På forumet finns säkert många med en stor erfarenhet av Valmet 901 skördare. Jag undrar nu hur dom är med tanke på dagligt underhåll och service.
Jag använder gammal lantbrukstraktor i skogen och har från och till funderat på att förnya ekipaget med lite nyare traktor och kran till vilken man skulle kunna tänka sig använda en lättare klipp. Jag är självverksam men är inte alls främmande för att köra lite åt andra också, vilket blir ett måste eftersom egen skog inte räcker för att räkna hem dyrare maskiner. Har lite börjat överge nyare traktor + bättre kran linjen eftersom priset lätt rusar iväg.
Nu börjar man ju få tex 901:or under 200.000 följdfrågan lyder då om dom är nåt att ha? Blir dom väldigt dyra i underhåll? Hur är dom att flytta kortare sträckor på väg? Jag kan tillägga att jag skruvar hellre än bra
Är 901:an svår att lära sig? Har provkört en för länge sedan under skogsutbildningen då kändes det krångligt men det har ju blivit en hel del maskinkörning sen dess, grävare, kranar mm.
Några kloka råd emottages med stor tacksamhet.....