lör 15 jan 2011, 16:25#114584
Hmm.
Nu är jag lite osäker på modellen.
Men om du har en med 5 vxl fram, 2 bak.
Så gör du enklast som följer.
Ta bort kåpan där vevaxeln kommer ut och spännrullarna för drivning och utkastare sitter.
Denna sitter på framkant av maskinen, under den sitter ett skydd till, lossa det oxå.
Nu ser du 2 remmar, den till vänster i slungans färdriktning är till drivningen.
Ta den den från remskivan och lirka den den från spännrullen och dom 2 metallbyglarna som sitter för att hålla den lite på plats.
Ställ slungan på framkant, underlättar om du ej har så mkt i tanken, i varje fall om du är inomhus.
Lossa plåten under.
Lossa fjädern som håller drivplattan mot friktionsplattan.
Görs enklast genom att du för ett smalare spännband eller liknande "inifrån" vxl huset, dra loss fjädern.
Nu hänger drivplattan löst.
Trä av remmen från remskivan med hjälp av en skruvmejsel kan du rucka på mekanismerna till spänrullarna som sitter på var sida om skivan.
För den delen av remmen som kommer upppifrån mellan drivplattan och friktionshjulet.
Är ganska tajt, underlättar om du kan vända på remmen så in och utsida kommer mot drivplata resp friktionshjulet, isf för kanterna, är ju smalare så.
Ryck till och remmen är loss, återmontera nya remmen i omvänd ordning.
//Andreas