lör 17 sep 2016, 08:14#407892
Ta du o räkna lite på det. När moderna maskiner går sönder är det sällan en bränsleslang eller ett filter som ska bytas. Delar till skogsmaskiner är dyrt, o byta en pump kan kosta lika mycket som.man kanske amortera på ett halvår på en ny maskin. Lägger man till bättre räntor, garantier och bättre maskinskadeförsäkring samt mindre driftstopp så är totalekonomin ofta bättre i nya maskiner jämfört med äldre.
Många tycks tro o likställer ofta nya maskininvesteringar med o köpa ny bil. Vilket jag menar att ja, så länge du tjänar pengar på o köra med bilen kan det mycket väl vara mer ekonomiskt fördelaktigt med en ny, ska du köra till jobbet, då kanske inte ekvationen är lika uppenbar. Det bästa hade förmodligen varit o ta bussen.
När jag köpte ny traktor för några år sedan o jämförde mot o köpa en begagnad där jag räknade med någon större reparation (100tsk) på den begagnade. Då blev total ekonomin till den nya traktorns fördel. Likaså bytte jag bil för 4år sedan. Hade en Volvo v70. Köpte en nu VW diesel. Den nya bilen betalar sig nästan bara i skillnaden på bränsleekonomi. Räknar jag sen in reparationer, garantier värdeminskning och restvärde, så hade jag aldrig haft råd o ha den gamla bilen kvar;-)
Ofta lever vi med jantelagen bakom örat hela tiden. Nytt är dyrt gammalt är betalt och billigt, men i bland måste man räkna på det.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem