tor 23 feb 2023, 15:15#793573
Rent kemiskt( tekniskt) så är det inte så stor skillnad vilken typ av alkylat Du köper.
Till skillnad på vanlig handelsbensin ( som finns på macken) så innehåller det i regel en högre andel tillsatser,aromater,olefiner osv.
Men just när det gäller Alkylat så finns det en bestämd standard för detta. Kommer som sagt inte ihåg vad den heter.
Däremot så har jag självt haft en del inkörningsproblem när jag köpte min första Stihl.
Men det berode som sagt på att Stihl hade ställt in förgasaren på vanlig bensin,men när jag ändrade om så gick det som en klocka.
Dock så ska det sägas att min modell hade inget av vad krånglande elektronik heter- Stihl kallar sitt för Autotune/ Injection, och Hva har också något snarlikt.
Det som är fellet med alla dessa system är att dem i regel mer är anpassade för större motorer( med stora bränslevolymer), och att dem i regel också har svårt med att anpassa sig till korta/ höga varvtal.
Så för att citera vad en Stihlhandlare sa till mig ( när det började säljas för en sisådär 10-15 år sen)-
"Att kör den konstant på full effekt under längre tid" ( dvs släpp inte gasen full ut). Dock inte att för den delen övervarva.
Däremot så ger jag inte mycket till förs med allt vad färdigblandat heter.
Det finns egentligen 3 anledningar varför:
1. Att en del kan hålla 2,5%( har sätt en del med 3-4%)
2. Att dem innehåller fel sorts olja,som är en NIMA- Klassad ( outboard)
3. Att oljan är sk.biogredable= typ rapsolja.
Jag har självt gjort misstaget att jag blandade ( med 2%) av en Allround olja( som skulle funka till alla landbaserade
2- t) , men det jag inte visste vart att oljan hade en NIMA- klassning.
Vilket innebär att oljan är anpassad för vattenkylda motorer ( med sjövatten).
Vilket i sin tur resulterade i att hela förgasaren & motorrummet slaggade igen.
När det gäller sk. Biogredable oljor- så är det precis lika idiotiskt påfund som att blanda etanol i bensinen.
Det som är rapsoljans svaghet/ nackdel är att den precis som etanolen drar till sig väta/ fukt/ partiklar.
Med tiden så byggs det upp en gegga/ slurry- som iprincip är omöjlig att få bort.
( skulle kunna funka med terpentin eller Natriumhydroxid)
Och att vid förbränningen så luktar det ( lite beroende på vilken bioråvara som
används)-
Allt från pannkakor( rapsolja), till en lite mer syrlig variant( typ som etanol/ metanol)= svartlut. ( skogsråvara)
Så nae,köp hellre en traditionell 2- t olja av erkänt fabrikat. I slutändan så är det ingen större prisskillnad( i jämförelse vad driftstopp och service heter)
( Då menar jag givetvis inte det billigaste skiten som ex Biltema,Jula mfl säljer)- utan något från dem erkänt stora tillverkarna. Sjävt så har jag kört på allt från Castrol till Mobile.
Dock så skulle jag avråda från att köpa OKQ8- just för att deras oljor är Biogredable.
För som sagt allt som är grönt ( som i skönt)= Bajs.
Så det finns som sagt en anledning varför konventionell 2- t färgas rött.