Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
John Deere Skördare 8WD (1270E)
sön 12 aug 2012, 10:40#183079Hei, noen som har hørt eller vet noe mer om dette? Takker for svar

mån 01 okt 2012, 22:26#188399Vi byttet fra en 1270D til en Ergo 8wd i vår, å de viste seg å være den mest lønnsomme handelen noensinne! Vi jobber i mye steinente og bratt terreng, på møre traktene i Norge.
ei så vanvitti stødig maskin skal du lete lenge etter, kommer aldri til å gå tilbake til 6 juling! klatrer mye bedre, flyter bedre i blauta. Men så handler det ikke om å kjøre der det er bløtest, eller brattest. det handler om hvor mye energi du bruker på å komme deg dit! min erfaring er ivertfall at man sparer mye maskin på å ha et hjulsett til.
ei så vanvitti stødig maskin skal du lete lenge etter, kommer aldri til å gå tilbake til 6 juling! klatrer mye bedre, flyter bedre i blauta. Men så handler det ikke om å kjøre der det er bløtest, eller brattest. det handler om hvor mye energi du bruker på å komme deg dit! min erfaring er ivertfall at man sparer mye maskin på å ha et hjulsett til.
mån 10 jun 2013, 13:41#228237http://www.deere.fi/wps/dcom/fi_FI/indu ... eeler.page?
Samlar på grönt skrot,ja och lite rött oxå....
tis 11 jun 2013, 21:32#228347Och hur verkade det?
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
The problem is not the problem, the problem is your attitude about the problem.
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
ons 12 jun 2013, 17:06#228379
Det är så skönt att inte göra någonting... och få vila ut efteråt!
-Captain Jack Sparrow
-Captain Jack Sparrow
tor 13 jun 2013, 20:32#228482Har provkört 1270E 8WD idag, gick riktigt jäkla fint, stark snabb i kran och agg, fruktansvärt stadig med band runt om, bilder kommer senare.
Liljemark Skogsavverkning
Riktiga män kör utan tändstift
tor 13 jun 2013, 22:06#228494
Har du kört 6wd 1270e och tycker det är stor skillnad mellan dom ?
skogsjan695xl skrev:Har provkört 1270E 8WD idag, gick riktigt jäkla fint, stark snabb i kran och agg, fruktansvärt stadig med band runt om, bilder kommer senare.
/ Markus
fre 14 jun 2013, 17:41#228541
Nej det har jag inte. Men däremot pendomaster kan svara på det.
zeaflower skrev:skogsjan695xl skrev:Har provkört 1270E 8WD idag, gick riktigt jäkla fint, stark snabb i kran och agg, fruktansvärt stadig med band runt om, bilder kommer senare.
Nej det har jag inte. Men däremot pendomaster kan svara på det.
Liljemark Skogsavverkning
fre 14 jun 2013, 21:38#228576Jag har kört 6wd 1270e & 6wd 1270e IT4, det är med mitt körsätt stor skillnad på dom maskinerna. Ett ganska stort kliv till IT4:ans fördel.
När jag fick frågan om jag ville testa åttahjulingen var jag ganska skeptisk, åttahjul det är bra om det är blött, men i branterna är nog en sexhjuling att föredra. Det var vad jag trodde.
1270e8 är en helt annan grej det är inte ett kliv mellan den och en vanlig, isåfall ett sjumila!
Tyngre maskin 24,5ton utan vätska, högre dragkraft 200kn Mer kraft 190kW , högre markfrigång c:a 5cm. Bättre sikt bakåt då boggiehjulen är lägre. Åtkomsten på motordelen är också bättre,servicevänligare! Customiserad boggiebalansering! För bättre klättring.
Körkänslan är: extremt stadig vid upparbetning, främsta orsaken är nog vikten och mindre svikt i både däck och mark med boggie, jämfört med min vätskefyllda 1470d så känns den här stadigare om man går brant uppför när mycket av vikten hamnar på bakhjulen. Även utför så ger den tyngre motordelen fördelar!
Men det finns nackdelar också, det är ju inte så roligt å behöva rulla ner virket åt skotaren
När jag fick frågan om jag ville testa åttahjulingen var jag ganska skeptisk, åttahjul det är bra om det är blött, men i branterna är nog en sexhjuling att föredra. Det var vad jag trodde.
1270e8 är en helt annan grej det är inte ett kliv mellan den och en vanlig, isåfall ett sjumila!
Tyngre maskin 24,5ton utan vätska, högre dragkraft 200kn Mer kraft 190kW , högre markfrigång c:a 5cm. Bättre sikt bakåt då boggiehjulen är lägre. Åtkomsten på motordelen är också bättre,servicevänligare! Customiserad boggiebalansering! För bättre klättring.
Körkänslan är: extremt stadig vid upparbetning, främsta orsaken är nog vikten och mindre svikt i både däck och mark med boggie, jämfört med min vätskefyllda 1470d så känns den här stadigare om man går brant uppför när mycket av vikten hamnar på bakhjulen. Även utför så ger den tyngre motordelen fördelar!
Men det finns nackdelar också, det är ju inte så roligt å behöva rulla ner virket åt skotaren
Senast redigerad av pendomaster lör 15 jun 2013, 00:07, redigerad totalt 1 gång.
fre 14 jun 2013, 22:16#228583Ca 5 cm högre frigång, lite skillnad 
It4:an har fungerat utmärkt för mig, kört snart 1500 timmar själv på min, dock 6wd då jd inte kunde sälja deras 8-hjuliga, får bli nästa gång. Dock är stabiliteten ett klart steg framåt med 8 hjul och den viktökning den fått. Prisskillnaden är ju också överkomlig, dock inte lika smidig så det är ju inget självklart alternativ för alla.

It4:an har fungerat utmärkt för mig, kört snart 1500 timmar själv på min, dock 6wd då jd inte kunde sälja deras 8-hjuliga, får bli nästa gång. Dock är stabiliteten ett klart steg framåt med 8 hjul och den viktökning den fått. Prisskillnaden är ju också överkomlig, dock inte lika smidig så det är ju inget självklart alternativ för alla.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).