fre 12 jun 2020, 13:47#649964Hej!
Har precis flyttat till ett nytt hus som bl.a. kan eldas med pellets.
Då det finns en bra lucka från gårdsplanen med glidunderlag genom muren in till källaren, funderar jag på att köpa en vedtransportör eller annan typ av transportör för att mata pellets direkt in i förrådet i källaren.
Kruxet är att det bara är ca 3 meter, och transportören behöver ligga på underlaget och vara lätt att skjuta in när man är klar. Elevationstransportörer har ju returen som går "naken" undertill, och det funkar inte här.
Tidigare ägaren har knuffat in pelletssäckar genom luckan, men jag tänker att varför inte underlätta för sig?
Någon som vet en lämplig vedtransportör eller annan lösning som skulle kunna funka?
Inomgårdsmaskiner
Liten vedtransportör eller annan typ av transportör
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: Liten vedtransportör eller annan typ av transportör
fre 12 jun 2020, 18:14#649994Skruvtransportör, ett plåtrör med en skruv som drivs av en liten utväxlad motor.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
mån 15 jun 2020, 11:50#650462Vacuumsug är en bra lösning men extremt dyr. Går loss på ca 30' kr.
Testade en "hemmavariant" i mitt förra hus. Den byggde på en lövsug. Men jag hade svårt att få ordentlig sugkraft med en sådan och fick en hel del söndersmulad pellets också.
Skruvtransportör funkar rent tekniskt men för långsamt eftersom man vill hälla i en hel påse (16 kg) åt gången.
Och fixar man högre utväxling på skruven är det risk att man trasar sönder pelletsen även här.
Därför tror jag på att ett transportband är den bästa lösningen.
Finns det andra typer av transportband än vedtransportörer? T.ex. något som liknar transportbanden vid kassan i butiker?
Testade en "hemmavariant" i mitt förra hus. Den byggde på en lövsug. Men jag hade svårt att få ordentlig sugkraft med en sådan och fick en hel del söndersmulad pellets också.
Skruvtransportör funkar rent tekniskt men för långsamt eftersom man vill hälla i en hel påse (16 kg) åt gången.
Och fixar man högre utväxling på skruven är det risk att man trasar sönder pelletsen även här.
Därför tror jag på att ett transportband är den bästa lösningen.
Finns det andra typer av transportband än vedtransportörer? T.ex. något som liknar transportbanden vid kassan i butiker?
TS
tor 09 jul 2020, 11:21#655146Det kanske kan funka att göra en tratt på utsidan och en rutchkan på insidan ner i ditt förråd. Då får du sprätta säckarna på utsidan bara?
tor 09 jul 2020, 13:04#655152Typ en "julgranstratt kopplad till en hängränna eller nåt sånt?
För det får vara nåt hyffsat stort för att man ska orka när man skyfflar 52 säckar.
Var får man tag på nåt sånt tro?
För det får vara nåt hyffsat stort för att man ska orka när man skyfflar 52 säckar.
Var får man tag på nåt sånt tro?
TS
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).