Admin-tillägg skrev:Länk till pressrelease från Green Wood Supply: http://www.elmia.se/sv/wood/For-press/V ... mid=766633
Med bakgrund av det kommande Elmia wood, så hittade jag detta klipp.
Själv tycker jag denna idén är väl inte konstig, kortare ledtider och mindre kapitalbindning. Fine so far. Men praktiskt? Hur ser avläggen ut och var i kedjan sorteras virket? Att lasta på lastbärare i skogen har väl testas förr med standardlängder?
Hur mycket lastas på en trave på kranlastbil fram och på släp? Är det lika på bilen som på släpet? Skulle det krävas större avverkningsmaskiner för att klara av en lastbärare som duger till lastbärare på en virkesbil? Det bör ju innebära att lastindex blir högre för vidaretransporten med det nya systemet än med kranbil och gruppbilar/separatlastare för att det ska fungera?
Virket skall sorteras nån gång och ju tidigare i ledet desto bättre. Så var i ledet skall virket sorteras? Industrin? Det lär ju inte minska bränsleförbrukningen utan öka transporterna mellan industrierna och den minskade bränsleförbrukningen ökar ju med ökad hantering vid transport till andra industrier. Detta verkar förutsätta att allt virke inom en region går till få biokombinat där hela råvaran förädlas, utan fler destinationer. Skulle utvecklingen bli så med få och stora industrier så blir ju även transporterna längre från skogen till industrin vilket i sin tur då ökar behovet av virkestransporter som har bra lastindex. Vad tror ni en sådan här virkesbil skulle tänkas ha för lastindex?
Själv ser jag bara problem med detta, men det är sån jag är. Hur som helst så är det intressant med andra synpunkter på saken.