Sida 1 av 1

Valmet 911.1 fördelningslåda överfyller!

Postat: tor 09 jan 2025, 20:07
av Clas1113
Ny här på forumet!
Håller på att driftsätta en 911.1 -00 som inte varit igång på länge.
Den överfyller fördelningslådan.
Nu till frågan: misstänker hög/låg cylindern.
Är det vid hög alt lågväxel kolven läcker?
Tänkte köra ett tag för att ringa in felet.
Oljan kan ju även komma från åkmotorn.

Vad tror ni?
/ Clas

Re: Valmet 911.1 fördelningslåda överfyller!

Postat: fre 10 jan 2025, 23:16
av skogsjan695xl
Det är ju troliga fel båda felen. Ska inte svära på det hur detta funkar. Men jag tror bara det är tryck till kolven när du har i högväxel. Sen är lågväxel fjäderbelastat för att inte ligga med tryck konstant. Lika så har jag för mig allhjulsdriften är oxå som du har i lådan å.

Re: Valmet 911.1 fördelningslåda överfyller!

Postat: lör 11 jan 2025, 13:34
av JoTh
skogsjan695xl skrev:Det är ju troliga fel båda felen. Ska inte svära på det hur detta funkar. Men jag tror bara det är tryck till kolven när du har i högväxel. Sen är lågväxel fjäderbelastat för att inte ligga med tryck konstant. Lika så har jag för mig allhjulsdriften är oxå som du har i lådan å.


Allhjulsdrift är enkelverkande hydrauliskt på högväxel, kompletterad med fjäder till lågväxel i andra riktningen.
Så den går att plugga bort tillfälligt.

Hög / Låg är hydraulisk i bägge riktningarna.

Men det mest långvariga åtgärden om det blivit fel på den ena kolvens tätningar, är att renovera bägge samtidigt.
Om maskinen har några år på nacken.
Sen återstår naturligtvis risken att det är p- box på transmissonsmotorn,
men det är inte lika vanligt fel.