Inomgårdsmaskiner

Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

25 inlägg 17096 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Joonsered  
#762950 Håller på med underskogsröjning och börjar få slut på aspenbränslet.
Var för grovt för elröjsågen så jag köpte in en Husqvarna 545f, budgetsåg med 225 mm klinga.

Jula säljer ju starta men även ojanperä bildelar har kampanj på samma bränsle 169 kr för 5 liters dunk, köpte in 2 dunkar för test.

En Aspen 5 liters kostar 245 spänn på skoogs bränsle i Luleå, granngården är litet billigare.

Kan inte tro att starta bensinen är så dålig så att det blir motorskador, det verkar osannolikt.

Lukten är exakt lika för båda alkylaten.

Men en del verkar ha dåliga erfarenheter av startabensinen.

Hör av mig med resultat, sågen har har bara gått med 4 tankar Aspen sedan ny.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Joonsered  
#763053 Sågen går renare och accelererar bättre med starta. T.o.m för rent.

Sätter svenne banan på trimmerhuvud och kör 545f utan att öka bränslet så skjuter han motorn ganska snart.

Kan även känna avgaslukt fast väldigt sällan av starta, händer aldrig med Aspen.

Det man också märkte var att tomgången blev litet högre, kanske bättre brännvärde.

Detta är ju inte någon fullödig undersökning, baseras bara på en bensindunk och en såg.

Det förklarar emellertid att vissa som ställt in sågen rätt kan köra problemfritt och sågar som kommer in trasiga kanske inte optimerats för starta.

Så produkterna starta och Aspen är inte lika men startabränslet går inte dåligt.

Aspen har i mitt fall inte krävt någon justering varken i motorsåg eller röjsåg när man gick från självblandad bensin till alkylat.

Ska prova med Aspen till kvällspasset så jag inte har inbillat mig, sågen kanske börjat gå renare pga att nyråheten i motorn försvunnit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#763058
Joonsered skrev:Sågen går renare och accelererar bättre med starta. T.o.m för rent.

Sätter svenne banan på trimmerhuvud och kör 545f utan att öka bränslet så skjuter han motorn ganska snart.

Kan även känna avgaslukt fast väldigt sällan av starta, händer aldrig med Aspen.

Det man också märkte var att tomgången blev litet högre, kanske bättre brännvärde.

Detta är ju inte någon fullödig undersökning, baseras bara på en bensindunk och en såg.

Det förklarar emellertid att vissa som ställt in sågen rätt kan köra problemfritt och sågar som kommer in trasiga kanske inte optimerats för starta.

Så produkterna starta och Aspen är inte lika men startabränslet går inte dåligt.

Aspen har i mitt fall inte krävt någon justering varken i motorsåg eller röjsåg när man gick från självblandad bensin till alkylat.

Ska prova med Aspen till kvällspasset så jag inte har inbillat mig, sågen kanske börjat gå renare pga att nyråheten i motorn försvunnit.

Är sågen såpass ny är det snarare effekten av ”inkörningen” som ger motorn en annorlunda karaktär. Du hade med största sannolikhet fått samma effekt om du fortsatt med Aspen eller med vilket som helst av de tiotalet alkylatmärken som finns att tillgå i Sverige..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Joonsered  
#763117 Jag vet inte riktigt, hann inte ut ikväll, körde in årsveden under tak.

Tror inte det är inkörningseffekten, skillnaden var för stor.

Jag vill ju inte börja fippla med grundinställningarna, kör Aspen imorgon, då har man svaret.
Grannen jobbar ju med uthyrningsmaskiner och har Aspen till försäljning, det bränsle de normalt säljer in till kund, kan få rimligt pris.
De kör bara med stihl röj och motorsågar. Han nämde att de tog in en batch Husqvarna motorsågar, 80% gick klockrent men 20% gick inte att grundinställa, sedan blev det bara stihlmaskiner.
Har själv kört Husqvarna, stihl och jonsered, aldrig problem med något märke, förutom en grining Husqvarna beg. röjsåg som drev mig till vansinne, vilket junk den var.

Det är ju inte för att man bara är snålk...k som jag provar starta, i dessa tider kanske alternativen en dag inte finns.

Och sen är det mystiskt att en del kör bränslet utan några problem medan andra har skurna och trasiga sågar.
Börjar likna Biltemas billiga syntetolja, vissa lovordar den och andra skulle aldrig hälla den i motorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Heavy_D  
#763124 Intressant att du testar bränsle mot varandra. Skillnader låter det ju som att det är? Pris på bränsle är ju en sak, men vore även intressant att höra om du märker skillnader på förbrukning.
MVH

Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#763133 Jag har kört i stort sett alla alkylatmärken som går att uppbringa sedan alkylaten kom ut på marknaden och hur många tiotusentals timmar det har blivit är svårt att säga men vad som däremot är lätt att konstatera är att vare sig jag eller någon av mina maskiner märker någon som helst skillnad mellan de olika märkena när det gäller gången i motorerna..🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#763135
Joonsered skrev:Jag vet inte riktigt, hann inte ut ikväll, körde in årsveden under tak.

Tror inte det är inkörningseffekten, skillnaden var för stor.

Jag vill ju inte börja fippla med grundinställningarna, kör Aspen imorgon, då har man svaret.
Grannen jobbar ju med uthyrningsmaskiner och har Aspen till försäljning, det bränsle de normalt säljer in till kund, kan få rimligt pris.
De kör bara med stihl röj och motorsågar. Han nämde att de tog in en batch Husqvarna motorsågar, 80% gick klockrent men 20% gick inte att grundinställa, sedan blev det bara stihlmaskiner.
Har själv kört Husqvarna, stihl och jonsered, aldrig problem med något märke, förutom en grining Husqvarna beg. röjsåg som drev mig till vansinne, vilket junk den var.

Det är ju inte för att man bara är snålk...k som jag provar starta, i dessa tider kanske alternativen en dag inte finns.

Och sen är det mystiskt att en del kör bränslet utan några problem medan andra har skurna och trasiga sågar.
Börjar likna Biltemas billiga syntetolja, vissa lovordar den och andra skulle aldrig hälla den i motorn.

Var det manuellt ställbara förgasare på HVA sågarna så måste det ha varit någon av de billigare konsumentsågarna som oavsett bränsle är svåra och i många fall omöjliga att justera p.g.a att det är just billigt skräp..😛

Avatar Fallback

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Joonsered  
#763142 Tanken räckte lika länge för mig oavsett bränsle i 545f.

Roligt att någon annan kört på alkylatalternativen och inte haft problem med skillnad i gång, ska som sagt var göra ett nytt försök med Aspen för att verifiera. För mig var det stor skillnad.

Husqvarnasågarna var av proffsmodell med manuella förgasare, det var några år sedan. Är lite skeptisk mot elektriska förgasare, ska ju inte krävas PC och svindyrt program för att ställa in sågen. Nästa steg är väl fjärrstyrning från skogsstyrelsen så man inte använder sågen för ”mycket”.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#763175
Joonsered skrev:Tanken räckte lika länge för mig oavsett bränsle i 545f.

Roligt att någon annan kört på alkylatalternativen och inte haft problem med skillnad i gång, ska som sagt var göra ett nytt försök med Aspen för att verifiera. För mig var det stor skillnad.

Husqvarnasågarna var av proffsmodell med manuella förgasare, det var några år sedan. Är lite skeptisk mot elektriska förgasare, ska ju inte krävas PC och svindyrt program för att ställa in sågen. Nästa steg är väl fjärrstyrning från skogsstyrelsen så man inte använder sågen för ”mycket”.

Numera fungerar autotune synnerligen bra vilket inte minst framgår av de trimmade 550 som vi kan se i FB gruppen ”trimmade motorsågar”…🙂👍

Avatar Fallback

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Joonsered  
#763198 Någon med autotune får pröva pröva också med starta och Aspen, kanske sågen själv kan kompensera skillnader.

För mej innebär elektronik i sågarna en till sak som kan krångla. Är elektronik trasigt så hjälper inte järntråd och silvertejp, bara byta komponent. Och jag har bytt många kretskort, svindyra, specifika( inget allround utbyte) och med 2 veckors leveranstid. En del hade utgått, bara köpa ny maskin.

Men i framtiden blir nog alla maskiner typ autotune, misstänker det blir billigare för producenten. Tycker man som kund tappar litet av kontrollen över maskinfunktionen. Suck, det är väl bara att gilla läget.

Har kvar några timmersvansar, inga problem med funktionen. Däremot tar det väl 10 år att lära sig slipa korrekt och få stoppnålen att glida över alla tänderna längs hela bladet.

Nu blev det mycket off topic, Aspen inhandlad på granngården i morse, skogen nästa stopp 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#763210
Joonsered skrev:Någon med autotune får pröva pröva också med starta och Aspen, kanske sågen själv kan kompensera skillnader.

För mej innebär elektronik i sågarna en till sak som kan krångla. Är elektronik trasigt så hjälper inte järntråd och silvertejp, bara byta komponent. Och jag har bytt många kretskort, svindyra, specifika( inget allround utbyte) och med 2 veckors leveranstid. En del hade utgått, bara köpa ny maskin.

Men i framtiden blir nog alla maskiner typ autotune, misstänker det blir billigare för producenten. Tycker man som kund tappar litet av kontrollen över maskinfunktionen. Suck, det är väl bara att gilla läget.

Har kvar några timmersvansar, inga problem med funktionen. Däremot tar det väl 10 år att lära sig slipa korrekt och få stoppnålen att glida över alla tänderna längs hela bladet.

Nu blev det mycket off topic, Aspen inhandlad på granngården i morse, skogen nästa stopp 😀

Jag håller i dag på med att gå igenom alla mina sågar och det är sågar med och utan autotune och några går med starta och några med Aspen och alla går de som vanligt som skållade ollon förutom en nyligen trimmad 44 vars förgasare troligen behöver en ny bränslenål..🙂

Avatar Fallback

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Joonsered  
#763262 Har verifierat mina tidigare iakttagelser gällande starta och Aspen med rejält röjpass på eftermiddagen och kvällskvisten.

Tomgången på sågen blev högre både med Aspen och starta, troligtvis var bara motorn oinkörd, har inte med bränslet att göra.
När jag ställde ner tomgången kan man inte få klinga att stå still utan att motorn tjuvstannar så det blev att köra med litet tomgångsrassel på klingan ibland.
Brukar kunna justera till det med litet skruvande på lågvarv och tomgång men kom inte riktigt ända fram.

I min såg så ger starta som jag kände tidigare bättre moment på klingan än Aspen, känns som att klingan är litet ovass när man kör med Aspen trots lika nyslipad klinga med båda bränslefabrikaten.

På tomgångsvarv hör skillnaden tydligt, starta slår med hårdare klang än Aspen.

Gasar man upp i varv så verkar det nu inte skilja något i varvvillighet mellan de olika fabrikaten, tror inte den hårdgasande grästrimmaren kan knäcka motorn med att byta till starta, starta reagerar som Aspen nu i min såg när man kört några tankar.

Kommer nog att köpa in mer av startabränslet, tycker det ger bra funktion i min såg.

Har 30 hektar underröjning kvar så det blir slutrapport längre fram, tror att man med tillförsikt kan använda starta.
Kommer att köra någon tank med Aspen då och då och se om skillnaden kanske helt försvinner med tiden.

Att andra inte upplevt någon skillnad alls mellan fabrikaten kan ju bero på andra orsaker som sågmodeller och körsätt mm.
Eller så hade jag tur och fick starta från en bra batch.

Man blev ju litet orolig när det i tidigare bränsletrådar lät som att starta ibland ger motorskador, kanske man i själva verket bara snålställt motorerna för mycket eller gasat järnet från första sekund så att kolven hunnit expandera före cylinder med haveri som följd.
Men det är ju spekulationer från mitt håll, går ju att paja vilken såg som helst med vilket bränsle som helst.
Med okunskap och envishet kan man orsaka rejäla skador, bara kolla på tjernobyl kärnkraftverk eller Sveriges hantering av gängkriminalitet.

Återstår bara att gå i säng och invänta morgonen som bjuder på.........underskogsröjning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#763376 Intressant, direkt kommer nästa fundering: Var ska man köpa diesel och vilken sort, nu när det finns olika diesel?
Vem tar tag i det testet?

Avatar Fallback

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

Joonsered  
#763382 Ja, diesel är inte min grej, brukar handla i dunk på OKQ8 till hjullastare och traktor.

Kör med vanlig oblandad bensin OKQ8 köpt på mack i fyrhjuling och kranman hydraulaggregat.

Så dieseltest och 4t bensin får någon annan hantera.

Sugen på en järnhäst och kranmans stegmatare på eget chassi, skulle vara utmärkta testobjekt.
Men kan ej motivera kostnaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av jula starta alkylat 2 t vs Aspen 2 t

anersimyra  
#763383 Jag testade blankdiesel gentemot OKQ8 ”miljöalternativ tillsammans med en mackägare. Mackgubben förutspådde en minst 10-15% ig lägre förbrukning och en märkbart piggare bil. Sträckan och förbrukningen med ”miljöalternativet” var sen flera år känd där min Ranger tog nära nog exakt 1 liter milen och Fiat stradan 0,5 liter milen. Med tomma tankar tankade vi upp bägge bilarna och körde samma sträcka med farthållare i fint sommarväder. Förutom att jag inte noterade någon som helst skillnad i gången så blev förbrukningen exakt densamma med blankdiesel som med miljöditot..🙂

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).