Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Frostpluggar som läcker!

17 inlägg 8833 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frostpluggar som läcker!

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505817 Såg i en annan tråd att fler fått samma problem. Vi har använt propylenglykol i snart 20år utan strul. Men nu på en skotare har flera av frostpluggarna rostat/ätits upp o börjat läcka! Mycket jobb att fixa! Någon som vet vad det beror på?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Frostpluggar som läcker!

skogsjan695xl  
#505822 Som jag förstått är det nått visst ämne i propylenglykolen som som reagerar på metallen i pluggarna.
H11an vi hade åt sönder spridarhylsorna eller nått därikring så det blev vatten i diesel och renovering av toppen blev resultatet.
Hörde nån röd skördare där värmeslingan i hydraultanken läckt och fått vatten i hydrauloljan.
Jd har åkt på stora motorrenoveringar med ex foderbyte m.m.
Säkert så var glykolen bättre förr för sånna här problem har ju inte varit förr.

Användarvisningsbild

Re: Frostpluggar som läcker!

mb-man  
#505834 Tycker det känns som ett svepskäl att skylla på glykolen!
Den funkar ju i de äldre maskinerna! De har nog dragit ner kvalitet och eller renlighet i motorerna m.m

Användarvisningsbild

Re: Frostpluggar som läcker!

skogsjan695xl  
#505836
mb-man skrev:Tycker det känns som ett svepskäl att skylla på glykolen!
Den funkar ju i de äldre maskinerna! De har nog dragit ner kvalitet och eller renlighet i motorerna m.m

Det kan vara så. Både JD Rottne och komatsu skyller på glykolen.
Alla dom har kommit med "ny" glykol som ska vara bra. Dock vet jag inte om den var så mycket bättre då jag har den nya "bättre" glykolen och nu har en frostplugg börjat läcka efter 3600 timmar.
Vi ger det en chans till med denna glykolen. Motorn ska sköljas kliniskt ren och ny glykol ska i. Sen ska den tydligen bytas var 2000 timme. Känns ju onödigt men slipper man problem då är det väll värt det.
Jävligt synd man inte får köra på ethylenglykol ist.

Användarvisningsbild

Re: Frostpluggar som läcker!

mb-man  
#505838
skogsjan695xl skrev:Dock vet jag inte om den var så mycket bättre då jag har den nya "bättre" glykolen och nu har en frostplugg börjat läcka efter 3600 timmar.


Det borde ju tyda på att det inte är glykolen som är problemet.

Avatar Fallback

Re: Frostpluggar som läcker!

ÅsaNisse  
#505840 Jag hade samma problem i en volvomotor som gått i Holland utan glykol. Bara rent vatten som då rostat lite här och där. Det blev sköljning och några burkar Wondarveld motorsvets och sedan etylenglykol med försvarets spec på rostskydd. Gick 10.000 timmar efter det i min ägo och hur länge sedan vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Frostpluggar som läcker!

skogsjan695xl  
#505842
mb-man skrev:
skogsjan695xl skrev:Dock vet jag inte om den var så mycket bättre då jag har den nya "bättre" glykolen och nu har en frostplugg börjat läcka efter 3600 timmar.


Det borde ju tyda på att det inte är glykolen som är problemet.

Nej precis. Men det var iof bytesintervallet på 2000 timmar som vi inte blivit informerad om.
Det är omöjligt att veta om detta hänt om vi bytt glykol.
Tiden får utvisa hur det går nu.

Användarvisningsbild

Re: Frostpluggar som läcker!

mb-man  
#505845
skogsjan695xl skrev:
mb-man skrev:
skogsjan695xl skrev:Dock vet jag inte om den var så mycket bättre då jag har den nya "bättre" glykolen och nu har en frostplugg börjat läcka efter 3600 timmar.


Det borde ju tyda på att det inte är glykolen som är problemet.

Nej precis. Men det var iof bytesintervallet på 2000 timmar som vi inte blivit informerad om.
Det är omöjligt att veta om detta hänt om vi bytt glykol.
Tiden får utvisa hur det går nu.

Något måste ha ändrats i tillverkningen av motorerna.
Tråkigt att den är maskinägaren som får stå för kostnaden! [emoji107]

Avatar Fallback

Re: Frostpluggar som läcker!

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506037 Sånt hände även förr, men ju mer "moderna" material som aluminium och ju tunnare gods desto värre lär det bli och desto viktigare blir det att byta glykolen regelbundet eftersom de korrosionshämnande tillsatserna förbrukas med tiden.

Jag minns bland annat att jag hade en läcka på en gammal Saab 900 från mitten av 80-talet för omkring 15 år sedan.
Där hade en kylvatten-anslutning i aluminium på motorblocket nere under grenröret helt korroderat igenom så att den plötsligt sprang läck under körning.
Den bilen hade antagligen gått med samma glykol i rätt många år och aluminiumbiten (som hade rejält tjockt gods från början) fick agera offeranod när tillsatserna i kylarvätskan var slut.

Jag har även för mig att Ford 5000-traktorer har liknande problem med korrosion som orsakar läckor i motorblocket.
Så problemet är definitivt inte nytt, även om 2000 timmar låter som väldigt täta bytesintervall.

Avatar Fallback

Re: Frostpluggar som läcker!

jannee  
#506050 För att undvika problemet med rost kan man också slå i 1/2 liter borrolja i kylarvattnet, nackdelen blir att man ej senare kan läsa av för hur många minusgrader vätskan klarar.
På den "gamla goda tiden" körde vi gamlingar ofta med borrolja i kylarvattnet, bl.a för att förlänga livslängden på vattenpumpen.

Användarvisningsbild

Re: Frostpluggar som läcker!

mb-man  
#506080
Anders Olsson skrev:Sånt hände även förr, men ju mer "moderna" material som aluminium och ju tunnare gods desto värre lär det bli och desto viktigare blir det att byta glykolen regelbundet eftersom de korrosionshämnande tillsatserna förbrukas med tiden.

Jag minns bland annat att jag hade en läcka på en gammal Saab 900 från mitten av 80-talet för omkring 15 år sedan.
Där hade en kylvatten-anslutning i aluminium på motorblocket nere under grenröret helt korroderat igenom så att den plötsligt sprang läck under körning.
Den bilen hade antagligen gått med samma glykol i rätt många år och aluminiumbiten (som hade rejält tjockt gods från början) fick agera offeranod när tillsatserna i kylarvätskan var slut.

Jag har även för mig att Ford 5000-traktorer har liknande problem med korrosion som orsakar läckor i motorblocket.
Så problemet är definitivt inte nytt, även om 2000 timmar låter som väldigt täta bytesintervall.

Nä det är ju lite skillnad på en bil som är 20 år och maskiner som är 2 år!
Borde inte hända på så kort tid.

Avatar Fallback

Re: Frostpluggar som läcker!

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506214 Nä, man kan verkligen tycka att grejerna borde hålla 8-10 år även om man inte byter glykolen innan det korroderar genom.

Å andra sidan har jag en känsla av att glykolen försämras mer av timmar än av år och en genomsnittlig bil går väl bara omkring 250 timmar per år, så 3600 timmar blir rätt många år hos en bilmotor.

Avatar Fallback

Re: Frostpluggar som läcker!

stone66  
#506219 Jobbade på traktorverkstad på 80-talet o alla engelska IH hade väldigt tät intervall mellan glykolbyten. O dom som inte gjorde det så gick det hål i fodrerna. Måste nästan ha varit galvanisk strömning borde inte gått så fort annars.

Användarvisningsbild

Re: Frostpluggar som läcker!

Erre  
#506282 Har hört att helst ska man köpa färdigblandad glykol eller om man blandar själv så ska det vara med destillerat vatten.

Just för att undvika partiklar i vattnet som kan skapa galvaniska strömmar.

Sant eller inte vet jag tyvärr inte.

Avatar Fallback

Re: Frostpluggar som läcker!

alfha  
#506313 Har också hört detta med destillerat vatten. Någon sa att man skulle använda det om man hade hårt vatten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).