Sida 1 av 2

Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: tis 13 sep 2016, 23:24
av kungsis
Jag funderar ibland på hur entreprenörerna har det och vilken press de lever under och samtidigt hur det påverkar skogsbruket. Det jag tänker på är hur mycket maskinerna kostar och vad det kräver av föraren för att få en bra lön. Det är ju så att de flesta jag kommit i kontakt med har nya eller näst intill nya maskiner och därmed stora skulder. Varför? Är det lathet/bekvämlighet/brist på intresse eller är kvaliten så pass dålig att de inte håller mera än några år. Är det inte rätt dåligt i så fall? Inte har det väl hänt något så pass revolutionerande sista åren, som tvingat alla att köpa nytt. Eller är det någon sorts prestige från skogsbolagen?
När jag skriver att det påverkar skogsvård, så menar jag att entreprenören pressas ju pga höga skulder att producera max och därför mindre bry sig om skötsel av skogen och att göra ett snyggt slutresultat. Eller är det bara jag som stör mig på höga stubbar, söndertrasade träd i anslutning till avverkningar, dåligt urval vid gallringar och onödigt huggna träd vid slutavverkningar.
Samtidigt så känns det ju inget roligt att veta att den som avverkar i min skog får slita arbetsveckor som är betydligt längre än önskat och därtill leva under hot om oplanerade stillestånd = stor osäkerhet finansiellt

Med vänlig hälsning
Kungsis

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: ons 14 sep 2016, 07:45
av Tosca
Det finns väl någon ekonomisk brytgräns antar jag, en ny maskin kostar mycket i lån, men å andra sidan kan en äldre maskin kosta mycket mer i reparationskostnader.
Sen sätter certifieringen krav på hur gamla maskinerna får vara, jag har för mig att de inte får vara mer än tio år för att certifieras, jag antar att det handlar om avgasreningen från motorn.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: ons 14 sep 2016, 10:38
av jannee
En entreprenör tänker i så här.
Det är bäst att köra för fullt och amortera än att stå still och reparera.
Detta gäller inte minst när du har anställt folk.
Något annorlunda ställer det sig om du är ensam och inte är bang för att SJÄLV ligga och meka ständigt och jämt :oops:
8 till 10 000 timmar sedan är allt det mesta och bästa taget. Kan visst fungera 4 till 5 000 timmar till utan större reparationer men även tvärtom och då blir det dyrt, reparera utan att maskinen stiger ett enda öre i värde :mrgreen:
Fördelen med en gammal maskin och att du själv kör den är att du INTE behöver tigga och be om att få köra för just den dåliga peng du erbjuds.
Har du däremot en ny maskin och anställt folk gäller det att ta den körning som erbjuds - du har bara inte råd att stå still.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: ons 14 sep 2016, 13:11
av Vardon
jannee skrev:En entreprenör tänker i så här.
Det är bäst att köra för fullt och amortera än att stå still och reparera.
Detta gäller inte minst när du har anställt folk.
Något annorlunda ställer det sig om du är ensam och inte är bang för att SJÄLV ligga och meka ständigt och jämt :oops:
8 till 10 000 timmar sedan är allt det mesta och bästa taget. Kan visst fungera 4 till 5 000 timmar till utan större reparationer men även tvärtom och då blir det dyrt, reparera utan att maskinen stiger ett enda öre i värde :mrgreen:
Fördelen med en gammal maskin och att du själv kör den är att du INTE behöver tigga och be om att få köra för just den dåliga peng du erbjuds.
Har du däremot en ny maskin och anställt folk gäller det att ta den körning som erbjuds - du har bara inte råd att stå still.


Och en heltid är 1 800 timmar om året ungefär. Så 10 000 = 1 800 = 5,5 år. Kör man sedan i två skift är det 2,25 år. Nu är ju inte all tid maskintid men ger en liten uppfattning om hur snabbt en ny maskin blir gammal.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: ons 14 sep 2016, 15:52
av jannee
Du måste även som entreprenör tänka på vad eller hur mycket du får när du byter maskin. Även om den rusat i väg i timantalet men ändå är ung kan du få ganska bra i inbytet. Inte värt så lite om du har full beläggning.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: ons 14 sep 2016, 17:16
av gnisten83
Endel är väl med att de har kontrakt på att köra en viss volym under viss tid för att fylla kvoter och då finns ingen tid för reparationer

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: ons 14 sep 2016, 22:14
av kungsis
gnisten83 skrev:Endel är väl med att de har kontrakt på att köra en viss volym under viss tid för att fylla kvoter och då finns ingen tid för reparationer


Jo, det är väl en sak som spelar in förstår jag. Måste ju vara bättre för bolaget att ha få som presterar fullt mot många lågpresterande. Men samtidigt blir jag förvånad, när ni skriver att de nyare maskinerna är slut efter 8tusen timmar :surp: . Inte tusan menar ni allvar? Hur kan man som entreprenör acceptera det? Det finns ju gått om exempel på äldre skogsmaskiner som rullat 30-40tusen och mera. Min vanliga billiga Fiat traktor har gått 8tusen och funkar fint och jag har en bekant som har en nyare Volvo lastmaskin som rullat 36tusen timmar utan direkt haveri. Eller menar ni att det är motorer, pumpar och slitdelar som ger sig så snabbt? Det är väl isf inget problem, då det ju inte ger direkta driftstopp utan kan bytas i förbyggande under lämpliga tillfällen.
Nej, jag förstår fortfarande inte situationen.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: ons 14 sep 2016, 22:52
av machonisti
Bolagen ställer väl villkor för att hålla entreprenörer skuldsatta, då kör dom snällt utan att gnälla.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: tor 15 sep 2016, 07:42
av Seb macahan
Tror nog inte maskinerna är slut vid 8k men det är nog upp dit som det är hyfsat problem fritt o till och med lite lägre. Sen går det nog o hålla liv i det mesta upp till 17-20 tusen timmar men då är det för många stopp o osäkra chansningar på vad som ska hålla. O byte i förebyggande syfte görs nog ibland med det är inte direkt Biltema priser på reservdelar till skogsmaskiner. Köper man nytt har man garantier och några förhoppningsvis problemfria år.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: lör 17 sep 2016, 00:19
av kungsis
Seb macahan skrev:Tror nog inte maskinerna är slut vid 8k men det är nog upp dit som det är hyfsat problem fritt o till och med lite lägre. Sen går det nog o hålla liv i det mesta upp till 17-20 tusen timmar men då är det för många stopp o osäkra chansningar på vad som ska hålla. O byte i förebyggande syfte görs nog ibland med det är inte direkt Biltema priser på reservdelar till skogsmaskiner. Köper man nytt har man garantier och några förhoppningsvis problemfria år.


Ditt inlägg påminner mig om ett reportage i dagstidningen för ett tag sedan. Där intervjuade de en bonde som (givetvis 8) ) klagade på dålig lönsamhet. På en bild syns hans nya stora JD traktor och reportern nämner även det, som ju kan uppfattas lite konstigt. Då får han förklaringen att inköpet hade gjorts så att han hade en säkerhet i vad kostnaden skulle vara under närmaste tiden. Mina tankar som då far genom huvudet var: Jovisst det stämmer väl, men var det verkligen tvunget att vara en traktor tillverkad av ett av de dyraste fabrikaten och hade det inte varit billigare att ta de tillfälliga ev. avbrotten eller kanske ännu hellre se till att den tidigare traktorn var i bra skick. För så sabla dyra är inte reservdelar att de äter upp mellanskillnaden.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: lör 17 sep 2016, 08:14
av Seb macahan
Ta du o räkna lite på det. När moderna maskiner går sönder är det sällan en bränsleslang eller ett filter som ska bytas. Delar till skogsmaskiner är dyrt, o byta en pump kan kosta lika mycket som.man kanske amortera på ett halvår på en ny maskin. Lägger man till bättre räntor, garantier och bättre maskinskadeförsäkring samt mindre driftstopp så är totalekonomin ofta bättre i nya maskiner jämfört med äldre.
Många tycks tro o likställer ofta nya maskininvesteringar med o köpa ny bil. Vilket jag menar att ja, så länge du tjänar pengar på o köra med bilen kan det mycket väl vara mer ekonomiskt fördelaktigt med en ny, ska du köra till jobbet, då kanske inte ekvationen är lika uppenbar. Det bästa hade förmodligen varit o ta bussen.
När jag köpte ny traktor för några år sedan o jämförde mot o köpa en begagnad där jag räknade med någon större reparation (100tsk) på den begagnade. Då blev total ekonomin till den nya traktorns fördel. Likaså bytte jag bil för 4år sedan. Hade en Volvo v70. Köpte en nu VW diesel. Den nya bilen betalar sig nästan bara i skillnaden på bränsleekonomi. Räknar jag sen in reparationer, garantier värdeminskning och restvärde, så hade jag aldrig haft råd o ha den gamla bilen kvar;-)
Ofta lever vi med jantelagen bakom örat hela tiden. Nytt är dyrt gammalt är betalt och billigt, men i bland måste man räkna på det.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: lör 17 sep 2016, 08:34
av Orsa
machonisti skrev:Bolagen ställer väl villkor för att hålla entreprenörer skuldsatta, då kör dom snällt utan att gnälla.


Läste tråden och hoppades få se denna fundering. Det är nog en del i det hela. Sen att man som köpare kräver nyare miljökrav på maskinerna så fort de kommer. Det vill inte ha gammalt skrot i skogen som körs av fria män.


För att klara amortering/ränta/löner måste maskinerna gå mycket och hårt. Så duktiga är köparna och Så kul är det att köra.
En skogsmaskin är ganska vek/lätt i förhållande till terräng och skotarlass. Det juckar sönder ganska snabbt. Skulle en maskin gå dygnet runt är det 8000 timmar på ett kalenderår. Dvs en maskin ruskar ca ett kalenderår sen är det byte för en del.
Det är den mest grisiga drift en maskin kan gå i. Exempelvis en typ grävmaskin är byggd tung för att göra sitt jobb en skogsmaskin lätt/vek för att göra sitt.
Många jordbrukstraktorers drift är mycket "snällare/mjukare" med mer puttrande inbakat under många timmar av sin livstid. Jordbrukstraktorer köps ju även nya av rena hobbyanvändare. Men i stort alla skogsmaskiner körs hårt för att få ekonomi.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: lör 17 sep 2016, 08:50
av Flax12
Alla typer av entreprenad företag förhandlar ju fram sina egna vilkor och väljer investeringarna efter det. Bara att välja skruva eller köra eller nånstans mittemellan. Viktigt däremot med en ekonomisk uppföljning på maskinen eller på var och en om man har fler. Att sen fatta rätt beslut i rätt tid är lika viktigt.
Har sagt det förr: "Enda garantin en maskinförsäljare kan garantera är att det går sönder"

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: lör 17 sep 2016, 09:20
av Vedproducent
Tänk om man kunde få en ny bil att gå någorlunda problemfritt i 8-10000 timmar. Motsvarar väl 60-70 tusen mil beroende på hur man kör. Är väl ytterst få bilar som går så långt utan att man gjort något med motor, växellåda, hjullager, stötdämpare och mycket mycket mer. Det med en körning under långt mycket bättre förhållanden än en skogsmaskin och ett varvtal på i snitt kanske en tredjedel av maxvarv. Så det är klart att det inte är en enkel ekvation att få en skogsmaskin att fungera problemfritt i 20-30000 timmar.

Re: Slitage/ålder skogsmaskiner

Postat: lör 17 sep 2016, 10:26
av Vardon
Sen har väl maskiner ofta ett ganska högt andrahandsvärde som påverkar med. Egentligen till nya maskiner fördel.

Problemet med reparationer är väl att det ofta händer mitt i skogen samt kan även ta tid att reparera. Innan man hittat felet, fått hem delarna och lagat kan det ta en vecka. Stillestånd kostar, har man sysselsättning för arbetaren när maskinen står still etc.

Kanske inte så vanligt i skogen men i entreprenadbranchen kan det finnas viten.

Arbetsmiljö spelar också in. Även om kanske lastindex inte blivit bättre sen gamla kockumsmaskiner så hoppas jag arbetsmiljön blivit det. Där har arbetsgivaren ett ansvar.

Men som alltid kloke Seb säger, räkna och gissa. Sen är.det ingen garanti att nya fungerar.

Dock finns det nog mycket pengar att spara genom att göra kloka beslut och köpa rätt grejer som är hållbara men ändå inte betala för mycket för lack och dekaler.