SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Eco Logs nya 590G-skördare i avverkning (video)

5 inlägg 6162 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eco Logs nya 590G-skördare i avverkning (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#833807 Dagens utveckling när det gäller stora skördare sker sällan i spektakulära och braskande steg. I stället handlar det om att hela tiden jobba med en målmedveten förbättring av detaljer och prestanda. Lite bättre kapacitet i hydrauliken, lite starkare kran, bättre aggregat, bättre styrsystem och en bättre förarmiljö i hytten. Skogsmaskintillverkaren Eco Log Forestry i Söderhamn utgör inget undantag från denna utvecklingsmodell när man nu släpper sin nya skördare i G-serien. Maskinen lanserades och premiärvisades på Solvallamässan i fjol. Det som väckte mest uppmärksamhet av allt var G-seriens nya hytt.

1708607791_hytt-solvalla.jpeg


Pendelarmarna må finnas kvar från Skogsjan-tiden men sedan dess har maskinerna fått helt andra och effektivare motorer, hydraulsystem, styrsystem, kranar, aggregat och förarmiljöer. Nu tar Eco Log nästa steg i utvecklingen genom att lansera de nya skördarna i Eco Logs G-serie. Vi har besökt prototypen som rullat en tid i Hälsingeskogarna och vi har pratat med testpiloten Emil Perjans som spakar en Eco Log 590G med EL661-aggregat.

1708607650_ecolog_590g-avverkning.jpg


Helt ny hytt och nytt styrsystem på G-serien
Eco Log-skördarna i G-serien kommer med en helt ny hytt och en helt ny skördardator. Eller styrsystem som det kallas på skogsmaskinspråk. Det nya styrsystemet NexSci innehåller både maskin- och apteringsdator. De första nyheterna i nya G-serien smyglanserades redan under fjolåret i de sista F-modellerna som en ”version F2” med bland annat ny bakhjulstransmission med variabla hjulmotorer. Den ger enligt Eco Log 10-15% högre dragkraft och möjlighet att styra varje hjul individuellt i en effektiv antispinn-funktion. Den mest påtagliga förändringen med nya G-serien är skördarnas nya hytt som ger lite mer utrymme än i F-versionen och en rejäl uppdatering av förarmiljön i övrigt. Eco Log har jobbat intensivt med utvecklingen av hytten och den visades för första gången på skogsmässan Swedish Forestry Expo på Solvalla i fjol.

1708607791_ecolog_nexsci.jpg


Hyttens design är mycket ren med stora rutor, släta paneler, få knappar och reglage. Allt är koncentrerat till spakarna/paletterna i stolen och till styrsystemet NexSci:s stora skärm. Här finns allt som har med maskinstyrning och aptering samlat och gränssnittet har gjorts enkelt och intuitivt. Vill man justera kranfunktionerna så tar man upp bilden på kranen, väljer funktion och ställer in den som man vill ha den. Här finns t ex möjlighet till skräddarsydda förval för olika förare. Det samma gäller stolen som i hyttversionen ” Top Line” levereras med Be-Ges värstingmodell 37E31F Exclusive med minne för olika förare.

1708607843_590g-action.jpg


Insteg från sidan i Eco Logs G-skördare
En uppenbar skillnad mot tidigare Eco Log-skördare är att dörren nu sitter på sidan av hytten och inte rakt fram. Är man i skogen kan man vrida kran och hytt så att dörren kommer rakt fram på maskinen och då blir det att ta trappan upp som vanligt för den som kört Eco Log tidigare. Men om man ska kliva i och ur maskinen när den t. ex står på en trailer så får man kliva in via en plattform på sidan av maskinen. Tack vare den automatiskt utskjutbara plattformen är det inget stort akrobatnummer men en skillnad mot tidigare. I gengäld slipper man att det rasar spån och snö in i hytten som det kunde göra när dörren satt fram.

1708607791_g-version-hytt-insteg.jpg


Hytten har eluppvärmda rutor och eluppvärmda torkare, en välanpassad klimatanläggning och eluppvärmt golv (om man väljer Top Line-versionen). Dessutom en mängd smarta fack för både varmt och kallt samt många uttag för såväl 12 och 24 volt samt USB. Den yttre belysningen justeras lätt via styrsystemet där föraren väljer sin önskade belysningsprofil.

1708607791_eco-log-590g-hytt2.jpg


G som i gjutna pendelarmar?
Eco Log fortsätter att bygga sina skördare med pendelarmar men från och med G-serien så blir det gjutna pendelarmar även bak vilket är helt nytt. Det ska enligt Eco Log ge en jämnare och säkrare kvalité jämfört med svetsade pendelarmar. Pendelarmarna ger enligt Eco Log och deras kunder en del intressanta fördelar. Maskinen blir mycket stabil i och med att det bara finns en styrled och ingen vridled i midjan. Pendelarmarna sköter kompensationen för markens ojämnheter. Det ger stabilitet vid kranarbetet och det kan behövas för storskördare som Eco Log 590G som har en mycket stark kran (lyftkraft 310 kNm) och därmed kan hantera stora aggregat och tunga träd. Eco Log 590G hör till de XL-skördare som har de allra starkaste kranarna.

Med skördaren och pendelarmarna nedsänkta så får skördaren en mycket låg tyngdpunkt och sänker man ner den ända ner till marken blir den lättåtkomlig att serva. Just när det gäller service och tillgänglighet finns det också nyheter i G-serien med ett antal nya handtag och plattformar som ska göra servicearbetet runt maskinen ännu enklare och säkrare.

Lampa i såglådan
En kul detalj, som i och för sig inte är någon nyhet, är att det sitter en lampa i såglådan på Eco Logs (och SP:s) skördaraggregat. Den hjälper bl a föraren att se bättre vid rotkap, inte minst när det är grov skog med rotben.

Prototypen i skogen
Efter lite genomgång i Söderhamnsfabriken åkte vi ut till en slutavverkning i Alfta-trakten. Där jobbade en prototyp-maskin i form av Eco Log största skördare 590G. Den har varit igång en tid nu och just nu kördes den av Emil Perjans från Perjans Jord & Skog. Jag åkte med i hytten och pratade med Emil om hur han upplever maskinen. (Du kan se hela intervjun i videon här nedan.)

1708607832_p1120736.jpeg


Emil har inte kört den största Eco Log-skördaren 590 de senaste åren utan kommer närmast från en Eco Log 560F. Därmed upplever han att det är en stor skillnad rent generellt i kapaciteten mellan maskinstorlekarna och då inte minst när det gäller kraften i kranen. När jag besökte honom hade han ganska måttfullt grov skog. En slutavverkning med medelstam runt 0,35-0,40, där köparen Rundvirke Skog hade utsynat stolpar och stamblock i förväg och därutöver högg Emil både timmer och kubb. På förra objektet hade han rejäl granskog med en del tvåkubiksgranar och det var enligt Emil en fröjd att köra. Den stora skördaren med 661-aggregatet bara matade på och då gick det igenom mycket kubik på en dag.

Även om den ökade dragkraften och anti-spinnfunktionen är bra att ha så är största skillnaden enligt Emil hytten och hyttkomforten. Det är tystare, skönare klimat och bättre utrymme. Med den svängbara stolen kan han vända runt och duka upp maten på panelerna bakom stolen, direkt ur värme- och kylfacken. Emil uppskattar även det nya styrsystemet NexSci som han tycker är väldigt smidigt och enkelt att använda.

Eco Logs första G-skördare på väg ut till kunder
Tillverkningen av Eco Logs G-skördare är redan igång. När jag var i Söderhamn för någon vecka sedan så var flera av de första skördarna i nya G-serien under byggnation. Det här innebär att de i detta nu är på väg ut till kunder och ut i skogen. G-serien med ny hytt omfattar alla modeller av 550, 560, 580 och 590-skördare. Däremot kommer inte åttahjulingen Eco Log 688 att byggas med ny hytt ännu.

Här nedan finns en video från besöket ute hos Emil.



Vill du se hur det ser ut när en Eco Log 590(F) med ett LogMax 7000-aggregat hanterar riktigt stora och kvistiga granar så hittar du en sådan här.

Här kan du läsa mer om Eco Log 590G på Eco Logs sajt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Logs nya 590G-skördare i avverkning (video)

hfab  
#833845 Den såg trevlig ut.
Och bra film som vanligt.

Men jag blir lite brydd över hans kommentar om kran/maskin körning.
Kan det verkligen vara bättre att flytta maskinen än att köra lite mer kran?
Jag tycker bränsleförbrukningen borde bli högre om maskinen ska rulla hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Eco Logs nya 590G-skördare i avverkning (video)

Torbjörn Johnsen  
#833856
hfab skrev:
Men jag blir lite brydd över hans kommentar om kran/maskin körning.
Kan det verkligen vara bättre att flytta maskinen än att köra lite mer kran?
Jag tycker bränsleförbrukningen borde bli högre om maskinen ska rulla hela tiden.


Det finns nog olika skolor där. Jag har sett en del som jobbar mer med kranen istället. Emils körning kändes effektiv men ändå lugn. Ganska små rörelser och arbete nära maskinen hela tiden. Sen vet jag inte om det skiljer mellan olika hytt/krankonfigurationer. Här åker ju hytten med kranen och det kanske blir skakigare om man jobbar längre från maskinen? Speciellt som kranen är stark och det är lätt att lyfta även långt ut. Och det i sig kan ju också dra en del energi? Det skulle vara intressant att höra mer synpunkter från er som har erfarenhet från skördarhytten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eco Logs nya 590G-skördare i avverkning (video)

hfab  
#833861 Kolla filmen på 1min 9sek
Där backar maskinen samtidigt som han drar in trädet nära maskinen.
Innan första stocken kapas kör han fram igen till utgångspunkten.
För mig känns det som en helt onödig maskinförflyttning.

Givetvis ska trädet upparbetas nära maskinen.
Och jag har lärt mig att skördaren ska bara framåt, måste jag backa så bränner jag diesel i onödan.

Användarvisningsbild

Re: Eco Logs nya 590G-skördare i avverkning (video)

Martin Växjö  
#834030 Maskintypen passar bättre vid risanpassning när man slipper få 40% av kranens arbetsområde stulet av världens boggi. Tror inte heller på att flytta maskinen så mycket. Parallellförd kran framför hytt är min personliga favorit

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).