Demontera tryckluftssystem ÖSA 250
Postat: tor 15 aug 2024, 20:54
Hej, jag har en ÖSA 250 Eva skördare från 1985 med tryckluftsutrustning.
Jag känner att jag inte har användning för det, och att det mest snurrar runt i onödan och drar diesel.
Jag har därför funderat på att demontera det helt, men eftersom det är så sammanbyggt med motorn så undrar jag hur det skall se ut på en motor som saknar tryckluftsutrustning.
Är det någon som har bättre koll än mig på vad de olika anslutningarna gör?
Enligt manualen skall kompressorn vara vätskekyld.
A: Verkar gå till insugs grenröret, antar att det är här kompressorn hämtar sin luft.
D: Verkar vara där tryckluften går ut från kompressorn.
B & C Misstänker jag går till kylvätskan, skall man ansluta en slang mellan dessa två om man tar bort kompressorn, eller hur skall det se ut?
E: Något oljerör som ansluts mot motorn, misstänker att det är någon typ av smörjning av kompressorn.
F: Foten, hur är det med denna, är den solid och tät, eller ihålig så att det går typ olja genom foten?
Ett annat alternativ är kanske att lämna kvar allting och bara demontera kopplingen som driver kompressorn,
men jag tror det vore skönare att ta bort det så blir det mer plats och enklare att meka kring motorn...
Vore toppen om någon vet lite mer än mig 😎
Jag känner att jag inte har användning för det, och att det mest snurrar runt i onödan och drar diesel.
Jag har därför funderat på att demontera det helt, men eftersom det är så sammanbyggt med motorn så undrar jag hur det skall se ut på en motor som saknar tryckluftsutrustning.
Är det någon som har bättre koll än mig på vad de olika anslutningarna gör?
Enligt manualen skall kompressorn vara vätskekyld.
A: Verkar gå till insugs grenröret, antar att det är här kompressorn hämtar sin luft.
D: Verkar vara där tryckluften går ut från kompressorn.
B & C Misstänker jag går till kylvätskan, skall man ansluta en slang mellan dessa två om man tar bort kompressorn, eller hur skall det se ut?
E: Något oljerör som ansluts mot motorn, misstänker att det är någon typ av smörjning av kompressorn.
F: Foten, hur är det med denna, är den solid och tät, eller ihålig så att det går typ olja genom foten?
Ett annat alternativ är kanske att lämna kvar allting och bara demontera kopplingen som driver kompressorn,
men jag tror det vore skönare att ta bort det så blir det mer plats och enklare att meka kring motorn...
Vore toppen om någon vet lite mer än mig 😎