Inomgårdsmaskiner

Gilson 8 Hk snöslunga

160 inlägg 95441 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#631919 Spottar den olja i utblåset så instämmer jag i att det verkar vara kass kolvringar. Ryker den nycket blå oljerök?

Hur mycket olja har du förresten i? Kollat också att vevhusventilationen inte är igensatt?

Lagren är glidlagerbussningar, har dock knappast med det här att göra och är väl sällan problem med om den inte körts utan olja.

Värt en del att hålla en Gilson igång tycker jag. Hvaslungor är inte direkt toppkvalitet.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#631936 Hade inte igång den så länge, men gick inte som den skulle så jag provade att justera förgasaren, då kom ovansidan på handen upp. Och när jag vred på handen så rann det olja ner från handen, så det var ju för mycket att man inte ska bry sig. Och den ryker. Förut så spottade den från ventilationen, men inte nu sen jag fick nya styrningar.
Hur den har gått vet jag tyvärr inte. Fick den gratis som den stod. Förmodligen därför de ställde bort den. Logiken säger väl lite grann, är styrningarna slut så borde mer vara slut.
Han som hjälper mig har en likadan 8 hk, men vilket skick den är efter stått i 20 år vet ju ingen. Han har även en ny 11 hk. Kanske kan vara värt att bearbeta han på den ännu mer. För sent omsides så är det ju en Briggs och de kanske jag inte håller så högt. De som han har är ju oxå det. Det jag vill verkligen vill ha är ju själva Gilson

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#631939 Oljan är förresten upp till kanten på röret. Biltemas 5/20 syntet.
Köpte en beggad ventilation av Gilson gubben i USA, för det fanns inget mesh kvar i min. Men den där flärpen tätar inte riktigt när man suger o blåser. Den kostar 1083 spänn ny här i Sverige.
Har väl alltid tyckt att det inte är nåt riktigt bra komp i den, hade ju betydligt mer i min Canadian.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#631978 Kanten på röret, med det menar du antar jag den sneda påfyllningen där nere på vevhuset. I så fall är det rätt.

Ventilationen är huvudsaken att den inte är tät, vad gäller problemen.

Skulle nog tro att kolvringarna är slut, i synnerhet oljeskrapringen. http://www.briggsparts.se/art/kolvringssats.php

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#632038 Har inte provat att blåsa eller suga i den slangen som kommer ut i ventilationen, men finner det osannolikt att den skulle va tät. Väntar på den gubben som ska kika på den om det är värt det. Problemet med mig är väl att jag gärna fixar det, sen det 2, sen det 3, sen har man lagt ner så mycket tid o pengar så man kan ju inte sluta. Men som du säger, lite dåligt komp o spottar olja så borde det va ringen eller alla 3 förmodar det är 3. Men borde väl kanske mäta cylindern om det är ok.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#632162 Känner igen det där problemet med att laga och så laga osv ... En Gilson med växellåda är alltid värd att laga :d

Cylindern ser du hur den är på om det finns en vändkant, alltså en tydlig kant där översta kolvringen når högsta läget. Är det ingen eller mycket obetydlig kant så är cylindern bra.

Det är tre ringar ja, två vanliga och en oljeskrapring nederst. Har en 5 hk B&S på jordfräsen, som rök som om man eldade med sur torv. Bytte ringar och sen var problemet borta. Den motorn är från 1968.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#632249 Kände på om det fanns en vändkant när toppen var borta, men kände ingen och ingen annan som varit där heller. Men det är väl i de här tillfällena man blir osäker på sig själv.
Själv håller jag väl inte Briggs så högt, hade jag haft mer stål hade jag väl köpt min husky åkare med Kawasaki motor. Så gott de går. Men fortfarande bara en klippare

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#632286 Finns det ingen vändkant så är cylindern inte sliten. Har ännu aldrig känt en vändkant i en gammal B&S.

Briggs är förvisso förkrigsteknologi (före ww2 alltså). Sidventiler, usel verkningsgrad, förskräckliga avgasutsläpp. Men närmast outslitliga, frånsett just kolvringar och kanske ventilstyrningar. Självklart är en modern japansk motor med toppventiler otroligt överlägsen på många sätt.

Sättningar i ventilsätena är ett problem som finns just på 19 kubiktummarna. Sätena hamras ner i lättmetallgodset och ventilspelet försvinner. Men det var väl redan kollat i din motor,

Däremot är det inte nog inga av moderna trädgårdsmaskiner i överkomlig prisklass som spöar en gammal Gilson eller för den delen många andra maskiner från tiden före 1980. Nå, det var bara en liten utvikning från en obotlig maskinnostalgiker.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632333 Briggs har ju också lite modernare saker än WW2 😀 Min åkklippare som är 23 år har en 16 hk Vanguard-motor. Den verkar helt outslitlig och verkar lätt överleva resten av klipparen som ofta kör i gamla ängar och lite skogsvägar med för mycket gräs.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#632383 Han fräste till sätena efter fixade styrningarna. Och sen spelet. Så det ska va kanon.
Tycker amerikanarna har lite väl konstig inställning o lösning på mycket. Vill liksom inte förnya sig. Utan det är det med, dåliga verkan, utsläpp, förbrukning som stör mig. Kompisens 2 år gamla vette har stötstänger. Visst det har funkat i alla år, men det gjorde förgasare, 2-hjulsdrivet etc med.
Ska ringa han o se om han kan hjälpa mig, inte bytt ringar sen man körde moppe för hundra år sen känns det som.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Magnus al’a Götet  
#632384 Vet inte vad jag har på mitt åk. 16 hk enpetare 11 år gammal. Men är nöjd. Provade Stiga och Husky, H kändes mycket bättre, men S svängde mer. Dessutom har vi ju verkstaden med H på byn.

Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Niq  
#733605 Hej det verkar finnas en hel del kunskap om Gilson här.
Jag har hittat en Gilson st826 Snöslunga från 80talet till salu.
Vad ska man kontrollera på en sådan innan köp?
Har förstått Gilson gjorde slungor med både friktionsdrivning och med växellåda hur ser man vilken som är vilken? Saknar den med friktionsdrivning växelspak?

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#733633 Växelspak har båda typerna.

En typisk frisktionsdriven från 80-talet är femväxlad, min ser ut så här:
1635680201_121028_05.jpg


Vad jag läst är även sena 80-talets växellådsdrivna femväxlade.

Mycket mer om alla slags Gilson genom tiderna hittar du här: https://gilsonsnowblowers.com/

Framför allt här finns det en genomgång av de olika typerna: https://gilsonsnowblowers.com//snowtree.html

I Gilson registry som finns på siten kan man hitta ST-826 och den verkar ha funnits med båda systemen.

Att kolla: Förstås att motorn går jämnt och fint. Att impelleraxeln inte glappar alltså axeln från växelhuset fram till vinkelväxeln för skruvarna. Lagret är dyrt och besvärligt att byta. Att det inte är onormalt mycket glapp i rörelsen för skruvarna, då kan snäckdrevet vara slitet. Sen förstås att reglage och länkar är någorlunda i skick. Om du har möjlighet att provköra, att hjuldriften drar som den skall både framåt och bakåt.

Har du nån bild på den?

Avatar Fallback

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

Niq  
#733660 Här är lite bilder.
Har läst där men blev inte riktigt klok på hur man såg skillnad. Men kanske jag behöver läsa nogrannare.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 8 Hk snöslunga

totte  
#733672 Rätt säker på att den är en "late model friction drive", spak och länkage ser ut som på min. Funkar mycket bra. Lite svår att justera in så den går bra på ettan fram och lågväxel back men i stort sett annars en mycket duglig maskin. Ser mycket fräsch ut på bilderna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).