mb-man skrev:Tycker det känns som ett svepskäl att skylla på glykolen!
Den funkar ju i de äldre maskinerna! De har nog dragit ner kvalitet och eller renlighet i motorerna m.m
skogsjan695xl skrev:Dock vet jag inte om den var så mycket bättre då jag har den nya "bättre" glykolen och nu har en frostplugg börjat läcka efter 3600 timmar.
mb-man skrev:skogsjan695xl skrev:Dock vet jag inte om den var så mycket bättre då jag har den nya "bättre" glykolen och nu har en frostplugg börjat läcka efter 3600 timmar.
Det borde ju tyda på att det inte är glykolen som är problemet.
skogsjan695xl skrev:mb-man skrev:skogsjan695xl skrev:Dock vet jag inte om den var så mycket bättre då jag har den nya "bättre" glykolen och nu har en frostplugg börjat läcka efter 3600 timmar.
Det borde ju tyda på att det inte är glykolen som är problemet.
Nej precis. Men det var iof bytesintervallet på 2000 timmar som vi inte blivit informerad om.
Det är omöjligt att veta om detta hänt om vi bytt glykol.
Tiden får utvisa hur det går nu.
Anders Olsson skrev:Sånt hände även förr, men ju mer "moderna" material som aluminium och ju tunnare gods desto värre lär det bli och desto viktigare blir det att byta glykolen regelbundet eftersom de korrosionshämnande tillsatserna förbrukas med tiden.
Jag minns bland annat att jag hade en läcka på en gammal Saab 900 från mitten av 80-talet för omkring 15 år sedan.
Där hade en kylvatten-anslutning i aluminium på motorblocket nere under grenröret helt korroderat igenom så att den plötsligt sprang läck under körning.
Den bilen hade antagligen gått med samma glykol i rätt många år och aluminiumbiten (som hade rejält tjockt gods från början) fick agera offeranod när tillsatserna i kylarvätskan var slut.
Jag har även för mig att Ford 5000-traktorer har liknande problem med korrosion som orsakar läckor i motorblocket.
Så problemet är definitivt inte nytt, även om 2000 timmar låter som väldigt täta bytesintervall.