Skogsmässor

planka in på elmia wood

105 inlägg 33713 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

bjed0001  
#457750
jannee skrev:De flesta som idag är pensionärer har varit med om att BYGGA upp Sverige och det överflöd (välstånd) som dessa pensionärer byggt upp är det som dagens unga och medelålders drar nytta av.


Lite för att provocera men ändå...
Det är ju pensionärerna som sitter på de ekonomiska tillgångarna. Så man kan ju också säga de äldre har skott sig på vinsterna från mekaniseringen på ett sätt som dagens unga förmodligen aldrig kommer att få möjlighet att göra. Så det kanske är 40-talisterna som har haft det väl förspänt kontra dagens unga, låg arbetslöshet när de var unga, hög tillväxt, billiga bostäder osv.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Inkomster-och-inkomstfordelning/Hushallens-tillgangar-och-skulder/83216/83223/Behallare-for-Press/Formogenhetsstatistik-2007/

Elmia
Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

ForestOps  
#457756
jannee skrev:Är inte alla pensionärer som har det så fett. De flesta som idag är pensionärer har varit med om att BYGGA upp Sverige och det överflöd (välstånd) som dessa pensionärer byggt upp är det som dagens unga och medelålders drar nytta av.
Om eller när någon har biljetter i övermått är det väl helt ok om han/hon delar med sig eller?
För övrigt måste det väl vara helt fritt att ställa frågan utan att någon ska behöva ta illa upp.
Tycker nog att filijox bör komma med en ursäkt.
För övrigt är det hur enkelt som helst att planka in på Elmia Wood om man nu verkligen det vill, men det var nog inte det alternativet som TS frågade om utan konsten att komma över någon/några gratisbiljetter.
För övrigt kan jag BJUDA personer som hjälpt mig i skogen och göra avdrag för dessa kostnader - både resa och inträde, vilket många gör.


jo det var faktiskt planknings alternativet jag tännkte på i första hand!

   TS
Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

tallen100  
#457793
jörgent skrev:
jannee skrev:Är inte alla pensionärer som har det så fett. De flesta som idag är pensionärer har varit med om att BYGGA upp Sverige och det överflöd (välstånd) som dessa pensionärer byggt upp är det som dagens unga och medelålders drar nytta av.
Om eller när någon har biljetter i övermått är det väl helt ok om han/hon delar med sig eller?
För övrigt måste det väl vara helt fritt att ställa frågan utan att någon ska behöva ta illa upp.
Tycker nog att filijox bör komma med en ursäkt.
För övrigt är det hur enkelt som helst att planka in på Elmia Wood om man nu verkligen det vill, men det var nog inte det alternativet som TS frågade om utan konsten att komma över någon/några gratisbiljetter.
För övrigt kan jag BJUDA personer som hjälpt mig i skogen och göra avdrag för dessa kostnader - både resa och inträde, vilket många gör.

jag säger som jag sa till min svärfar då han klagade på pensionen: Om du inte hade jobbat svart i alla år hade du haft bättre pension...
int blidde han glad int, - men han klagade aldrig mer

Inte ovanligt med pensioner på under tio tusen för folk som arbetat ett helt liv och haft en hyfsat normal lön, och bättre lär det knappast bli.
Alla kan faktiskt inte bli/vara högavlönade direktörer eller riksdagsmän...

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

svampbob  
#457798 Jag skulle vilja säga att det peversa skattesystemet som vi fick på 70-talet var en vattendelare ifråga om hur man förhöll sig till det. Vissa såg att det inte blev något kvar efter skatt och jobbade istället väldigt mycket svart andra såg istället de höga marginalskatterna och den fulla avdragsrätten för räntor och köpte istället skog och fastigheter och nolltaxerade.
I min lilla värld kan jag se att de som utnyttjade det perversa systemet har det mycket bättre nu än de som försökte runda det med svartjobb.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457799
Bild


Vi har det rätt så bra i Sverige trots allt.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457800
Bild


Men man önskade ju sig en bättre placering

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457802 http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/
Det finns hur mkt som helst att läsa om man är intresserad.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457824
Slurfi skrev:
Bild


Men man önskade ju sig en bättre placering

Född fri, men beskattad till döds. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Andreas99  
#457828 Född på ett skattefinansierat bb, gått på ett dagis som staten stötar, fått en skolgång och utbildning betald med skattepengar, sprungit hos tandläkaren utan att behöva betala, blivit opererad för små pengar och nu betalar jag tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457829
Andreas99 skrev:Född på ett skattefinansierat bb, gått på ett dagis som staten stötar, fått en skolgång och utbildning betald med skattepengar, sprungit hos tandläkaren utan att behöva betala, blivit opererad för små pengar och nu betalar jag tillbaka.

Precis som i de flesta andra jämförbara länder alltså

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

ForestOps  
#457830
Andreas99 skrev:Född på ett skattefinansierat bb, gått på ett dagis som staten stötar, fått en skolgång och utbildning betald med skattepengar, sprungit hos tandläkaren utan att behöva betala, blivit opererad för små pengar och nu betalar jag tillbaka.


och det kommer kosta dig 60% av din lön hela ditt liv. Skatt är stöld så enkelt är det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Andreas99  
#457832 Kommer förhoppningsvis leva längre än jag jobbar och då får jag tillbaka igen. Kan kanske till och med betala inträdet på det jag vill gå på med de pengarna.

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

skogaliten  
#457833
Slurfi skrev:
Bild


Men man önskade ju sig en bättre placering


Nu orkar jag inte gå igenom hela skattesystemet, men det finns inga anställda löntagare i Sverige som når upp till 60 procents marginalskatt. Jag har för mig att den högsta möjliga skattesatsen efter jobbskatteavdrag blir 34 procent.

Det kan finnas några enstaka ägare till vissa former av bolag, som, om man räknar ihop skatt på inkomster, och skatt på kapital, eventuellt kan maxa en sådan marginaleffekt

Ekonomifakta ägs och ges ut av svenskt näringsliv, som är en lobbyorganisation för företagare. Absolut inget fel med en sådan intresseorganisation, men vad gäller skatter, så vill organisationen helst att sådana ska vara icke-existerande, i synnerhet för dess medlemmar.
Det får man gärna tycka om man vill, men det blir lite svårt att driva ett modernt samhälle med välfärd av alla slag, lite försvar, kollektiva nyttigheter som vägar m.m., utan att både företagare och löntagare faktiskt bidrar...

Användarvisningsbild

Re: planka in på elmia wood

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457834
skogaliten skrev:
Slurfi skrev:
Bild


Men man önskade ju sig en bättre placering


Nu orkar jag inte gå igenom hela skattesystemet, men det finns inga anställda löntagare i Sverige som når upp till 60 procents marginalskatt. Jag har för mig att den högsta möjliga skattesatsen efter jobbskatteavdrag blir 34 procent.

Det kan finnas några enstaka ägare till vissa former av bolag, som, om man räknar ihop skatt på inkomster, och skatt på kapital, eventuellt kan maxa en sådan marginaleffekt

Ekonomifakta ägs och ges ut av svenskt näringsliv, som är en lobbyorganisation för företagare. Absolut inget fel med en sådan intresseorganisation, men vad gäller skatter, så vill organisationen helst att sådana ska vara icke-existerande, i synnerhet för dess medlemmar.
Det får man gärna tycka om man vill, men det blir lite svårt att driva ett modernt samhälle med välfärd av alla slag, lite försvar, kollektiva nyttigheter som vägar m.m., utan att både företagare och löntagare faktiskt bidrar...

Svårt att driva välfärd utan den ofantliga sektorn, säger du. Ty det är ju det svarta hålet som skattepengarna, momsen, alla miljöskatter och, inte minst, alla arbetsgivaravgifter och egenavgifter hamnar i.

Å i den ofantliga sektorn finns det stora möjligheter att spara in surt förvärvade pengar till gagn för både samhälle och medborgare, ty mycket pengar går tyvärr till onödiga saker, samtidigt som många nyttiga saker får stryka på foten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: planka in på elmia wood

jannee  
#457835 Svenska privatpersoner är med sina löneskatter alltså relativt sett överbeskattade i den svenska ekonomin. Man är helt enkelt Sveriges primära mjölkko.

Det kanske inte är så konstigt att det är si och så med solidariteten hos svenska folket. Trots allt betalar man redan rejält med pengar varje månad till stat och kommun och 51.34% av lönekostnaden går redan till solidaritet. Och ju högre lön, desto mer solidaritet betalar du, både procentuellt och även nominellt i faktiska pengar. Eller som en del på vänsterkanten kallar det orättvist att en del tjänar pengar.
En person med 25 000:- SEK i bruttolön står alltså för skatteinbetalningar om 0.3142*25000+5656+(25000-5656-(25000-5656)/1.21)=16 868.22 eller 16 868.22/(1.3142*25000)=0.5134 eller 51.34% av sin lönekostnad. Har man högre inkomster stiger förstås dessa 51.34% i takt med att marginalbeskattningen ger successivt större effekter till man dessutom når statlig skatt, då beskattningen tar ett hopp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).