Skogsmässor

FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

29 inlägg 20990 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#498274 I år blir det som bekant ingen Noliamässa då det togs ett beslut om att den istället ska gå nästa år, 2019. Den största skogsmässan i Norden blir i år FinnMetko i finska Jämsänkoski. Eftersom flera av de världsledande tillverkarna av CTL-maskiner (T ex Ponsse & John Deere) har sin verksamhet i Finland och Finland är en av de större CTL-marknaderna i världen så är den här mässan en viktig nyhetsmässa. För er som är intresserade av att se vad som kommer från tillverkarna så är den här mässan därför väl värd ett besök.

Vi på Skogsforum planerar att åka dit för att bevaka vad som kommer och vi tänker också försöka ordna någon träffpunkt där för våra finska medlemmar (eller medlemmar som åker dit från Sverige, Norge eller Danmark också för den delen).

Vi kan ju använda den här tråden för att diskutera och presentera nyheter som vi tror eller vet kommer att visas på mässan. Jag börjar med en lågoddsare: Premiärvisning av John Deeres minsta skotare i G-utförande. Enligt uppgift ska det komma (minst) två nya skotare och frågan är väl då vad de kommer att heta? 810G, 910G och/eller 1010G? Vad tror ni?

En annan intressant nyhet som jag hoppas vi får veta mer om är resultatet av Sampos köp av Logman. Enligt pressuttalande som florerat tidigare så ska Sampo inte fortsätta tillverka de gamla Logman-maskinerna men det finns olika bud om detta. Logman hade t ex nya maskiner framtagna just innan konkursen så det skulle ju förvåna om det inte kommer att dyka upp. Hursomhelst så verkar det som om Sampo ska komma med fler skotare i större storlekar och fler skördarmodeller. Återstår att se om de kommer att presenteras på årets Metko men det är känns ju som ett givet tillfälle.

Fyll på här i tråden ni som har insikt i vad som kommer framöver. Framför allt hoppas jag att vi kan få lite bra "inside" från våra finska medlemmar och vänner :-bd



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#498299 Här är adressen till FinnMetkos sajt för er som är intresserade.

Det mesta är på finska men det finns en hel del info på engelska. De flesta svenska tillverkarna av skogsmaskiner och skogsteknik brukar vara med som utställare och mässan brukar besökas av 25-30 000 personer under de tre dagarna.

En intressant sak är att mässan innehåller både skogsmaskiner och entreprenadmaskiner. Det finns en speciell enreprenaddel i en stor grusgrop på området där de flesta större leverantörer av anläggningsmaskiner huserar. Anledningen till den här mixen är att arrangören, Koneyrrittäjä, är branschorganisation för både skogs- torv och anläggningsentreprenörer.

https://www.finnmetko.fi

   TS
Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#522820 På torsdag öppnar årets FinnMetko-mässa i Finland. Det bubblas mycket nu om nya maskiner och andra nyheter. Ponsse släppte ju sina grejer redan förra veckan. Bl a Ponsse Bison, ny 16-tons skotare från Ponsse med ny steglös transmission 0-20 km/h, och kran med kranspetsstyrning (Active crane) samt Skördaren Ponsse Cobra återuppstår 2018.

Sampo kommer enligt uppgift med flera modeller. Bl a Sampo HR88 - ny större 8WD skördare från Sampo-Rosenlew och större skotare. Kesla sägs ha många nyheter på gång och det ryktas om både större vagnar och utvecklad drivning. John Deere kommer givetvis att visa upp sina senaste skotare i G-serien, JD 910G och 1010G. Frågan är vad som mer kommer på mässan. Om t ex Komatsu har något på gång?

I Finland finns många små men intressanta tillverkare och innovatörer. Ett sådant företag är Fomatec som tillverkar en ny typ av kapsvärd samt en länktillsats till skogsband för ökad bärighet.

Skogsforum kommer att bevaka Metko och återkommer med text, bilder och video på det vi hittar i nyhetsväg. Precis som här i Sverige är det drag i skogen även i Finland. Virkesförbrukningen är i stigande och med allt dyrare importvirkespriser så finns starka drivkrafter för att öka den finska avverkningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#522835 Jag hoppas att jd visar en större kran till 1910, den gamla har hängt med för länge och hör inte hemma på en storskotare,
Kanske kommer en 2110 för att vara lite värre än alla andra som växt förbi

Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Fredrik Reuter  
#522956 Här kommer en liten gissa fabrik-och-lull-lull bild från FinnMetko. Mässan startar först imorgon och vi kommer rapportera löpande.

Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

JohannesG  
#522960 Keslas nya vagn är min gissning.

Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#522973 Kanske inte helt ny maskin...men första gången jag såg den live i alla fall. Jarcrac Magnapro. Det finns mer info tråden Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare
Jag ska försöka få fram mer teknisk spec (och pris) i morgon

Här en kort video:

   TS
Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#522976 Den här vagnen från Palms ser rejäl ut. Kan vara en 12-tonsvagn eller större? Ramen ser ut som en skotarram och vi återkommer med teknisk info imorgon när vi fått fram mer fakta. Är föresten den här vagnen som Fredrik la ut bild på i tråden Fredrik Reuter - FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Palms vagnar kommer förresten att finnas med på Gallringsdagarna 2018 i Nordfarms monter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#522978 John Deere markerar sin finska hemvist gentemot de finska kunderna. Den här symbolen får användas av företag som tillverkar sina produkter i Finland och att minst 50% av ingående material kommer från Finland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Fredrik Reuter  
#522995 Denna sprang vi på idag.
Någon som har koll på skapelsen?

Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

stegmaster  
#523003 Det där måste vara "Harvester made by Totte". :lol: :lol:
Sorry totte, det var absolut inget illa ment, bara att det kunna likna en skapelse jag tror du skulle kunne göra som lågbudget. :-bd

Alvorligt, sto det inget på den, någon plakat eller nånting???

Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Fredrik Reuter  
#523005 Hehe, nej de meckade med den i utkanten av en slinga. Ska kolla mer imorrn!

Avatar Fallback

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523009
1535568682_20180829_170516.jpg
Finns lite olika uppfattning om Low Impact Logging \:d/
Vi har ingen nyhet men ni är alltid välkomna @fredrik och @torbjörn.
Ps, vi står nära en tillverkare av gula maskiner:-)

Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

totte  
#523017
stegmaster skrev:Det där måste vara "Harvester made by Totte".
Sorry totte, det var absolut inget illa ment, bara att det kunna likna en skapelse jag tror du skulle kunne göra som lågbudget.


:lol: :lol: :lol: :-bd

Användarvisningsbild

Re: FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

plax  
#523032 Har ni någon egen träffpunkt? Kommer på besök imorgon och det skulle vara trevligt att träffa er också "in real life"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).