Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Fel pÄ diametergivare SP 561

5 inlĂ€gg 3529 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Fel pÄ diametergivare SP 561

DPN  
#786661 Hej alla kunniga! 😊

Diametergivaren började visa ca halva diametern pÄ aggregatet, efter lite funderande hittade jag i Dasa4:an ingÄngarna och kunde se att en av tvÄ givare inte Àndrade vÀrde. Bytte plats pÄ kablarna vid ingÄngsboxen (den röda) och dÄ funkade samma givaren pÄ den andra ingÄngen. BestÀllde ny givare och körde med en sÄ lÀnge, under den tiden tappade jag Àven mÀtningen pÄ den andra.. sÄ blev helt utan. Har nu bytt bÄda givarna, men bara en av dom som ger ett vÀrde. Har skiftat plats igen, och bÄda ingÄngarna funkar.. sÄ mÄste vara nÄgot med den nya givaren och eller kabel/kontakt?!

Det Àr inte pulsgivare utan potentiometrar. NÄgon som vet hur man enklast mÀter upp dom? Finns 3st kablar.

Behöver man kalibrera om mÀtningen efter att man bytt givare? Nu gör de vÀl ingen skillnad för den som inte visar ngt vÀrde, men tycker det Àr konstigt om det inte behövs dÄ det inte finns ngt noll lÀge vad jag kan se.

(Det sitter en givare pÄ varje kvistkniv)
Maskinen Àr en logset 6h

Mvh Daniel



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Fel pÄ diametergivare SP 561

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#786677 Om du ska mÀta pÄ en potentiometer utan spÀnning sÄ blir den en ohmmÀtning dÀr vi har ett fast vÀrde mellan 2 trÄdar tex 10Kohm oavsett hur du vrider den och mÀter du frÄn en av de 2 första till den tredje ska du ett stigande eller sjunkande vÀrde nÀr du vrider pÄ den mellan 0 och 10Kohm .

Är de med spĂ€nning brukar de pĂ„ mĂ„nga andra maskiner vara en fast 10V DC ut pĂ„ 2 av trĂ„darna och en stigande eller sjunkande 0-10V mĂ€tt till den 3e trĂ„den frĂ„n frĂ„n en av dom första.
Är de stigande till den ena sĂ„ Ă€r de motsvarande sjunkande till den andra

AnvÀndarvisningsbild

Re: Fel pÄ diametergivare SP 561

DPN  
#786710 Toppen, tack! precis sĂ„ var det, fast jag hade 4,8kohm i fast vĂ€rde. Hittade i samband med det en av kablarna som det var avbrott i, efter kabelbyte sĂ„ funkade det 😊

Fortfarande lite fundersam om man mÄste göra kalibrering efter givarbyte, men efter lite trixande med att justera kuggarna till Max dia nÀr aggregatet Àr fullt öppet sÄ verkar det stÀmma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel pÄ diametergivare SP 561

Tralsmo  
#786715
DPN skrev:Toppen, tack! precis sĂ„ var det, fast jag hade 4,8kohm i fast vĂ€rde. Hittade i samband med det en av kablarna som det var avbrott i, efter kabelbyte sĂ„ funkade det 😊

Fortfarande lite fundersam om man mÄste göra kalibrering efter givarbyte, men efter lite trixande med att justera kuggarna till Max dia nÀr aggregatet Àr fullt öppet sÄ verkar det stÀmma.


Nu har ja ingen erfarenhet av potensiometrar pÄ dasa 4.
Men dÀr borde finnas nÄn finjustering.
De grova fÄr man ju göra mekaniskt.

Vi har ju haft sp aggregat mot dasa men dÄ har de ju varit pulsgivare.
Dom Àr ochsÄ kopplade till den röda dosan i agg.
Den röda dosan kan vÀl hantera analoga ingÄngar om ja minns rÀtt.

Vi har kört valmet 945 Ä 960.
DÀr Àr de en elektronikbox mellan dia pottarna Ä datorn mot en nyare valmetdator.
DÀr fÄr man finjustera i kretskortet.

NĂ„n form av finjustering har du nog.
Är pottarna kopplade direkt till röda dosan sĂ„ kan du ringa spmaskiner Ă„ prata dom har koll pĂ„ de.
Om du bara fÄr tag i rÀtt person.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Fel pÄ diametergivare SP 561

DPN  
#786719 Okej, ja det borde ju göra det. Kablarna frÄn givarna gÄr direkt till boxen.

Ska kontrollmĂ€ta nĂ„gra stockar imorgon fĂ„r jag se hur vĂ€l det stĂ€mmer, annars slĂ„r jag SP en signal, dom har hittills vart vĂ€ldigt behjĂ€lpliga.. men inte pĂ„ en nyĂ„rshelg kanske 😊

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).