tor 25 jan 2018, 13:24#493700
Nylen skrev:Okej..
De va illa.. då måste den fixas, är det mkt jobb att få lös impellern?
Går det att få tag i en ny/fin beggad här i sverige nånstans?
Går kanske att laga med lite plåt o svets men vore skönt att hitta en bättre beggad.
Sen ska man juh veta vilken som passar osv , kanske är samma på alla med 32" intag?
Du kan läsa mer om impellers här:
https://gilsonsnowblowers.com//snowparts3.html. Finns två storlekar, 12 tum och 10 1/2 tum, den senare bör vara den som passar i din. Nog svårt att hitta en sån här i landet och det är inte direkt billigt att få hit från USA skulle jag gissa, förutom att den kostar $195. Skall vara om du kan hitta en donatormaskin, typ en med kraschad motor men i bra skick annars.
Skära av ändarna, svetsa fast dom i rätt vinkel, och så svetsa på en förstärkning på baksidan är vad jag skulle göra.
Hursom helst så måste maskinen delas. Lossa slungan från växelhuset först och loss med remskivan. Sen är det lagret som har en excenterkrage med stoppskruv som skall lossas. Så tar man loss lagren till skruven och sen kan hela enheten tas ut ur kåpan. Impellern sitter ofta fruktansvärt hårt på axeln, skall den svetsas är det lika bra att låta den sitta kvar.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)