Inomgårdsmaskiner

Klippo startar inte - Klippo startar!

10 inlägg 65810 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klippo startar inte - Klippo startar!

Fredrik Reuter  
#336273 Vansinnet var nära. Klippon startar ibland, ibland startar den inte.
Inget Jippo köra Klippo!
Närå, nog om detta. Jag har en gräsklippare, Klippo Excellent 60 begagnad och klipper gräset med här hemma denna sommar.
När den går så har det varit den i särklass bästa gräsklipparen jag använt.
Men, nu har den varit grinig modell värre, till och med så jobbig så jag började fantisera om en Pull starter för svårstartade motorer .

Nu blev det ingen sådan, men idag fixade jag problemet!

För att fler med samma Klippo gräsklippare och startproblem kanske kan se ljuset så tänkte jag förmedla min idoga felsökning.

Klippon har varit svårstartad. Eller ja, egentligen ska jag inte skylla på Klippo utan på Briggs & Stratton som är motortillverkaren. Halvgas har fungerat ibland, då har den gått igång, eller full gas. Foten på chassit och dra utav bara ... så har den kunnat hoppa igång, gått som en dröm och sedan samma sak igen nästa klippsession.

Men för några klippningar sedan så lade den av helt. Stendöd.
Eftersom jag trixat med gasen så på gräsklipparen så tänkte jag att det hade att göra med luft/bränsle. Isär med förgasare, rengjort luftfilter osv. Allt såg ok ut. Ihop med grejerna och testar. Stendöd.
Kollar tändstiftet, ser ok ut men åker och köper ett nytt för säkerhets skull. Byte och test. Stendöd.

Nu börjar man bli förbannad. Tunga arsenalen fram. Startgas!

Nu jädrar, sprutar så jag håller på att få narkos. Testar igen. Stendöd.

Nu är man inte förbannad längre, nu är man uppgiven.
River isär tändningen, kollar död-mans-greppet, allt ser ok. 2-26 sprutas där det tros behövas. Testar igen. Ja, du fattar. Klippon är stendöd.

Nu infaller hopplösheten i kombination med en förstörar-lust. Klyver tändhatten som är sådan där med plåtskal, Patent-Pending står det på den.

Limmad gummihatt i vinkel finns innanför. River isär det och kommer in i Pandoras ask. Pillar med en skruvmejsel där kabel kardelerna ligger mot tändhattens strömförande del. 2-26:ar friskt och smäller på kabeln utan hatt direkt på tändstiftet. Testar uppgivet igen, drar för kung och fosterland.

Och vet ni vad. Den startar på första rycket! Går som en klocka gör den också!

Yay!

Stänger av och sätter ihop tändhatten igen, trix och fix med eltejp. Det blir riktigt bra. Startar igen. Fast det gör bara jag, inte Klippo! Stendöd igen.

Ja, nu är man smått förbannad igen. Bl a tror jag grannarna kan ha hört "- Klippo-Dj**el!" vid minst ett tillfälle...

Ok, river isär allt igen och kör med naken tändhatt igen. Testar och den startar som den aldrig gjort något annat!

Så, nu kör jag utan skydd (tändhatt då ... ) och det funkar. För det mesta. Den verkar inte gilla när man stoppar nosen in i någon buske, gissar att det blir överslag och lägre motstånd mot busken och den vill dö, men rycker man tillbaka den snabbt ut på gräset igen så funkar det!

Patent Pending betyder för övrigt att patentansökan är gjord men den har inte gått igenom. Undrar om den någonsin behöver gå igenom ... 😈



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

Erre  
#336274 Fick in en klippo på jobbet.
Oxå svårstartad ngt grymt, men gick igång för det mesta efter 14 djävlar å 10 satan.

På den visade det sig att knivhållaren satt inte riktigt fast på axeln från motorn.
Vet ej om motorn behöver massan i kniven som lite svänghjul eller vad man ska förklara det som.
Men efter att fixat det startade den lätt å fint igen.

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

Fredrik Reuter  
#336277 Ja, du ser! :wink:
Det skulle inte alls förvåna mig om det är exakt som du beskriver.
De är ju lite egna Klippo i sin lösningar, men när de fungerar så gör de det oftast bra!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

Erre  
#336278 Exakt.
En klippo som funkar är kanon! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

anersimyra  
#336288 Min klippo startade efter vinterns vila ALLTID på första rycket..resten av klippsäsongen var däremot psykbryten snubblande nära. När skiten väl startade gick den klanderfritt till bensinen var slut, efter tankning var den dock fullständigt omöjlig att starta innan den svalnat någon timme.. 😡 😡 😡

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

JensSkoog  
#336303 Har fixat flera gräsklippare med samma problem, inte bara Klippo. Tändhatten är skyddad emot radiostörning och just det skyddet (patent pending) skyddar ochså emot ström tlll stiften :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336307 Dessa Klippo! Chassit är underbart men Briggs. ...
Har flera gånger låtit omöjliga Stiga och andra okörbara klippare donera sina Briggs till Klippo chassi. Har nu valt en Klippo med Honda motor. Hoppas, hoppas att detta är rätt val!

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

Göt  
#336317
JensSkoog skrev:Har fixat flera gräsklippare med samma problem, inte bara Klippo. Tändhatten är skyddad emot radiostörning och just det skyddet (patent pending) skyddar ochså emot ström tlll stiften :mrgreen:

Där fick det problemet sin lösning och jag som har svurit så in i "bubblan"(eller nåt liknande värre) :-BD :-BD ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

Fredrik Reuter  
#336321 Hej,
Ja tittar man på konstruktionen och med facit på hand så är det en ganska vansklig konstruktion. Tror det räcker med lite fukt så blir det överslag till jord och gnistan försvinner.

Skönt att få det konfirmerat Jens!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippo startar inte - Klippo startar!

Camwood  
#336339 Blir lite förvånad!!! Min Klippo (årgång 2002) startar ALLTID på första rycket!! :???: Och det efter den har stått hela vintern ELLER efter en paus för att hämta en pilsner :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).