Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Minibrunett 678, renoveringsfrågor

79 inlägg 91872 visningar 22 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

AKKAMAAN  
#791922Kompisens grip ser ut att vara Hultdins
Din egen grip är annorlunda
1675948723_mini_678_grip_hultdins_cranab.jpg

Skogsband från Olofsfors
Användarvisningsbild

Tuuben  
#791969Tack så mycket! Verkar vara en cranab grip. Den är gul inuti rören. Visste inte att dom varit gula tidigare 😃

Användarvisningsbild

Anton pettersson  
#915002Någon vänlig själ som har en sprängskiss på ventilbordet på mini brunett 678? Och vad anledningen till att stickkolven bara går åt ett håll medan de andra funktionerna funkar som vanligt? Anledning till detta kontiga fenomen tror jag är att jag löft aggregatet med traverse med flytläge i och tändning på. Skulle uppskatta svar

AKKAMAAN  
Anton pettersson skrev:Någon vänlig själ som har en sprängskiss på ventilbordet på mini brunett 678?

Det finns några olika dokument tillgängliga på nätet.Jag antar att din maskin har en Monsun&Tison HV07 riktningsventil.
Den här länken är till ett dokument från början av 1980-taletLÄNK
HV07reservdelslista från samma årtal LÄNK

Den här länken är till en produktbeskrivning på samma produkt, men med en utvecklad ventil från 1998. Monsun&Tison har vid det här laget fått namnet. VOAC. LÄNK

(Ventilen ersattes senare med ventilen P70 när Parker blev huvudägare LÄNK)
Och vad anledningen till att stickkolven bara går åt ett håll medan de andra funktionerna funkar som vanligt?

Åt vilket håll går kolven för stickan? Ut eller in?
Om kolven bara går ut så kan det vara så att kolven lossnat från kolvstången

Anledning till detta kontiga fenomen tror jag är att jag löft aggregatet med traverse med flytläge i och tändning på.

Aggregatet? Menar du kranarm med grip?
Tvivlarpå att flytläget för kransväng skulle kunna påverka stickan

Behöver mera "kött på benen" dvs information för att kunna göra ett relevant antagande

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).