Inomgårdsmaskiner

Gräsklipparproblem

20 inlägg 20609 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gräsklipparproblem

Meonlyster  
#516045 Har en Husqvarna gräsklippare med B&S sidventilmotor, ca 8år gammal. Denna säsång har motorn bara bråkat och snart händer nåt drastigt om jag inte får den iskick.
Problemet är att motorn stannar när den blir varm. Går bra ända tills den stannar. Med startgas startar den igen några sekunder sen dör den. Väntar man en stund att motorn kyls ner lite, då startar den direkt för att igen stanna när den igen blir varm. Har bytt tändenhet, filter och tändstift. Inget hjälper. Förgasaren är urblåst några gånger med. Kör i år med miljöbensin men förr har jag kört på vanlig bensin.
Som nästa åtgärd tänkte jag blåsa ur förgasaren igen, rensa tanken och bränsleslangarna.
Förstår dock inte hur motorns värme kan stoppa bränsletillförseln till motorn.
Tankar och råd mottages tacksamt. Annars blir jag själv utan hår snart.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

totte  
#516057 En misstanke är att du har för litet eller inget ventilspel. I så fall så ökar läckaget när ventilskaftet blir varmt. Du bör hitta ett lock på sidan av blocket. Innanför kan du kolla spelet. Justeras genom att slipa av ventilskaftet. Har det hållit på länge behöver nog ventilen(erna) slipas in.

Rätt spel är 0,15 insug, 0,20 utblås.

Avatar Fallback

Re: Gräsklipparproblem

Brumsten  
#516060 Hej, vanligt fel på dessa symtom är defekt tanklock, det blir vakuum i tanken om man drar locket hårt.
Prova med att borra ett 1mm. hål i locket så att det mynnar under skvalplåten på insidan.
Annars gå vidare enl. Tottes instruktioner.
Ha de/ trevlig sommar.

Avatar Fallback

Re: Gräsklipparproblem

RONiL  
#516080 Jag hade samma problem på B&S motorn till kranman vagnen. Jag slutade med att jag tog förgasaren till verkstad för ultraljudsrengöring. Åkte dock därifrån utan åtgärd men med en liten flaska rengöringsvätska för att blanda i bränslet. Kan bara säga att den motorn, gräsklippare, snöslunga och motorsågar går betydligt bättre nu.

Återkommer under kvällen med namnet på tillsatsen.

Avatar Fallback

Re: Gräsklipparproblem

bgl  
#516083 Vi väntar spänt på att få höra om det är motors eller förarens bränsle som ska förstärkas?!

Avatar Fallback

Gräsklipparproblem

RONiL  
#516088
IMG_0697.JPG


Inget jag skulle förstärka mitt bränsle med[emoji56]

Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

Meonlyster  
#516118 Har kört en tank med förgasarrengöring. Samma fel hade motorn då med.
Tror jag testar borra hål i korken först och håller tummarna. Ventilslipning lät jobbigt och tidskrävande men måste väl som sista utväg kolla det med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

Meonlyster  
#516289 Hål i kork hjälpte inte. Mera bränslerengöring hjälpte inte. Öppnat ventilluckan och har 0.20mm utsug och 0.10mm insug, halvvarm motor. Så är det där felet är nu då? Är det lönt att slipa ventilerna? Om jag skulle behöva nya ventiler, löns det att byta på en gammal klippare?
Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att mitt genomskinliga bränslefilter blir utan bränsle när den blir varm och stannar? När den kallnar så fylls filtret igen. Öppnar jag bränsleslangen så rinner bränslet ut ur tanken. Hur kan det bli så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

totte  
#516304 Nej, ventilerna är nog inte problemet om du har såpass med spel.

Eftersom du ser att filtret blir utan soppa så är felet sannolikt i bränslesystemet. Ligger tanken högre än förgasaren så det är gravitationsmatning?

Har du provat att byta ut filtret?

Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

Meonlyster  
#516318 Det är nytt filter för iår. Kan det va fel på filtret tro? Det är gravitionsmatning för bränslet. Denna klippare har inte bränslefilter normalt men jag la dit ett för länge sen pga det kom skräp till förgasaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gräsklipparproblem

Blivande snickare  
#516335 Om du har bytt från mackbränsle till 'miljöbränsle' så ska du byta filtret. Rekomenderar att du byter bränsleslangarna också. Mackbränslet lämnar lagringar i slangarna som det nya bränslet löser upp å då täpper filtret. Har du fixat så mycket som du gjort redan är det ingen utgift att prata om att byta både slang å filter :smile:

Avatar Fallback

Re: Gräsklipparproblem

tallen100  
#516346 Men sitter det inte en liten bränslepump på den, strax innan förgasaren?
Ta bara lös slangen vid förgasaren och se om det rinner, om inte ta lös slangen före filtret.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

Meonlyster  
#516744 Har nu demonterat mer och ska byta bränsleslangar och filter. Även blåsa ur förgasaren igen. Sen skruva ihop och testa för sista gången. Tålamodet börjar ta slut, så mycket jag skruvat med den iår. Har inte fått klippt hela gräsmattan på en kväll utan 3 kvällar tar det när den bara stannar.

Men igår när jag skruvade lös förgasaren så hade flotörkoppen en konstig sörja i bottnen. Kan den ha täpt till när den blir varm? Vad är sörjan för nåt?
Röret mellan förgasaren och cylindern har eventuellt sprickor, åtminståne på utsidan. Kan det göra så den stannar när den blir varm?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

totte  
#516746 Kletet, ja kan vara hartsutfällningar eller vad som helst som lösts upp i bensinen och sen fällts ut. Svårt att tro att det påverkar så att den stannar när den blir varm.

Sprickorna: Frågan är om de går igenom så det drar tjuvluft, i så fall kan det påverka gången. Men det verkar osannolikt att set skulle få den att först gå bra och sen stanna när den blir varm.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

Meonlyster  
#516764 Tror inte sprickorna går igenom men man ser inte ordentligt.
Vilket bränsle skulle ni testa me? Miljöbensin eller vanlig bensin?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).