Inomgårdsmaskiner

Kilremmar Hakki Pilke 1x37

15 inlägg 5728 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Ewol  
#755520 Hej

Jag försöker hitta vettig åf av kilremmar till Hakki Pilken och tycker att remmarna jag hittat i Sverige är sjukt dyra. (2-2500+moms är priserna jag fått hittills)
Ser att Rembutiken har en sats för ~750kr ink frakt, någon som testat och kan uttala sej om kvalitén?

Hittade en tysk sida som påstod sej sälja Optibelt och Contitech, men när leveransen kom så var det samma fabrikat som Rembutiken säljer, men för 400kr ink frakt.
Hittat ny tysk sida som påstår sej sälja Gates remmar, men känner mej inte helt sugen att chansa en gång till 😤

Skulle verkligen uppskatta tips, även om ni har något Svenska alternativ!?

Mvh Jon



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

nilsszzon  
#755524 Jag har köpt satsen från rembutiken , de fungerar finfint , bara köp

Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Ewol  
#755526
nilsszzon skrev:Jag har köpt satsen från rembutiken , de fungerar finfint , bara köp


Hur länge har du kört på dina remmar? mest orolig att man lägger tid på att byta och får byta igen nästa år.

// Jon

   TS
Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Bosse1  
#755529 Tänkte bara tipsa 😀

Bosse1 - Förbättring av vedmaskin

Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

nilsszzon  
#755531
Ewol skrev:
nilsszzon skrev:Jag har köpt satsen från rembutiken , de fungerar finfint , bara köp


Hur länge har du kört på dina remmar? mest orolig att man lägger tid på att byta och får byta igen nästa år.

// Jon


Har inte kört så mkt kanske 200m3 , så kan inte uttala mig om kvalitet men är ju enkelt att byta remmarna , krävs ju knappt verktyg så jag är inte orolig om de ryker igen
Jag har i år köpt ytterligare en sats så jag tror på remmarna så att säga

Användarvisningsbild

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Bert1  
#755587 2-2500:- var det för alla 4?
Hämtade dom 3 förra veckan hos lokala traktorverkstaden 416+m för optibelt

Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

nilsszzon  
#755635 Vilka 4 tänker du på Bert?

Är väl vad jag kan minnas
3 till vinkelväxeln
1 till transportband
1 till svärd
Har för mig där är ngn till med men har det inte fräscht i minnet

Användarvisningsbild

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Bert1  
#755642 Är ju jag som inte kan räkna e ju 5 så klart

Användarvisningsbild

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Erre  
#755669 Köper mina remmar på Elektroverkstaden i Nybro.
Kommer tyvärr inte ihåg vad alla 5 kostar.

Viktigt att dom 3 till vinkelväxeln kommer från samma matta och inte bara heter lika.

Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

80-90  
#755695 Som regel är det bara 3 a38 remmar som ska bytas å de kostar inte många kr på rembutiken å de funkar väldigt bra 👍

Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

hajpojken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755699 Har också köpt från rembutiken till både vedmaskin och många andra grejer och de har alltid funkat, bra pris och snabb leverans.👍

Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Ewol  
#755711 Får Tacka för alla svar, det är ny maskin för min del (köpt beg. 2014 års) och ser att remmarna är äldre, om de någonsin är bytt och jag vill gärna byta alla.

Jag får det till totalt 8 Remmar.

3st A36 (Motor)
3st A38 (Vinkelväxeln)
1st A98 (Transporten)
1st XPA850 (Sågkedjan)

Jag kommer montera remmarna jag köpte från Tyskland (https://www.keilriemen-onlineshop.de/ samma lika som från Rembutiken men för halva priset) och testköra i alla fall (känns som de kommer att fungera bättre än de som sitter där)

Sen tror jag att jag kommer försöka hitta någon som säljer Kvalitetsremmar till vettigare pris.
Hos https://www.kullagret.com/ finns i alla fall MegaDyne Oleostatic för 1300 ink moms och frakt. (Vilket jag starkt överväger att kanske köpa redan nu och sätta dit i stället)

Priserna jag fått är från butiker i Östersund Hakki Pilkes ÅF, butik som enbart håller på med Kilremmar, lager och snökedjor och Lantmannen Maskin och ingen hade alla remmarna för mindre än 2tkr +moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Erre  
#755740 Byt du alla. Känns vettigt. 👍

Glömde bort att med eldrift så är det kanske 3 remmar till.
Jag kör ju bara med traktordrift.

Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Ewol  
#755746
Erre skrev:Byt du alla. Känns vettigt. 👍

Glömde bort att med eldrift så är det kanske 3 remmar till.
Jag kör ju bara med traktordrift.


Jamen precis tänkte inte på att det såklart skiljer mellan el och traktor!
Denna är Kombi med både El och Traktor-drift 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Kilremmar Hakki Pilke 1x37

Ewol  
#757309 Efter ha bytt remmarna som satt på maskin som var av "bättre" kvalité (Continental) men väldigt slitna till de billigare remmarna (Pix-x) så kan jag konstatera att de "billigare" remmarna är otroligt mycket mer tungdrivna för maskin vid kyla.
Hela maskinen gick väldigt tungt redan vid +2 grader och gick inte alls bra första halvtimmen.

Så till nästa säsong blir det nya remmar igen, men av bättre kvalité 👍

Mvh Jon

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).