10-15 år sen)-
"Att kör den konstant på full effekt under längre tid" ( dvs släpp inte gasen full ut). Dock inte att för den delen övervarva.

Däremot så ger jag inte mycket till förs med allt vad färdigblandat heter.

Det finns egentligen 3 anledningar varför:
1. Att en del kan hålla 2,5%( har sätt en del med 3-4%)
2. Att dem innehåller fel sorts olja,som är en NIMA- Klassad ( outboard)
3. Att oljan är sk.biogredable= typ rapsolja.

Jag har självt gjort misstaget att jag blandade ( med 2%) av en Allround olja( som skulle funka till alla landbaserade
2- t) , men det jag inte visste vart att oljan hade en NIMA- klassning.
Vilket innebär att oljan är anpassad för vattenkylda motorer ( med sjövatten).
Vilket i sin tur resulterade i att hela förgasaren & motorrummet slaggade igen.

När det gäller sk. Biogredable oljor- så är det precis lika idiotiskt påfund som att blanda etanol i bensinen.
Det som är rapsoljans svaghet/ nackdel är att den precis som etanolen drar till sig väta/ fukt/ partiklar.
Med tiden så byggs det upp en gegga/ slurry- som iprincip är omöjlig att få bort.
( skulle kunna funka med terpentin eller Natriumhydroxid)
Och att vid förbränningen så luktar det ( lite beroende på vilken bioråvara som
används)-
Allt från pannkakor( rapsolja), till en lite mer syrlig variant( typ som etanol/ metanol)= svartlut. ( skogsråvara)

Så nae,köp hellre en traditionell 2- t olja av erkänt fabrikat. I slutändan så är det ingen större prisskillnad( i jämförelse vad driftstopp och service heter)
( Då menar jag givetvis inte det billigaste skiten som ex Biltema,Jula mfl säljer)- utan något från dem erkänt stora tillverkarna. Sjävt så har jag kört på allt från Castrol till Mobile.

Dock så skulle jag avråda från att köpa OKQ8- just för att deras oljor är Biogredable.
För som sagt allt som är grönt ( som i skönt)= Bajs.

Så det finns som sagt en anledning varför konventionell 2- t färgas rött.

Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#793583
Thomasz skrev:Rent kemiskt( tekniskt) så är det inte så stor skillnad vilken typ av alkylat Du köper.

Till skillnad på vanlig handelsbensin ( som finns på macken) så innehåller det i regel en högre andel tillsatser,aromater,olefiner osv.

Men just när det gäller Alkylat så finns det en bestämd standard för detta. Kommer som sagt inte ihåg vad den heter.

Däremot så har jag självt haft en del inkörningsproblem när jag köpte min första Stihl.
Men det berode som sagt på att Stihl hade ställt in förgasaren på vanlig bensin,men när jag ändrade om så gick det som en klocka.

Dock så ska det sägas att min modell hade inget av vad krånglande elektronik heter- Stihl kallar sitt för Autotune/ Injection, och Hva har också något snarlikt.

Det som är fellet med alla dessa system är att dem i regel mer är anpassade för större motorer( med stora bränslevolymer), och att dem i regel också har svårt med att anpassa sig till korta/ höga varvtal.

Så för att citera vad en Stihlhandlare sa till mig ( när det började säljas för en sisådär 10-15 år sen)-
"Att kör den konstant på full effekt under längre tid" ( dvs släpp inte gasen full ut). Dock inte att för den delen övervarva.

Däremot så ger jag inte mycket till förs med allt vad färdigblandat heter.

Det finns egentligen 3 anledningar varför:
1. Att en del kan hålla 2,5%( har sätt en del med 3-4%)
2. Att dem innehåller fel sorts olja,som är en NIMA- Klassad ( outboard)
3. Att oljan är sk.biogredable= typ rapsolja.

Jag har självt gjort misstaget att jag blandade ( med 2%) av en Allround olja( som skulle funka till alla landbaserade
2- t) , men det jag inte visste vart att oljan hade en NIMA- klassning.
Vilket innebär att oljan är anpassad för vattenkylda motorer ( med sjövatten).
Vilket i sin tur resulterade i att hela förgasaren & motorrummet slaggade igen.

När det gäller sk. Biogredable oljor- så är det precis lika idiotiskt påfund som att blanda etanol i bensinen.
Det som är rapsoljans svaghet/ nackdel är att den precis som etanolen drar till sig väta/ fukt/ partiklar.
Med tiden så byggs det upp en gegga/ slurry- som iprincip är omöjlig att få bort.
( skulle kunna funka med terpentin eller Natriumhydroxid)
Och att vid förbränningen så luktar det ( lite beroende på vilken bioråvara som
används)-
Allt från pannkakor( rapsolja), till en lite mer syrlig variant( typ som etanol/ metanol)= svartlut. ( skogsråvara)

Så nae,köp hellre en traditionell 2- t olja av erkänt fabrikat. I slutändan så är det ingen större prisskillnad( i jämförelse vad driftstopp och service heter)
( Då menar jag givetvis inte det billigaste skiten som ex Biltema,Jula mfl säljer)- utan något från dem erkänt stora tillverkarna. Sjävt så har jag kört på allt från Castrol till Mobile.

Dock så skulle jag avråda från att köpa OKQ8- just för att deras oljor är Biogredable.
För som sagt allt som är grönt ( som i skönt)= Bajs.

Så det finns som sagt en anledning varför konventionell 2- t färgas rött.

Och då ser vi fram emot länkarna till de forskningsresultat som stöder de teser du framför i inlägget.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Alex Strömberg  
#793588
Thomasz skrev:Rent kemiskt( tekniskt)
Så det finns som sagt en anledning varför konventionell 2- t färgas rött.



Blandad bensin kan vara vilken färg som helst. Husqvarnas är blå. Aspen är gul aktig. Stihls är nån annan färg.

Så länge oljan är FD klassad blandad till 2% så kommer inte nåt hända.

Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#793590 Det enda varumärke som inte blandar i 100% biologiskt nedbrytbar 2T olja är Starta vars olja endast delvis är nedbrytbar då huvuddelen består av fossil olja..💦💦💦🙂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).