tor 19 aug 2021, 08:15#724047
Köp för så mycket ni har råd med men det är inte säkert att det som är dyrast ger er mest för pengarna.
Sedan är det med sågverk som med motorsågar, fyrhjulingar eller bössor. Man vill oftast motivera sitt eget köp och skryter upp det man själv har.
Kolla på Facebook och googla, YouTube mm och bilda er en uppfattning. Försök göra en priolista, rangordna vad ni tycker är viktigast i en fallande skala.
Om möjligt köp ett begagnat sågverk, har ni inte sågat ned solosåg eller bamsesåg köp ett begagnat sådant och såga. Ganska snart kommer ni märka vad ni tycker är viktigt. Det sågverket kan ni sedan sälja och med stor sannolikhet inte förlora många hundralappar på.
Jag hade begränsad budget när jag skulle köpa mitt. Det jag prioriterade var hydraulisk bandspänning, relativt långt blad/band. Möjlighet att förlänga, gärna tungt=stabilt, då jag skulle ha det stationärt. Jag hade sågat med logosols bandsågverk och tyckte det var lite smäckigt med den pressade plåten som räls/stativ. Förberett/möjligt att komplettera med matning, barkfräs mm. Stor elmotor, ej manuell/handvevad höj/sänk.
Det blev en Trak-met för mig och förutom en konstig/dålig lösning med en bussning/trapetsmutter till höj/sänk så är jag mycket nöjd.